Ny carport - stolpesko eller stolper i jorden?

Vi er ved at anlægge ny indkørsel og kigger på carport dertil.

Da jeg snakkede med en producent, JA Carporte og sagde jeg ville sætte stolperne på stolpesko, blev jeg spurgt om jeg virkelig turde det. Han sagde at stolpesko er dårlige til carporte uden beklædning på siderne, da de vil vride sig - jf nederst i deres materiale: http://www.j-a.dk/assets/img/tegn/Pris_CL142.pdf

Han sagde man enten skulle støbe direkte i cement (gerne med er lag trætjære på stolperne) eller bruge deres specialsko til 600 stykket.

Jeg besluttede mig egentlig for at støbe direkte. Men nu kan jeg læse andre steder at det kraftigt anbefales at bruge stolpesko. Og at man endda kan få anmærkning i tilstandsrapporten hvis stolperne er støbt direkte i jorden.

Så nu er jeg i tvivl. Hvad er holdningen herinde?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
da jeg lavede min carport for 6 år siden støbte jeg nogen af stolperne i jorden, og hvis du ikke har nogen anden stabiliserende besklædning vil jeg stadig mene det er det rigtige, på "almindelige" stolpesko vil den være dårligt stabiliseret.
jeg har dog efterfølgende sat plankeværk op omkring, og i det lys ville stolpesko være en smartere løsning, men tror nu alligevel de stolper nok skal holde i mange år før det bliver et problem, også kan man jo godt tage en stolpe af gangen og grave det op, og lave det anderledes :)
hvis deres speciel sko er dem som stabilisere længere op af stolpen, så ville jeg gå med dem, selvom 600 kr stykket lyder pebret :)

Min carport er forresten næsten magen til den du kigger på, dog 141 versionen. eller den er bygget efter deres anvisning :)
Hej.
Du kan køb en special stolpesko til formålet for 290 kr. Det er lidt billigere end de 600.
Simpson Søjlesko PPH 100 mm
https://www.bygmax.dk/simpson-sojlesko-100-mm.html

Byggemarkeder kan sikkert også bestille disse hjem til en billig penge.  

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for svarene.

​Jeg har ikke helt besluttet mig for beklædning endnu, så må hellere antage “det mest ustabile” 

Martin jeg kiggede også på den du linker til i 120mm udgave. Men der står den er til mindre hegn. Så var i tvivl om den var så solid som den ser ud :) men du tænker det er fint?​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis