Lovpligtig eftersyn af tekniske hjælpemidler - Markering

Hej
Når vi vender tilbage til en form for almindelig hverdag efter det her stormvejr, skal jeg til og lave lovpligtig service/tjek af el-værktøj, stiger, borde, trækspil, osv.

Jeg har jo skemaer jeg skal udfylde med tjek punkter, men hvordan markere man smartest med nummer og og de andre ting der skal fremgå.

Almindelig Dymo strippe bliver jo bare nulleret af under brug, og når det kommer i kontakt med med fedt eller andet kemi, og temperatur svingninger, og der er mange martrialler de ikke vil side på, hvis det f.eks. er lidt nuppet.

Så hvordan plejer i markere, jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget konkret på nettet, på trisser taljer og løftestropper bruger man tit farve men det fungere jo ikke til de her punkter, nogle bruger nøgleringe men jeg synes de brækker af under brug, jeg ved ikke om de label der er lavet til håndværker kan bruges eks. Brother PT-E550WSP - Dymo xtl 500 kan holde er der nogle der har erfaring med det. Jeg synes det mærkelig der ikke findes direkte udstyr til det her når man tænker på alt skal tjekkes og næsten alle steder.


J.A.
Det løser vi....
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En del af udstyret kan du sikkert selv tjekke. Løftegrej skal tjekkes af godkendt firma.
Der er ret sikkert ikke mere krav om registrering af hver enkelt stykke elværktøj, forlængerledninger, stiger m.m, men du skal kunne dokumentere hvornår eftersynet er foretaget.
Der hvor jeg arbejder (og det er ikke i en bolchebutik), markerer vi blot med en farvet strips. Farven ændres i en turnus på 4 år, og i dokumenterne er angivet hvilken farve der bruges de enkelte år.
Husk lige at elværktøj der er født med støttehåndtag - der skal håndtaget være monteret. F.eks. en lille vinkelsliber uden håndtag giver bøde på kr. 25.000,- fra arbejdstilsynet hvis de får øje på den. Det er i øvrigt pr. stk.

Søren O
Jeg har i mit tidligere liv ( før pension ) været manden sørgede for  tjek af alt elværktøj, løftegrej, og kraner.
De 2 sidste kategorier blev overladt til proff. firmaer.
Kraner fik label klistret på, samt noteret i en eftersynsrapport med hver enkelt kran nummer.
Løftegrej med kroge, kæder og slings blev også noteret for hver enkelt samt der blev på sat et metalskilt på hver enkelt med swl ( lasteevner ) nummer og dato for næste eftersyn.
Alt elværktøj hakkede jeg et nummer i som startede med 0119 0219 o.s.v. fra den første og anden der kom i brug i 2019.
Jeg førte så en service bog over dem alle, hvor der stod hvad der blev lavet. Ved vinkelslibere var det ofte knækket ledning. Når så en maskine var helt færdig blev den naturligvis smidt ud og streget i bogen med årsag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi får kraner og løftegrej tjekket at firma udefra, de spraymaler med farve, små ting som sjækler, får kun farve, kraner får også en mærkat med år og dato.
Og alt bliver registreret og er tilgængelig både i papirform og elektroniks.
Der er faste regler for brug af farverne

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har gennemgået kursus i sagkyndig i eftersyn af tekniske hjælpemidler, så alt det med lovgivning omkring det er jeg sat ind i også hvornår loven forlanger det er en særlig sagkyndig person der eftersynet, men vi havde jo omkring mærkning og hver ting skulle have et identifikationsnummer, men vi havde absolut intet om hvad man kunne bruge som mærkning.
Alle større ting der kommer firma udefra og de laver med årsrodel og der et internt og et eksternt nummer på som så også fremgår i rapporten.

ev elmand jeg kan godt se jeg godt vil kunne lave identifikationsnummer med en gravørpen.

men er der nogen der ved hvor man køber metalskiltene De type label jeg nævner er det nogen i kender.

J.A.
Det løser vi....
mht. mærkning af vinkelsliber m.m. så har jeg brugt numre man slår på med en hammer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns tak for det, men ved du om de fås som alm vedhæng (uden belasting grad) til og montere på eks. kabler, man kan jo selv nem klippe nogle firkantet, men de kantet (eller som dog tegn) hænger jo ikke så nemt fast i noget.
ev elmand du mener markering med denne type
Det tør jeg ikke inde i vores tekstil afdelling, der tror jeg ikke plastikket holder, men jeg vidste ikke man kunne gøre det på eks. vinkelsliber der troede jeg plastikket var for hårdt.

J.A.
Det løser vi....
Da jeg stod i lære var alle vores maskiner mærket et messing skilt med et nummer, monteret med 2 strips rundt om ledningen lige ved indgangen til maskinen.
Mærket var ikke bredere end ledningen var tyk, så det kom aldrig i vejen eller blev revet af når der blev arbejdet.
I vore dage vil det vel nok været lavet af plast, men det holder vel også....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Måske lidt off-topic.
Jeg var ansat i en virksomhed, hvor vi var blevet påduddet et et såkaldt certificeringsfirma, for at kunne få lov til at sælge til nogle bestemte kunder.
Det var virkelig en gang " pain in the ass " med de 2 madammer der ville have alt certificeret efter Deres norm, hvilket firmaet ikke var specielt interesseret i.
Det interne sikkerhedsudvalg i firmaet fik nok, og bad om at se kontrolraporter for de måleredskaber de rendte rundt med...
De havde givet sig selv dispensation for den slags.
Direktøren, der ellers mente at sikkerhedsorganisation, var noget træls noget, fik en helt anden holding ...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
PinkHenrik smart og set før men hvor får man dem henne

J.A.
Det løser vi....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis