udvendig isolering af massiv (leca) mur

Hej LDS
Jeg har et sommerhus, hvor tidligere garage i sin tid er blevet inddraget til beboelse. murene er massive og vistnok af leca, det mener tilstandsrapporten i hvertfald. jeg vil gerne isolere udvendig, og har tænkt mig at skrue et træskelet på og 150mm rockwool, vindpap, klemlister og 1 på 2. murbats havde været oplagt, men der skal helst 1 på 2 så det falder ind i samme stil som resten af huset. kan jeg anvende karmskruer i leca eller er der en bedre metode? er der forslag til andre metoder? pft Fonzer
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg efterisolerede på vores hus brugte jeg 6mm gevindstang sat ind i huller fyldt op med ankermasse. link På hver gevind satte jeg et vinkeljern 50x50mm fra harald nyborg. En kasse med 100nså er de billige. Ovenpå eller nedenunder skruede jeg 45x45 reglar vandret og samme lodret. Men der kan man jo bare bruge den dimension som man ønsker. Og du skal nok gøre det omvendt så den yderste bliver vandret. jeg kan ikke lige se hvordan du vil bruge karmskruerne, men jeg brugte beskrevne metode fordi det i min væg ville være komplet umuligt at bore huller på en helt lige række.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
1000 tak for svar Kovas.
havde også overvejet vinkelbeslag, og din løsning ser rigtig god ud, så det kører jeg på med.
hvor tæt skal man sætte gevindstængerne ved f.eks 2,5 meter vandret spærtræ. borer man for med 6mm eller hvilken størrelse bor.
Du må lige forklare nærmere  2,5m spærtræ vandret. jeg havde 4 rækker over hinanden med vinkler og gevind. på den satte jeg de 45x45mm uden på dem yderligere 45x45 lodret så de passede med de plader jeg skulle ha op. At jeg krydsede var dels for at det første lag ikke behøvede at være precist dels for at undgå kuldebro ved reglerne. det er en vlædig dårlig mur jeg havde nok ca 60cm mellem gevindene og så de 4 rækker så i snit har jeg nok 70x70 mellem hver gevind. det er muligvis overkill men husk det bliver meget tungt 1på2 18cm ude fra væggen.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
igen tak. jeg sætter 70mm spærtræ lodret med et mellemrum der passer til en rockwool bat, udenpå dette 70mm vandret så kuldebro minimeres. hellere lidt overkill end at det rasler løs. overvejer m8 eller m10 gevindstand
Det lyder  fint du skal bore med 2mm større bor end gevindet for at ankermassen kan få fat i stenen. Husk at bore alle huller blæs dem rene for smuld inden du starter med ankermassen. Hvis du bliver nødt til at stoppe midt i en patron så skal du ha en ny tud som du først skifter over til når du går igang igen. Jeg er sikker på at 6mm er nok. Jeg kan ikke huske hulstørrelsen i vinklerne men jeg havde en skive før møtrikken. Måske passer de med 8mm.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Husk at lukke helt tæt for mus oppe og nede. Og ankermassen skal fyldes i hullerne indefra og ud.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
jep, der kommer musestop begge steder. tak for hjælp, 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere