Brændeovn (Lotus 2060) med gris - sammen med oliefyr (centralvarme)

Jeg skal have koblet min brændeovn med "gris" (20 litervandtank) ind i mit centralvarmesystem, som består af et ældre oliefyr med åben ekspensionsbeholder på loftet. Jeg har en akkumulatortank på 500 liter med 8 ud- og indgange, som også skal kobles ind i denne forbindelse (og på sigt solvarme med varmeveksler).

Lige nu har jeg brug for konkret input til pumpe/shunt og rørføring - mon der findes nogen i gruppen som har erfaring med denne type af Setup?

Jeg skal have koblet min brændeovn med "gris" (20... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kom lige i tanke om jeg læste noget ang. grisen dengang jeg selv overvejede det, grisen kan i sig selv levere max 2 kw varme når ovnen kører på fuld blus og levere de 8,5 kw varme(mener jeg det er max) dvs for at få noget varme til din accu tank, skal ovnen altså have noget at leve af, og der bliver pænt varmt i stuen, hvis accutanken skal kunne varme resten af huset.. 
Pizzabager skrev den 01-03-2020 21:34:21

Kom lige i tanke om jeg læste noget ang. grisen dengang jeg selv overvejede det, grisen kan i sig selv levere max 2 kw varme når ovnen kører på fuld blus og levere de 8,5 kw varme(mener jeg det er max) dvs for at få noget varme til din accu tank, skal ovnen altså have noget at leve af, og der bliver pænt varmt i stuen, hvis accutanken skal kunne varme resten af huset..

Og sjovt nok er det lige omvendt med vandbåren pilleovne, der går normalt ca. 3/4-del eller mere af varmen i vvb´en eller aku´en og resten går til rumvarmen - kæmpe fordel især om sommeren.    

Tak Søren - jeg bruger (vil bruge) kobberrør eller eksisterende jernrør. Jeg går efter "dødt vand", således kobber og jernrør ikke giver anledning til tæring af eksisterende jernrør, men det må VVS'rn gøre på rette måde. Jeg vil dimensionere efter 5% udvidelse (akku tanken vil til sommer få varme via varmeveksler fra solvarme, så der vil temperaturen kommer langt over 60C - men det skal pt ikke blandes ind i denne tråd, dog vigtigt ifb. dimensionering af størrelse af ekspansionsbeholder).

Producenten og deres anbefaling - ja, helt enig. Desværre har jeg oplevet et par VVS'r, som mener, at det er et meget avanceret anlæg, som der skal laves, når gris skal kobles op til akkutank og fyr - så jeg har fået nogle ret absurde tilbud (20000 kroner plus dele). Og derfor er jeg interesseret i at se konkrete anlæg, så jeg kan vurdere det og forstå, hvorfor det "tager så lang tid". 
@Pizzabager og @Frank Chr - min brændeovn med gris skal ses som et supplement til oliefyret (centralvarmen). Idag oplever jeg, at brændeovnen kan varme "stuen" i kælderen op, men det er en utilstrækkelig udnyttelse af den varmeenergi, som brændeovnen giver. Og da jeg kan sanke træ og købte billigt, så ønsker jeg at udnytte dette i mit anlæg. Tanken er ikke, at oliefyret skal fjernes eller udskiftes - men mere bedre udnyttelse af brændeeffekten af brændeovnen og dermed inddirekte, at fyret vil køre mindre.
Kan rumvarmen fra brændovnen ikke sive opad til de øvrige etager i boligen?
Annonce
Vi forsøger det faktisk for øjeblikket - har en lille "varmestyret" ventilator på brændeovnen for at give lidt bevægelse af varmen, og så er "stuen" i kælderen lige ved trappen op til stueetagen, så der naturligt går varm luft den vej. Men stuen er i den ene ende af huset, så varmen "bevæger" sig ikke så meget.

Hej Bandura,

Faldt lige over denne her gamle tråd. Håber den lever endnu. Jeg er ude i de helt samme overvejelser. Alt lige fra sanke til behovet for at flytte varmen ind i en eksisterende centralvarme kreds.

Mon du, for eftertidens skyld, kan binde en fin sløjfe på projektet. Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan du endte med at få "din gris ind i buffertanken". Herunder sikkerhedsventil i tilfælde af overophedning af "grise-kredsen" ...

Godt Nytår :-)

Dbh,
Christian 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis