Quick release / til/fra kobling af radiator

Hej

Vi har i kælderen en stor gildesal, som vi gerne vil indrette som legerum, i den forbindelse kunne det være smart om man kunne demontere radiatorer (primært af sikkerhedshensyn, f.eks. ved boldspil og anden vild leg).

Varmesystemet er vandbårent to-strengs anlæg, hvor forsyningen løber under loftet (12mm kobberrør). Findes der nogen godkendte koblinger / quick releases man kunne montere lige efter t-stykket i loftet og så igen nede ved radiatoren, så man nemt ville kunne de- og remontere en radiator?

Det kunne sikkert ordnes med ballofix'er og skruekoblinger, men jeg er efter en mere elegant løsning (både visuelt og funktionelt).

Vi har boet i huset i over 5 år og har aldrig haft tændt for disse radiatorer, men tænker der komme en dag hvor vi får brug for dem. Så det er altså ikke noget der skal op og ned på daglig basis, nok nærmere engang eller to om året.

Jeg har selv googlet lidt uden at finde noget, men tænker jeg mangler de rigtige ord at søge på.

Mvh. Jens
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tvivler jeg stærkt på kan lade sig gøre.
1. Du skal have dobbeltkobling som dels kan holde vandet ude i dine rør, og en kobling der kan holde vandet inde i radiatoren, husk på at vandet i radiatoren er under tryk.
2. En radiator fyldt med vand, er tung, så det bliver sin sag at løfte den ned af væggen, og stille den væk.

Hvis du tømmer radiatoren for vand, for at pille den ned, vil dette vand skulle erstattes hvis radiatoren bliver monteret igen. Du skal udlufte systemet, da luften stiger opad, og ikke bare er i den radiator du sætter op igen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad med at lave en afdækning af radiatoren, eller en radiatorskjuler. Er det en (gammel) ribberadiator?

Søren O
Søren O skrev den 06-04-2020 21:35:32

Hvad med at lave en afdækning af radiatoren, eller en radiatorskjuler. Er det en (gammel) ribberadiator?

Det er plan B, men ikke en optimal løsning. Det er en nyere type radiator (som inden for de sidste 45 år, huset er fra starten af 70'erne men blev vist nok opvarmet med el pga oliekrisen, så jeg tænker radiatorerne blev installeret ifbm fjernevarmetilslutningen, som jeg dog ikke ved hvornår var, måske er de 20 år gamle), ikke med åbne ribber.

Mvh. Jens
ev elmand skrev den 06-04-2020 21:15:35

Alle lynkoblinger til hydraulik kan klare opgaven med at holde tæt.
Er radiator for tung med vand JA
Bliver det pænt NEJ

Nu googlede jeg lige hydraulik lynkoblinger og fandt bla: https://dk.rs-online.com/web/c/pneumatik-hydraulik-og-transmissionselementer/hydrauli-kadaptere-fittings-og-koblinger/hydraulik-lynkoblinger/ og de ser da ikke super klodsede ud, selvom jeg ikke fandt nogen der gik direkte på et kobberrør. 

Jeg har ikke forstand på hydraulik lynkoblinger, lukker de af i både nippel og krop når de skilles ad (så man ikke også skal have en ballofix eller lign til at stoppe flowet)?

Og er flowet højt nok til at man kan få nok vand gennem radiatoren (altså dæmper koblingen ikke flowet så meget at radiatoren bliver ineffektiv)?

Tænker at man kan tappe vandet af ifbm demontering (slange til gulvafløb) og så hælde på igen ifbm montering, det er jo ikke noget der kommer til at ske ofte. Den luft der kommer ind i systemet havner vel primært i radiatorerene i stueplan, som jeg let kan udlufte, eller bliver det med bøvlet end det?
Annonce
Jeg ved jo ikke om du allerede har været omkring det, men der er jo også alternativer:
- Gulvkonvektor.
- Radiator under loftet og leve med ulemperne de få gange den skal bruges.
- Droppe radiatoren helt og så sætte en elradiator op, når den skal bruges.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg mener at kugler i hydraulik slanger bliver skubbet væk når det samles. Men det er ikke noget jeg har erfaring med i forbindelse med varmeanlæg. Og jo de lukker både i han og hun del.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, hydraulikkoblinger lukker selv når de adskilles. Koblingerne er normalt fremstillet af stål, så kontakten med vand er ikke det bedste. Det vil give rust. Koblinger fremstillet af messing har sikkert også stålkugle.
Vælges der lynkoblinger,så skal der også bruges et stykke slange, så koblingen kan betjenes.
Jeg ville nok vælge Speddys løsning med at fjerne radiatoren, og opvarme med el den ene gang det bliver aktuelt.

Søren O
Jeg har brugt hydraulik kobling til min højtrykstenser, og kan bekræfte de er mindre egnede til vand, du ruster ret hurtigt.

Vi prøver igen, i morgen --
Efter nye overvejelser ville jeg nok ikke bruge hydraulik koblinger. Selv om radiatorvand ikke giver samme rust problemer som brugsvand / højtryksrenser

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis