fejlfindingsplan el relateret

Havde i dag en elektriker på besøg for at skifte HFI relæet i el tavlen. Den var stået af efter 15+ år. Den skiftede han ud og så virker alt nu.

Han målte mellem alle sikringsgrupper udgange og jord med en megger og kunne konstatere at der var fuld overgang mellem fase og jord på min "lys" sikringsgruppe, som kører på sit eget HFI relæ (han udskiftede ikke dette HFI relæ). Men overgangen er åbenbart ikke nok til at den slår fra. Faktisk har mit "lys" HFI relæ aldrig slået fra.

Min lys sikringsgruppe består af 3 faser, 1 til stue etage, 1 til kælder og 1 til første etage.

Jeg snakkede med elektrikeren om hvordan jeg griber det an og han foreslog følgende (tilsat min egen viden):

1. Sluk alle sikringsikringsgrupperne i eltavlen
2. Mål ohm mellem hver fase og jord på en god sikringsgruppe og den dårlige "lys" sikringsgruppen og noter værdierne ned
3. Afbryd kredsløbene ud fra en halveringsprincip i kælder/stue/første etage indtil ohm falder ned til samme værdi som den "gode" værdi. Forsæt indtil kilden er fundet
4. Gå specifikt efter udvendige installationer (lamper/kontakter) og installationer hvor der kan være fugt (feks i indvendige kontakter i ydervægge i kælderen)

Er fejlfindingsplanen ok? Noget I kan tilføje? Eller er det evt. spild af tid, da mit "lys" HFI relæ aldrig har slået fra, og der altid vil være overgang i ældre el installationer?

På forhånd tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Han målte mellem alle sikringsgrupper udgange og jord med en megger og kunne konstatere at der var fuld overgang mellem fase og jord på min "lys" sikringsgruppe, som kører på sit eget HFI relæ (han udskiftede ikke dette HFI relæ). 
Der kan ikke være "fuld overgang" mellem fase og jord på den gruppe, uden at dit HFI/CRD relæ falder ud.
Har du en "megger " til at måle med? Hvis du ikke har det, behøver du ikke gå videre, for det kræver en "megger" for at måle isolationsmodstand. Da han målte på din lysgruppe, var alle forbrugere så koblet fra? Ellers kan du ikke måle isolastionsmodstanden. Det er sandsynligt, at der er lidt overgang i den udendørs installation, så den ville jeg koble fra først. Når du kobler fra gælder det både fase, nul og jord. Det er rigtigt, at du deler installationen op når du måler, men uden "megger" går det ikke. Megger er egentlig et firmanavn, som er blevet synonym med et isolationsmåleinstrument.

fase
Hvis HFI ikke slår fra så er det spild af tid at prøve på at finde fejlen. Du bruger udtrykket " fuld overgang" Det er så lige hvad han / du mener med det.
Overgangs modstand må helst ikke komme under 0,5 Mohm altså 500.000 ohm så alt under kan man kalde "fuld overgang". Men hvis der kun er den ene fejlkilde så skal det helt ned under 10.000 ohm for at hfi slår fra. Der er ofte andre små fejlstrømme.
Du kan ikke måle med et almindeligt multimeter da udgangs spænding der kun er nogle få volt. Når man bruger elektrikerens megger måler man med 500 v eller 1000 v Så slår det igennem når der er lidt fugt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for svar.

Har desværren ingen megger. Havde planer om at bruge en multimeter...

Mht "fuld overgang", så mener jeg at nålen (analog visning) på hans megger gav fuld udslag (100%) på "lys" sikringsgruppen vs de andre, hvor den enten slet ikke reagerede eller flyttede sig måske 10%

I disse corona tider, var jeg ikke tæt på ham/meggeren så jeg kunne ikke se hvad målestoksforholdet for "fuld udslag" var.

S. Fabrin skrev den 31-03-2020 19:40:05

Da han målte på din lysgruppe, var alle forbrugere så koblet fra?

Ja, alt var slukket på hele el tavlen.

 

ev elmand skrev den 31-03-2020 19:42:11

Hvis HFI ikke slår fra så er det spild af tid at prøve på at finde fejlen. 

Kan du uddybe?
Annonce
Hvis du ingen megger har så bare glem det med at måle isolationsmodstand. Det kan ikke måles med et universalinstrument. Du kunne selvfølgelig overveje at købe en megger. En professionel udgave kan fås for omkring 10.000 kr.

fase
Hvis det ikke giver problemer for dig, så er det spild af tid.
Metoden han har forklaret for dig er helt standard. Når han skriver halvere, så er det for at man hurtigt får udskilt de områder der ikke giver problemer.
Skal vi sige at denne lysgruppe består af 10 lampesteder og 30 stikkontakter. Allerede efter 3. halvering har du 2 lampesteder og 3 stikkontakter at koncentrere dig om
Du kan for demonstration af halverings teknik prøve at folde et almindeligt stykke papir midt på. Prøv så at se hvor få gange du skal halvere før du har et ganske lille stykke. Jeg vil garantere at du ikke kan folde et stykke A 4 papir 8 gange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis man ikke har problemer så kan man jo opsøge dem , der skal  næsten ingen overgang til jord for  at udkoble et HPFI afbryder , så  din installation fejler absolut ikke noget............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Havde lidt tid i dag og var nysgerrig, så slukkede alle sikringsgrupper og prøvede at måle modstand med en multimeter mellem sikringsgruppe udgang og jord.

De gode målte mellem 7MΩ til uendelig. De dårlige 200-400 kΩ

Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved det jf hvad elektrikerne skriver ovenstående, men fandt én ting interessant.

Elektriker sagde også at der var overgang på én af faserne på min "kloak pumpe" sikringsgruppe. På denne målte jeg 400 kΩ (mellem sikringsgruppe udgang og jord). Styring består af 3 niveau vippere: start, stop og alarm. Jeg pillede en vippe af ad gangen mens jeg holdte øje med modstanden, og ved afmontering af en af dem, så gik modstanden fra 400 kΩ til 25MΩ. Så det tyder på at den ene niveauvippe er på vej ud.

Kunne godt tænke mig lidt input på hvorfor denne type måling ikke kan bruges? (til min læring).
Hvis man ikke har problemmer så kan man jo opsøge dem.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis