Renovering/udskiftning af udhus - tilladelse?

Hej

Har planer om at fjerne mit eksisterende udhus og bygge et nyt på samme størrelse. huset er med støbt sokkel og nærmest en lille stald.  Vil det krævebyggetilladelse, hvis jeg nedriver det gamle, laver ny sokkel og bygger et nyt hus i samme størrelse og omrids - dog måske en anelse højere?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Har planer om at fjerne mit eksisterende... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De 50 m² skal forstås som det samlet bygnings areal for alle udhuse skurer og overdækninger du har på grunden. Landzonetilladelse lige meget hvad hvis det ikke er i byzonen. så hvis du har en overdækning eller skur på mere end 6m² skal du have tilladelse for det nye skur du vil udføre.
Der skal søges om nedrivnings tilladelse hvis den er over 50 m²
Der skal søges om byggetilladelse hvis den ikke overholder byggeret eller brandkrav mod anden bebyggelse ligemeget hvad størrelse den har.

https://bygningsreglementet.dk/Administrative-bestemmelser/BRV/Pjecer-om-sekundaer-bebyggelse/Pjecer-om-sekundaer-bebyggelse#1ab15e24-33dc-4394-ba16-325ac287493d

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 18-03-2020 20:09:55

De 50 m² skal forstås som det samlet bygnings areal for alle udhuse skurer og overdækninger du har på grunden. Landzonetilladelse lige meget hvad hvis det ikke er i byzonen. så hvis du har en overdækning eller skur på mere end 6m² skal du have tilladelse for det nye skur du vil udføre.
Der skal søges om nedrivnings tilladelse hvis den er over 50 m²
Der skal søges om byggetilladelse hvis den ikke overholder byggeret eller brandkrav mod anden bebyggelse ligemeget hvad størrelse den har.

https://bygningsreglementet.dk/Administrative-bestemmelser/BRV/Pjecer-om-sekundaer-bebyggelse/Pjecer-om-sekundaer-bebyggelse#1ab15e24-33dc-4394-ba16-325ac287493d

 Det er byzone og har ikke andet end mit hus og denne bygning. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Dermed kan også konkluderes, at jeg ihvertfald IKKE skal have tilladelse til en evt nedrivning, som der blev skrevet tidligere i tråden.  Om det så kan være klogt at søge en byggetilladelse kan så diskuteres, men umiddelbart bør det ikke være nødvendigt, men det må vel være det eneste der umiddelbart kan kræves.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
habla skrev den 18-03-2020 20:01:12

Henholder mig til denne info, som det lykkedes at finde på kommunens side, så må det være sådan.

"Du skal ansøge kommunen om byggetilladelse, hvis det samlede areal af sekundærebygninger på din ejendom er på 50 m2 eller derover. Du skal altid afvente tilladelse eller svar, inden du går i gang med dit byggeprojekt.

Vejledning til sekundærbebyggelse på tilsammen 50m2 (pdf)

Du skal søge om byggetilladelse hvis der er tale om lovliggørelse af ulovligt opført byggeri eller hvis der er tale om byggerier, der kræver dispensation eller byggeri der overskrider byggeretten jf. bygningsreglementet.

Start ansøgning om byggetilladelse

Nedrivning af sekundærebygninger på 50 m2 eller derover kræver nedrivningstilladelse.

Start ansøgning om nedrivning

I landzone kan eksisterende garager, carporte og udhuse udvides til et samlet areal på 50m² uden det kræver landzonetilladelse. Bliver arealet over 50m² kræver det landzonetilladelse.

 


Det er klart at du har ret i dine antagelser nu efter hvor dit skur et blevet mindre ;)
Det er bygningsreglementet der er gældende for hvad der skal overholdes.
Kommunen kan også tage fejl i visse tilfælde. Bare til bemærkning.


Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 18-03-2020 20:14:35

 


Det er klart at du har ret i dine antagelser nu efter hvor dit skur et blevet mindre ;)
Det er bygningsreglementet der er gældende for hvad der skal overholdes.
Kommunen kan også tage fejl i visse tilfælde. Bare til bemærkning.

 Havde ikke skrevet areal fra starten i tråden, så svaret med de mange tilladelser jeg skulle søge var derfor ikke korrekt, men lad det nu ligge. 

Jeg vil overveje om jeg vil ansøge om byggetilladelse men kan jo ihvertfald så uden problemer fjerne det gamle hus - ihvertfald det over eksisterende sokkel - da måske den gamle sokkel kan genbruges med lidt renovering, men selve gulvet skal ihvertfald nystøbes, så det er tæt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg fik arealet fra din anden tråd som linket til i tidligere besked. men tænker mudderkasten stopper her.

Held og lykke :)

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 18-03-2020 20:21:44

Jeg fik arealet fra din anden tråd som linket til i tidligere besked. men tænker mudderkasten stopper her.

Held og lykke :)

 Ja, jeg fik da svar på lidt, så stopper her og sletter min profil. Finder som sagt nok den nødvendige info andetsteds.

men tak til dig for svar, det var i det mindste konstruktivt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan man virkelig ikke slette sin profil herinde???   Ønsker ikke at have profil her mere, så kan nogen slette den så gør det venligst. Sætter en fiktiv mail adr ind i min profil indtil da, så jeg er ude af forum til visse personers glæde..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg synes ikke du skal skal slette din profil, du kan få mange konstruktive, sjove og hjælpende samtaler her inde så længe høfligheden er der for alle parter. Herfor kommer du til at føle dig angrebet af de fleste, da medlemmerne er høflige at hjælpe dig i bedste hensigt. Så forventer men også lidt høflighed den anden vej.
Du kan få slettet den hvis du skriver til admin. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 18-03-2020 20:40:28

Jeg synes ikke du skal skal slette din profil, du kan få mange konstruktive, sjove og hjælpende samtaler her inde så længe høfligheden er der for alle parter. Herfor kommer du til at føle dig angrebet af de fleste, da medlemmerne er høflige at hjælpe dig i bedste hensigt. Så forventer men også lidt høflighed den anden vej.
Du kan få slettet den hvis du skriver til admin.

 Jeg har skrevet til admin, kunne se det var eneste mulighed.  Du har måske ret, men gider ikke fora, hvor personer blander sig i tråde uden at have noget at sige der vedrører tråden. Desuden var det svar jeg fik faktuelt forkert, og så kan jeg ikke bruge det til noget. Din saglighed anfægter jeg ikke, du har været okay, men havde jeg taget første svar jeg fik fra en anden person for gode varer, så skulle jeg søge alle tilladelser, og det var jo ikke korrekt. Vælger at stoppe her, jeg finder nok ud af det, ellers går det nok også alligevel. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også