Turguide.

Jeg har fået den (tvivlsomme) ære at jeg skal være Turguide for 2 ægtepar fra Canada/USA i begyndelsen af Juni måned. 
Vi skal naturligvis se de "officielle" turiststeder -Skagen gren, Odense med H.C.Andersen og København med Amalienborg m.m.

Men jeg mangler simpelthen noget inspiration til hvad De ellers skal se/opleve.

Jeg tror ikke at det er museer der er den store interesse. -Og har fået at vide at de ikke er interesseret i "krigs"relaterede ting, da de er humanister.

Hyggelige "Danske" kroer med god service er nok et must. og oplevelser der har en "Nå-nå" effekt kunne også være en god ting.

Den ene er ikke specielt godt gående så det skal der også tages hensyn til...

Jeg har pt. disse steder på ide-listen.

Hjerl hede.
Agerskov kro - for en overnatning.
Æbel-ø. (Faktisk et ønske)
Voergård slot -også et ønske.

Men jeg mangler en ide liste over hvilke steder/lokaliteter der kunne være interessante...

Pris niveau er ca. 1000 $ om dagen, måske lidt mere..

Turen skal tage 4-5 dage..

Håber på en masse ideer og hjælp

Shortcut

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har fået den (tvivlsomme) ære at jeg skal være... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke Ærø som blev nævn i Joakims Danmarks historie.
Der blev som bekendt afholdt afstemning i Sønderjylland og Slesvig om tilhørsforhold efter 1. verdens krig. Men man " glemte " Ærø som ellers hørte til Sydslesvig og derfor reelt skulle forblive tysk.
Der er vist en legendarisk kro ved Tranekær på Langeland Tranekær slotskro ). Den bliver drevet af et ægtepar af Afrikansk afstamning og de spreder ret meget glæde omkring sig. Der har været noget tv omkring dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der mangler da noget kunst. Johannes Larsen på Fyn  et rigtigt fint museum. Ellers Asger Jorn i Silkeborg, Louisiana Humlebæk. Er man til guldalder så feks den Hirschsprungske samling eller Statens Museum for Kunst

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er lige den slags ideer jeg skal bruge....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
ev elmand skrev den 23-02-2020 18:44:42

Der blev som bekendt afholdt afstemning i Sønderjylland og Slesvig om tilhørsforhold efter 1. verdens krig. Men man " glemte " Ærø som ellers hørte til Sydslesvig og derfor reelt skulle forblive tysk.
Der er vist en legendarisk kro ved Tranekær på Langeland Tranekær slotskro ). Den bliver drevet af et ægtepar af Afrikansk afstamning og de spreder ret meget glæde omkring sig. Der har været noget tv omkring dem.

IKKE Tranekær Slotskro!!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Åh ja så er der Angligården i Herning Det er en tidligere skjorte fabrik som har facon som en skjortekrave. Der er bl.a. en 1000 m2 storudsmykning af Carl-Henning Petersen.
Både Åge Damgård ( Angli skjorten ) og broderen Mad Eg Damgård ( Ege tæpper ) havde stor indflydelse på at Herning på trods af en meget ung by er en stor kunst by.
Mads Eg var først i sin ungdom uldkræmmer, men meget dårlig til at regne. Han kunne ikke forstå at alle handlendeskulle tjene både 50 og 80 % på deres varer. Han kunne nøjes med 1 procent - - - Købe til en krone og sælge til to kroner
Går man ned ad Nørregade i Holstebro møder man Øverst Grædemuren og nede ved tinghuset kvinde på kærre ( Maren o æ vogn ) Den sidste er blevet vurderet så højt at den står i et glasbur som sænkes ned under gade niveau om natten for at undgå tyveri.

Annonce
ev elmand skrev den 23-02-2020 18:44:42

Ærø forblev dansk efter 1864,  det var en byttehandel man lavede med tyskerne for nogle områder i Slesvig og Holsten som tilhørte den danske konge ............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Det var godt at få den præciseret. Prins Joakim præsenterede det i TV udsendelsen som om den blev "glemt " i 1864
Og undskyld det var ikke i 1920 at det var aktuel.

Falder vejen forbi Sjælland, er Fredensborg Slot i Hillerød er et hit hos amerikanerene. Ud over den maleriske beliggenhed, er slottet også Danmarks historieske malerisamling.

Det er også på Fredensborg Slot Europas fornemste danseorgel stadig står intakt. Orglet blev bygget af Esaias Compenius i 1617 og består af 1001 piber.

Danmark er også kendt for de mange fornemme orgler i selv den ydmygste landsbykirke.

Eksempelvis foretrækker Deutche Gramaphone at indspille barokværker i danske kirker, hvor Jægersborg kirke er blandt favoritterne.

For år tilbage havde jeg fornøjelsen at vise en iransk kammerats forældre rundt på Sjælland. Det var deres første rejse uden for Iran.

De var meget interesserede i landsbykirkerne, netop fordi orglerne er i verdensklasse, men også fordi flere kalkmalerier var afdækket og kunne fortælle om landets historie som stort set er ukendt uden for landets grænser.

Vikingsskibemuset i Roskilde er også en oplagt mulighed, men er bedst om sommeren hvor der er aktivitet.
Frederiksborg lyder godt
Må høre med hensyn til musik, ;-)

Himmelbjerget og Hjejlen - en fin ide, men turen mellem Himmelbjerget og Hjejlens anløbssted kræver "gode ben".

Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også