Indmuring af forlængede ledere?

Jeg har flyttet nogle stikkontakter hvilket har medvirket at lederne lige skal forlænges 30 cm. Lederne er ført i et jernrør ned til der hvor stikkontakten tidligere sad? Det er ikke sådan lige til at trække nye ledere igennem da der er flere af dem (korrespondance, jord, til lampested osv.) Er det ok at muffe enkeltledere på, isolere dem med krympflex og indmure dem? (Kan krympflexen god klare indmuring ligesom kappen på et installationskabel?
Jeg har flyttet nogle stikkontakter hvilket har... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
cdp skrev den 13-03-2020 15:48:26

I så fald ( uden at bestride andre svar herinde ) , - er DENNE muffe en egnet type ??
Vh. Carsten

Jeg skal ikke kloge mig på regler-love mm.
Men jeg vil sige at det er ufattelig dårlig stil, og tegn på "jeg vil skide på resten af verden" holdning. Når man begynder at lave den slags numre.
Samlinger af ledninger og kabler bør altid foregå "synligt" altså i dåser eller andet.
At lave skjulte samlinger som i dette tilfælde at udskyde et problem til senere... Så lad os nu lige lege med tanken:
Du samler ledningerne med muffer (det er underordnet hvilken type) og derefter lægger dem ind i et rør. Tiden går, (husk på at elinstallationer holder flere generationer) du fra flytter måske og en ny ejer skal så flytte stikkontakten eller der er en fejl på den,

Nu kan han ikke trække ledningerne ud af røret da de fylder mere end godt er. Han kan heller ikke vide hvor samlingen er (for det er jo dig der har lavet det) så derfor har han så kun 2 løsninger: Enten finder han den anden ende af røret og klipper ledningerne og derefter trækker et kabel som synlig installation, eller han begynder fra en ende af med at banke puds af væggen for at følge røret, indtil han finder "fejlen".

Det er det jeg kalder dårlig stil.... men selvfølgelig fik du løst dit problem, så op i r.... med at du skaber et langt større problem i fremtiden.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 13-03-2020 16:17:37

.. Så lad os nu lige lege med tanken:

Tak for dit uddybende svar - lad mig lige slå helt fast, at indlægget IKKE er udtryk for min holdning omkring løsningen. Jeg ville såmænd gøre det samme som dig - men en søgning viser bare forskellige muligheder - derfor mit spørgsmål Pink... 

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis