Støbe gulvvarme på første sal

Hej alle

Vi er igang med renovering af første sal, og skal i den forbindelse etablere gulvvarme på badeværelset. Huset er en murermestervilla fra 1925, hvor bjælkelaget består af bjælker med en dimension på ca. 20x20 cm, og en afstand på ca 90 cm.

Mit spørgsmål går i alt sin enkelthed ud på, om man skal være nervøs for at det kan holde til at der støbes i svalehaleplader ovenpå?

Det drejer sig om i alt ca. 10 kvadratmeter, med en betontykkelse på ca. 8 cm.

Min håndværker mener det vil være den klart bedste løsning i stedet for f.eks. spånplader. Han siger at det slet ikke er noget problem i forhold til bæreevne, men håber et par stykker herinde kan bekræfte at de har gjort noget lignende :-)

På forhånd tak.
Hej alle Vi er igang med renovering af første sal... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke kan  komme til med rundsav fra siden, så kan du køre på tværs med rundsaven i den korrekte dybde. Der saves med 25-30 mm mellemrum og de stumper der sidder tilbage er meget let at hugge af med stemme jern. Det behøver ikke at afsluttes med "bordplade finish"
Husk at eventuel fald skal være som en træplade ved så store fliser. Har lige for nylig fået det beskrevet her på siden. Det ekstra fald i bruseniche kan klares ved at fliser skæres ved indgang til bruseniche.
Der er ikke præcis krav om 30 mm til gulv i tilstødende rum.
Bassinkravet er krav om at vandet over gulvafløb skal kunne stå i 30 mm højde ved tilstoppelse før det løber ud af baderummet Det betyder at vådrums sikring / hjørnetape kan gå 10-15 mm op ad dørtrin. Så man kan sige at man går op i badeværelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen,

Igen, tak for alle de fremragende svar.
Jeg har fået beregning fra ingenøren - og anbefaler påforing af UNP100 jern på hver side af spæret.

Er der nogen der har nogen idé om, hvor man kan skaffe dem i Sydjylland? Har prøvet et par smede, men ingen af dem har mere end én enkelt liggende på lager...

Havde håber at kunne lave det i weekenden.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
https://www.guloggratis.dk/byggematerialer/andre-materialer/andet/annonce/46248392-unp-100
Nå...... et sidste spørgsmål er dukket op ... ingeniøren jeg har haft igang med at regne er gået på ferie, så kan ikke spørge ham.

Jeg har, efter beregning fra ingeniøren, købt UNP140 stålbjælker, som kommer til at spænde over cirka 3,8 meter. Grundet nogle installationer, har jeg dog svært ved at få stålbjælkerne helt ud på remmen og ligge. Jeg har tegnet hvordan jeg har tænkt mig at udføre det, hvor stålbjælkerne boltes på bjælkelaget ca. 60 cm fra remmen.

Går det, eller overfører jeg hele vægten til bjælken, hvor tremplen står?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også