Skråt terræn

Hvis man bygger i skel og man har faldende terræn, så kan det jo godt være lidt svært at overholde de 2,4 meter der max. må være til tagfod i den ene ende. Er der nogen her der har nogen erfarring med dette mht kommunen og byggetilladelser. Terræng falder ca. 1 meter pr. 7 meter.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har ikke nogen specieller erfaringer med lige netop dit problem, men højden på 2,4m skal jo normalt holdes 2,5m ind på grunden. Det betyder normalt at der ikke er andre nuligheder end at lave et "fladt" tag altså svagt fald og tagpap. Min genbo er igang med at opføre en carport med 25 graders rejning, og saddeltag,kun 1 m fra skel, op det er en bygning uden udhæng, min anden genbo har også en carport med ca 25 graderstaghældning og saddeltag og her er der et alm udhæng på ca 0,5m men det er ud til vej og behøvede derfor ikke nogen dispensation, iflg tekniskforvaltning. Jeg har selv opført en garage der ligger 2,5m fra skel, overmod et tinglyst friareal altså et grøntfællesareal, og min garage er i den ende sænket ca 0,7m iforhold til terræn og på trods af det måtte jeg ikke lave 45 grader på taget, saddeltag. Så fporsøgte vi med 35 grader og saddeltag, det var stadig ikke godt nok, der skulle så laves en kvartvalm. Men da stuehuset er mad 45 grader uden udhæng og uden kvartvalm så skulle garagen selvfølgeligt også være noget i den samme stil.
Vi fik dog lov til at lave 35 grader og saddeltag men så med et lidt spevielt spær der sænkede tagryggen ca 20-30 cm.

Men en tredie genbo har fået lov til at lave et hus der er med ensidig taghældning og en facadehøjde på ca 6m, på et hævet terræn, og så er der kun 2,5m fri ud mod skel, i hver ende. Han staklen der bor østfor, i skyggen, har kontaktet tekniskforvaltning der siger at det er helt lovligt og at et sådan specielt spær beregnes som om det havde været et alm A spær.

Så min opfattelse er at der er nogle regler der kan og bliver bøjet efter bedste evne, så forhør du på teknik forvaltning og lýkkedes det ikke førstegang så prøv igen efter at have ændret lidt småting og du behøver jo ikke spørge efter samme person hvis vedkommende er specielt negativ overfor projektet. Var der nogen der sagde anerki

Venligst Njord wink

MVH Njord
Ok, det var et udhus jeg har bygget i forlængelse af min 84 år gamle garage (der er renoveret i samme omgang). Den gang var der åbenbart ikke disse regler, for den er bygget 0,5 m fra skæl og den er 3 meter høj på midten. Teknisk forvaltning har ingen tegninger over den, andet end fra luften, og der kan de ikke se den gamle taghøjde smile. Men hvis reglen siger at det er 2,5 meter inde på grunden, der max må være 2,4 meter til kip, så er den hverken lovlig nu eller før, og den er heller ikke bygget på dispensation. Hmm --- Men tak for svaret.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Faktisk er der ikke nogen egentlige regler for hvor højt der må være til kippen, indenfor de første 2,5m, da en tagtrekant godt kan strække sig "gennem" de ellers veldefinerede 2,4m op og vandret ind til 2,5m inde på grunden og herfra op i 45 grader. Så er der så andre afstande der gælder i en vinkel fra modstående fortov osv. men gavltrekanten kan vurderes til ikke at udgørre en geen og derfor er den undtaget. men det kræver så en dispensation, men den gives ofte. Specielt når vi snakker garage og udhuse.

Venligst Njord wink

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis