Indmuring af forlængede ledere?

Jeg har flyttet nogle stikkontakter hvilket har medvirket at lederne lige skal forlænges 30 cm. Lederne er ført i et jernrør ned til der hvor stikkontakten tidligere sad? Det er ikke sådan lige til at trække nye ledere igennem da der er flere af dem (korrespondance, jord, til lampested osv.) Er det ok at muffe enkeltledere på, isolere dem med krympflex og indmure dem? (Kan krympflexen god klare indmuring ligesom kappen på et installationskabel?
Jeg har flyttet nogle stikkontakter hvilket har... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 11-03-2020 19:29:29

Jeg har skiftet tusindvis af ledninger som ligner din situation. Det være sig stålrør eller plastrør. Det er oftest ikke spor svært.
Jeg har ALDRIG i min 50 + årige tid som elektriker/installatør forlænget ledninger med muffer af nogen art i lignende situationer.
De må ikke muffes med samle eller kronemuffer inde i rør, eller for den sags skyld indmures.

 Krympemuffer er godkendte som splejsning og anses ikke for en samling, de må derfor gerne mures inde. 


Elektronikteknikeren
Aner det ikke. Jeg havde personligt trukket et nyt kabel inde i røret. 

Elektronikteknikeren
 Krympemuffer er godkendte som splejsning og anses ikke for en samling, de må derfor gerne mures inde.
Så drejer det sig om forlængelse af kabler. Det er ikke det samme som forlængelse af ledninger i rør.

fase
Gregeren skrev den 11-03-2020 20:01:39

Aner det ikke. Jeg havde personligt trukket et nyt kabel inde i røret. 

At trække et kabel inde i røret fordrer, at ledningerne trækkes ud først, og så kan man ligeså godt trække ledninger i, og forlænge det nuværende rør med et stykke rør. 


fase
Annonce
Jeg synes det er er problematisk at trække nye ledere i jernrør, da installationen så ikke er dobbeltisoleret.
Det vil den være hvis man trækker et kabel.
Så det ville jeg foretrække. På det helt personlige plan😁
Dvs. Ud med alt det gamle for at lave plads. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-03-2020 20:09:31

Jeg synes det er er problematisk at trække nye ledere i jernrør, da installationen så ikke er dobbeltisoleret.
Det vil den være hvis man trækker et kabel.
Så det ville jeg foretrække. På det helt personlige plan😁

 Nu prøver du at finde en undskyldning for at tække kabel i et rør, som det måske slet ikke er muligt at trække et kabel i. Heller ikke i den nuværende situation er installationen "dobbeltisoleret".


fase
Og der er ikke krav om dobbelt isolering af ledninger i rør.
I gamle dage var det stof eller papir isolerede ledninger der var trukket i jernrør. Det virkede også skønt de var noget påvirkelige af vand / fugt. Når man bruger plast isolerede ledninger er der stort set aldrig overgang selv ved noget fugt påvirkning. Så det er en helt igennem ok installation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I så fald ( uden at bestride andre svar herinde ) , - er DENNE muffe en egnet type ??
Vh. Carsten

 

Det er ikke den brugte muffe, der gør forlængelsen ulovlig. Det er det, at man forlænger og murer ledningerne inde, der årsagen til ulovligheden. Det er lovligt at forlænge et kabel med en krympemuffe og et stykke kabel, men ikke at forlænge ledninger i rør med en krympemuffe. 

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis