KEW Dynamic X-tra ... ældre model

En stor og kraftig maskine ... når den ellers virker !
Den har stort set ALTID været X-tra svær at få til at køre efter vinterdvalen -.måske deraf navnet Dynamic X-tra !

Nu vil den så slet ikke oparbejde tryk på pistolen.

Jeg har renset indgangsfilteret i selv tilgangsslangen.
Jeg har mistanke til "BYPASS" enheden:

Jeg mener nu ikke den lille skive med krave og O-ring til højre er på min model - her hviler fjederen direkte på støbningen og stemplet inde i fjederen går ligeledes lidt ned i støbningen.

Når det hele er samlet kan jeg trykke stiften til venstre ned med skaftet af en skruetrækker, men jeg synes der skal trykkes temmelig hårdt - og den "springer" også fint op igen.

Som jeg gennemskuer systemet skal vandtrykket fra vandværket i FØRSTE omgang kunne få stiften til af trække sig ned i "komponenten", så starter motoren og oparbejder et modtryk, som får stiften til igen at skyde stiften op og afbryde motoren igen - da stiften påvirker en microswitch.
Når jeg åbner for pistolen forsvinder højtrykket på "fjedersiden" og får igen motoren til at starte - og sådan ON/OFF hele tiden meden pistolen er åben - har jeg misforstået princippet, har jeg lutter ører !

Hvor "nemt" skal denne stift kunne trykkes ned, når maskinen er lukket op for reparation ?

Mvh
KSor, Århus V
En stor og kraftig maskine ... når den ellers... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige, at de 3 skiver/O-ringe til højre IKKE findes i min model, men til gengæld er enheden, som "10"-stregen peger ind på mere detaljeret, idet der i den er en kugleventil også.

Stedet, hvor de 3 skiver/O-ringe til højre skulle sidde er pladseret så langt nede i et smalt hul, så det vil være unuligt at komme til at skifte dem - og der er ikke adgang fra "den anden ende".

Mvh
KSor, Århus V
Sådan ser min ud (Nilfisk-ALTO E130.1).
Havde min åbnet i sidste uge da den er utæt pga. slid, hvor stiften/stålstangen går ind igennem bøsning/møtrik.
På den skulle jeg også bruge skaftet af en skruetrækker, for at trykke stiften ind
Min kan arbejde, men den den taber trykket så den står og starter ca. hvert 15-20 sekund for at oparbejde trykket igen, (pisse irriterende at høre på og maskinen har sikkert ikke godt af det).
Den eneste sted hvor jeg kunne finde den som reservedel, var den i restordre indtil juli, (pissedyrt ca. 375k). Jeg har desværre ikke mulighed for at lave sådan en selv.
I det område hvor jeg bor må vi ikke tage noget fra genbrugspladsen, så ...

Ja, den ligner min til forveksling !
Den del, som går ned gennem fjederen og videre ned i alu-støbningen går ved min noget stramt,
Der er yderligere en kugleventil INDEN I DEN midterste del !
Jeg har adskildt det hele, renset, smurt og samlet det hele - uden at motoren starter !

Men hvorfor tror du, at det er DEN (BYPASS) som fejler ?

Hvad er princippet for funktionen - det ville være rart at vide INDEN man køber/laver noget nyt.


Mvh
KSor, Århus V
Ved ikke hvad din fejler, ved kun hvad der er i vejen med min. :-)
Blot for fejlfinding: Hvis du tømmer din helt for vand skulle motoren starte, starter motoren ved du at det ikke er den der fejler. så kan du jo bagefter prøve at slutte vandet til igen.
Jeg ved med SIKKERHED den ikke vil starte, idet "stiften" i "BYPASS"-enheden af fjederen er presset LÆNGST UD så den DE-aktiverer en mikroswitch - derfor starter motoren ikke !
Det er derfor jeg FRA STARTEN af havde en ide om, at vandværkstrykket via den 'indre' kugleventil i "BYPASS" skulle presse 'stemplet' ned og dermed AKTIVERE mikroswitchen så motoren starter og oparbejder HØJTRYK på den modsatte side af 'stemplet' og dermed DE-aktiverer mikroswitchen og slukker moteren igen - når jeg så åbner for pistolen, forsvinder dette HØJtryk og vandværkstrykket AKTIVERER igen mikroswitchen, motoren starter ... osv.

MEN det er min egen "teori" om, at det er sådan den virker - jeg ved det ikke !

Derfor ville det være rart at få en beskrivelse af det RIGTIGE funktionsprincip - men det er der åbenbart ingen, der vil ud med.

Mvh
KSor, Århus V
Annonce
Som før nævnt mener jeg ikke vandværkstrykket har indflydelse, da de fleste rensere er selv ansugende, og kan køre uden tryk på tilgang, renseren står jo også og køre, hvis men starter den uden vand på.

Det kunne jo også være din svits der er defekt...

Har du prøvet om renseren kan køre hvis du "sabotere" switsen ?

Jeg kan jo tage fejl, men jeg mener funktionen er at pumpen suger/ får vandet ind, laver tryk, og når man så ikke bruger højtryksvand, stiger trykket, og ventilen aktivere stop switsen.


Vi prøver igen, i morgen --
Ja, men da "stiften" DE-aktiverer switchen i "hvile" - kommer maskinen jo aldrig igang.

Ja, jeg har prøvet manuel at AKTIVERE switchen og så starter motoren.

Mvh
KSor, Århus V
Kunne der ikke være en forstoppelse et sted?
Hvis jeg tilslutter vand på min, uden at tænde for strømmen og aktivere og udløseren i håndtaget, løber der en lille stråle af vand ud af strålespidsen.

Det gør der også ved min

Mvh
KSor, Århus V
Har du fået maskinen til at virke? :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis