Bølgeeternit

Det her går nok ikke, men man lærer ikke noget hvis man ikke spørg:

Hvad er mindste overlap man kan tillade sig med en B7? Jeg "har brug for" et lidt mindre overlap end foreskrevet (40mm), så de kun overlapper 70mm, hvis jeg ellers regner rigtigt:

Foreskrevet max lægteafstand - 460mm
B5 - (1100 x) 570mm
Foreskrevet min. overlap - 110mm

Kan det klares med tre i stedet for to tætningsbånd, eller skal jeg helt ud i at lave undertag?

Jeg kan alternativt bruge B6s,hvor max lægteafstand er 1070mm, men så skal alle hjørneafskæringer vel laves manuelt?

Jeg kan alt - når det lykkes.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår ikke man vil gå på kompromis med overlappet. Du kan få svært ved at rette det op hvis det skrider lidt ved oplægning, du kommer til skære alle hjørnerne manuelt der er en rimelig chance for at vandet kan blæse op under pladerne. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det dur ikke med for lidt overlæg, du vil heller ikke kunne bruge plader hvor hjørnerne er klippet, så du kommer selv til at skulle klippe alle hjørnerne, da de skal passe til overlæget.

Så læg lægterne om så afstanden passer, hvis du vil bruge denne pladetype.
Hvad er hældningen på taget for øvrigt?

Vi prøver igen, i morgen --
#jens
Hældningen er 25°

Har lige anskaffet mig Træ 65 og 67.

Kan se jeg uanset hvad alligevel skal lægte om til 38x73 og max afstand 460 mm, så på den måde er lægteafstand ikke et issue. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
#ev
Det mål har jeg ikke, da det er en ejendom jeg overvejer at købe. Men hældning er ~25° og den store gavl er 860 cm, den lille er 550 (vinkelhus) og der er fuld valm i alle ender. Der er ca 50 cm udhæng incl den skjulte tagrende, som jeg ikke kan se størelsen på - måske 5".

Såvidt jeg kan tælle på et billede, så er der 20 i højden (30x60 skifereternit) måske 21 med den øverste skjult under rygning på de store tagflader og 14 på de små tagflader.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er naturligvis mange usikre mål så.
Men det siger ca. taglængder på 518 cm og 347 cm ( 40 cm i udhæng til midt tagrende.

Det giver så 11 rækker a`46 cm = 506 og nederste skal ikke have overlæg så den når 7 cm ud i tagrende. Så mangler der kun 4 cm i alt på hele tagfladen. "stjæl dem oppe ved rygning eller tag de 3 mm for hver række. Eller endnu bedre vent til du har de korrekte mål.
på den korte flade må du tage 7,5 rækker da tagplader naturligvis skal løbe hele vejen rundt. Så den halve plade må sættes øverst der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:

Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg ville ikke vælge bølgeeternit (ikke nogen særlig holdbar løsning), hvis spærene kan bære en lidt tungere tagbelægning, synes jeg at  tegl/beton tagsten ville være en pænere løsning. (eller tagpap)

Hvis taget ellers ikke fejler noget, vil en gang algefjerner pynte gevaldigt.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville være tro mod arkitekturen og lægge skifer igen. Alternativt tagpap, du skal ikke bruge for meget energi på nørde helt i detaljer på så stor en opgave som den der du skal regne overordnet på den i stedet for det giver alt for mange spekulationer og gå helt i detaljer. Det skal forøvrigt laves udvendige tagrender når du skifter tag hvilket bliver flottere end det der er nu

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis