El gulvvarme banker der udaf..

Vi har klinker i vore køkken og i en mindre tilstødende gang. Køkkenet er en del af et stort rum, hvor køkken gulvet udgør ca. 40 %. I alt ca. 18 m2 gulvvarme, hvor ideen var bare at holde klinkerne " lune" så man ikke gik på kolde klinker.

Vores termostater/betjening sidder i den lille gang, men er nu bygget ind bag ved et skab, hvor der er en lille betjeningslem. Så nu er de afskåret fra varmen som gulvet giver.

Problemet er at gulvvarmen banker derud af. Jeg har laddet mig fortælle, at i nye gulvvarme måtter er der indbygget termostater, så det burde ikke hænge sammen.

Er der en løsning, hvor man "bare" kan sætte varme nivauet på et minimum, så klinkerne ikke er kolde, men hellere ikke brændendevarme.

På forhånd tak og god påske

-Thorbjørn 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvem har dog bildt dig ind, at gulvvarme normalt er selvregulerende? Termostaten har formentlig en sensor støbt ned i gulvet, så temperaturen er til at styre. Sæt termostaten på noget nær det laveste og vent et halvt døgns tid for at se. om det er for koldt. Reguler temperaturen ved at skrue op eller ned indtil en passende temperatur er funden.

fase
Tak for dit svar.
problemet er at min termostat sidder på vægen til en skunk, så jeg tror at den er eksponeret for  de temperatur udsving i skunken. 
Er der en føler monteret på termostaten, som går ned i gulvet, så er termostaten kun afhængig af gulvtemperaturen. Hvad er det for en termostat, føler med infrarød på gulvet eller er det med en ledning i gulvet. Termostaten til gulvvarme skal ikke være afhængig af væggens temperatur. Et billede af termostaten kunne måske hjælpe.

fase
Så vidt jeg kan finde ud af, er dine termostater beregnede til at måle temperaturen ved hjælp af en føler i gulvet eller i rummet. Det skulle være programmerbart. Hvis termostaten ikke sidder i samme rum som gulvet, kan de ikke føle temperaturen og vil derfor kalde på varme indtil den indstillede temperatur er opnået, hvilket aldrig sker med den nuværende placering. Prøv at sætte temperaturen ned til laveste temperatur og se om det ændrer noget. Har du mulighed for at finde ud af om der er tilsluttet en føler i gulvet og termostaten kan programmeres. prøv at tage låget af.
Termostat

fase
Annonce
Ved sq ikke om du kan blive klogere af dette? 
Uden at være ekspert så der det ud som om der er koblet en føler på. 
Det ser ud til, at der er koblet en føler på. Så skal du bare have indstillet termostaten til at regulere på føleren. Der sidder nogle dipswitche i venstre side, som formentlig er til at programmere termostaten med, men jeg kan ikke se, havad der står på dem. Har du ikke en brugsforvirring til termostaten?
Der skulle vel ikke stå et type nr. på termostaten? 

fase
Som S. Fabin skriver skal dine “dipper” opsættes til extern føler. (3 og 4)

bemærk din er spejlvendt ift. denne

Det fikser jeg...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis