fejlfindingsplan el relateret

Havde i dag en elektriker på besøg for at skifte HFI relæet i el tavlen. Den var stået af efter 15+ år. Den skiftede han ud og så virker alt nu.

Han målte mellem alle sikringsgrupper udgange og jord med en megger og kunne konstatere at der var fuld overgang mellem fase og jord på min "lys" sikringsgruppe, som kører på sit eget HFI relæ (han udskiftede ikke dette HFI relæ). Men overgangen er åbenbart ikke nok til at den slår fra. Faktisk har mit "lys" HFI relæ aldrig slået fra.

Min lys sikringsgruppe består af 3 faser, 1 til stue etage, 1 til kælder og 1 til første etage.

Jeg snakkede med elektrikeren om hvordan jeg griber det an og han foreslog følgende (tilsat min egen viden):

1. Sluk alle sikringsikringsgrupperne i eltavlen
2. Mål ohm mellem hver fase og jord på en god sikringsgruppe og den dårlige "lys" sikringsgruppen og noter værdierne ned
3. Afbryd kredsløbene ud fra en halveringsprincip i kælder/stue/første etage indtil ohm falder ned til samme værdi som den "gode" værdi. Forsæt indtil kilden er fundet
4. Gå specifikt efter udvendige installationer (lamper/kontakter) og installationer hvor der kan være fugt (feks i indvendige kontakter i ydervægge i kælderen)

Er fejlfindingsplanen ok? Noget I kan tilføje? Eller er det evt. spild af tid, da mit "lys" HFI relæ aldrig har slået fra, og der altid vil være overgang i ældre el installationer?

På forhånd tak
Havde i dag en elektriker på besøg for at skifte... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan MÅSKE få et eller andet resultat, men som skrevet så er måling med multimeter kun med få volt hvor imod megger er på 500 eller 1000 V Så denne er mere retvisende da fasespænding jo er 230 V Ved de få volt er der steder med fugt problemer hvor du stadig kan måle uendelig modstand. Så dine målinger siger et eller andet men ikke noget der ligger op ad det som regulativet kræver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-04-2020 22:05:26

Du kan MÅSKE få et eller andet resultat, men som skrevet så er måling med multimeter kun med få volt hvor imod megger er på 500 eller 1000 V Så denne er mere retvisende da fasespænding jo er 230 V Ved de få volt er der steder med fugt problemer hvor du stadig kan måle uendelig modstand. Så dine målinger siger et eller andet men ikke noget der ligger op ad det som regulativet kræver.

 Tak for god input.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis