Væghængt toilet / tvivlsom væg

Efter jeg har været ved at rykke fliser af er gasbeton elementerne self kommet til syne og samlingerne heraf , og væggen hvor jeg havde tænkt et væghængt toilet (under et vindue, mod ydermur) har en masse samlinger, så Er en smule skeptisk mht holdbarheden på de toiletter/væggen  når jeg skal sidde på den for er en gut på 140kg , kan jeg være sikker på der er murbindere til ydermur (hus fra 64) vil sku være træt af at ende på gulvet

her er lige et billede af alle de samlinger der er (der er nogle små strimler også) vil i turde satse på alle de små samlinger holdt ? Der er også en lille strimmel i den anden side 

Efter jeg har været ved at rykke fliser af er... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fyld samlingerne op med cementpuds.

fase
S. Fabrin skrev den 13-04-2020 09:07:41

Det er overhovedet ikke noget problem med at gøre stativet fast i gasbetonen. Der skal overhovedet ikke bruges træ til beklædning af rammen, men en speciel flamingoplade, som er beklædt på begge side med et lag beregnet til at sætte fliser fast på med fliseklæb. Pladen skrues fast direkte på stativet.

 Har du nogensinde prøvet at sætte sådan et toilet op? Hvordan vil du fastgøre resten af “gips” beklædningen hvis du ikke laver en ramme af træ eller stål på væggen?

Jeg har endnu til gode at se nogle tømrer anvende de præfabrikerede gipsplader/flamingoplader som du hentyder til :) 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, jeg har lige fået sat et væghængt toilet op og gjort fast til en gasbetonvæg. Fastgørelsen i væggen skete med dybler og franske skruer. Samme metode blev brugt til fastgørelse i gulvet.
At du ikke har set nogen tømrer bruge de plader, jeg omtaler, betyder vel strengt taget ikke, at de ikke findes. Hvis du vil se, hvordan stativet sættes fast, kan du slå op på Geberits hjemmeside, der er en udmærket anvisning.
Jeg forstår ikke din mening med en ramme af træ eller stål på væggen. Beklædningen på de 2 eller 3 frie sider beklædes ved at skrue beklædningen fast på metalrammen. Hvad er problemet i det?

fase
S. Fabrin skrev den 13-04-2020 11:38:04

Ja, jeg har lige fået sat et væghængt toilet op og gjort fast til en gasbetonvæg. Fastgørelsen i væggen skete med dybler og franske skruer. Samme metode blev brugt til fastgørelse i gulvet.
At du ikke har set nogen tømrer bruge de plader, jeg omtaler, betyder vel strengt taget ikke, at de ikke findes. Hvis du vil se, hvordan stativet sættes fast, kan du slå op på Geberits hjemmeside, der er en udmærket anvisning.
Jeg forstår ikke din mening med en ramme af træ eller stål på væggen. Beklædningen på de 2 eller 3 frie sider beklædes ved at skrue beklædningen fast på metalrammen. Hvad er problemet i det?

 Det er også helt korrekt. Jeg er enig i de findes, men er dyre og unødvendige i forhold til andre typer gips. Han er nødt til at have et stykke træ/metal på hans væg, da den ikke skal gå fra gulv til loft, men afslutte ved vinduet. Derfor skal han have noget at skrue i inde ved væggen, det var denne han kunne forstærke og sætte fast til toilettet hvis han var ræd for at de var for porøs. :) 

Jeg har set videoerne og selv sat flere toiletter op som foreskrevet fra geberit/grohe
Da stativet afsluttes under vinduet, kan det lukkes med en form for formicaplade, som fuges fast til stativet. Det giver en pæn afslutning på stativet og behøver på ingen måde skrues fast. Din omtalte træramme er så helt umødvendig og giver et større fremspring på væggen. I mit tilfælde er fremspringet på 20 cm. Det kan i mine øjne ikke laves mindre. 

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det kan laves med meget mindre fremspring, men det kommer an på forholdene afløb m.m. Jeg har da lavet et par stykker plan med eller med kun 5 cm fremspring . Men så er der gået på kompromis med hulmurs isolering.
Det er tilsyneladende en ydervæg ( der er vindue i ) Så kan gasbeton delen ( bagmur ) af væggen skæres væk i samme bredde som stativet. Denne anbringes så de 10 cm + længere inde og fastgøres i stedet både i ydermur og ud til siden i bagmur. Afløb drejes ind så den kommer op i sokkel. Man skal være omhyggelig med at murerpap op langs bagmur sidder som det skal så vandet i hulmuren ledes ud.
Der skal gennemtænkes om udløse knap kan være der. Er det meget lavt dur det ikke at anbringe foran, så man ikke kan betjene det når brættet er slået op.
Der kan eventuelt bruges fjerbetjenings knapper som kan placeres hvor henne det skal være.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-04-2020 12:44:58

Det kan laves med meget mindre fremspring, men det kommer an på forholdene afløb m.m. Jeg har da lavet et par stykker plan med eller med kun 5 cm fremspring . Men så er der gået på kompromis med hulmurs isolering.
Det er tilsyneladende en ydervæg ( der er vindue i ) Så kan gasbeton delen ( bagmur ) af væggen skæres væk i samme bredde som stativet. Denne anbringes så de 10 cm + længere inde og fastgøres i stedet både i ydermur og ud til siden i bagmur. Afløb drejes ind så den kommer op i sokkel. Man skal være omhyggelig med at murerpap op langs bagmur sidder som det skal så vandet i hulmuren ledes ud.
Der skal gennemtænkes om udløse knap kan være der. Er det meget lavt dur det ikke at anbringe foran, så man ikke kan betjene det når brættet er slået op.
Der kan eventuelt bruges fjerbetjenings knapper som kan placeres hvor henne det skal være.

 Det kunne være fedt hvis den kunne være gemt i muren, men tror dog ikke det er en løsning jeg “tør kaste mig ud i :D

Det er ikke sikkert, at du kan gemme det hele i muren, men når det er under et vindue, ville jeg først undersøge om afløbet kunne flyttes, så det var muligt at slutte det til indenfor det stativ, som toilettet skal monteres på. Du kunne også begynde med at finde ud af hvor meget plads, der er til ydermuren. 

fase
Som jeg lige kan  se på dine nærgående billeder ( de fokuserer naturligvis på revner ) så står toilet på den anden væg så du skal under alle omstændigheder flytte afløb meget.
Jeg har også en fornemmelse af at der er mere end 150 cm op til vindue ( antal fliser du har taget ned ) Så det er oplagt at flytte den så den delvis er inde i muren.DK kræver vådrumssikring ført bag sådan et stativ. Ser man på den Norske oversættelse af monterings anvisning er det mere klart. Her ud støbes bunden af stativet med et skråt gulv som ender med at udløbsrør i væg under toilet. Dette gulv smøres så vandet løber synlig ud ved eventuel fejl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lad være med at sætte det i væggen, du risikere at det vil trække med luft ud gennem trykknappen efterfølgende. Mange typehusfirmaer laver det og der er mange der klager over det.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også