Stor mos befængt have.

Hej alle.

Jeg har en rimelig stor have (omkring 1200 kvm) som er virkelig fuld af mos, som jeg gerne vil af med. Jeg har også en Husqvarna TS142 havetraktor, og jeg tænker at jeg vil anskaffe mig nogle knive til den, som har "mosknive/skær", der river mosset op når den kører. Det er hårdt ved plænen kan jeg forstå, men det er ok, da der nærmest ikke er andet end mos efterhånden, må den godt få en ordentlig omgang, da jeg kan strø nye græsfrø bagefter hvis nødvendigt.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor jeg kan få sådan et knivsæt til havetraktoren! Knivene er 53,3 cm lange.

Kan i hjælpe?
Hej alle. Jeg har en rimelig stor have (omkring... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kanmandet skrev den 07-04-2023 07:28:20

ja, fint med høns, men dit råd kan nok kun bruges af mindre end 1 % haveejere. De færreste af os har lov til eller mulighed for at holde høns. 

Mindre hønsehold er som udgangspunkt lovligt i alle kommuner og i byzoner, men der kan være begrænsninger eller lokale forbud, f.eks. i bolig- og grundejerforeninger. 

Ps. Alternativt kan man leje en håndfuld høns (med flytbar hønsehus og el-hegn) en uges tid (eller to) Og inden kommunal-apparaturet begynder at udfolde sig i alt sin magt og vælde - er hønsene for længst væk igen.     

https://www.youtube.com/watch?v=rLUK-UtAUfw&t=14s 
Det tager nu mere end en uge at hakke sig igennem vores 800 m2…… desuden er jeg en lovlydig borger🫣…… sådan da. 😆

Når lysten driver værket
Gødning fremmer græsset, så det konkurrerer bedre imod mosset. Om 5-6 uger så har græs fået overtaget. 
Og / eller lade alle nabolaget børn spille fodbold på ens plæne. Mos tåler ikke hård trafik. 
 Men ellers er det bedste råd at fjerne årsagen til mos. Altså fælde alle skygge givende træer. 
Det er der nok ikke nogen der har lyst til så man må hellere se på mos som værende lige så pænt som græs og endda blødere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Had er der vejen med jernvitriol? Bortset fra prisen og skaffe mulighed.

 

cdp skrev den 07-04-2023 21:27:29

Had er der vejen med jernvitriol? Bortset fra prisen og skaffe mulighed.

 Ikke andet end at det nu i snart 5 år har været ulovligt at anvende i private haver.

Og bortset fra at man skal rive sort mos af i stedet for grønt mos. Det er sammenrivningen der er den trælse del af programmet

Når lysten driver værket
Jeg ved en der tøjre sine høns i specialsyet seletøj på græsplænen - det må da være løsningen så.. Bagefter kan man støvsuge det tørre mos op med en løvsuger, eller blæse det samme i bunker med en løvblæser.   
Eller  bruge liggestolen og se skidtet gro

Når lysten driver værket
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis