ID af del af fjernvarmeanlæg

Hej -

Jeg skal have sat en skillevæg op, og den her dims på det første billede sidder simpelthen like 8cm for langt til venstre. Men hvad er det? Der står cirkulationspumpe, men der er vel den røde ved siden af ekspansionsbeholderen nederst på det andet billede? Jeg kan ikke finde noget der ligner på nogen af de diagrammer der findes på nettet af fjernvarmeanlæg. Den er forbundet med el, så jeg går ud fra det er en elektriker jeg skal have fat i, og den suser/klikker/larmer en del. Der har tidligere været oliefyr, og jeg mistænker at denne boks er et levn fra den tid som er blevet lappet ind i fjernvarmesystemet. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du skal have fat i elektrikeren. Du har en cirkulationspumpe, som skal pumpe vandet rundt i centralvarmen. Hvad uret og kontaktoren laver ved jeg ikke. Det er ikke sikkert, at du behøver at flytte tavlen. Den ser ud til at have en ubenyttet det, som kunne redde de 8 cm. Du skal alligevel have skiftet kapslingen ud med en, der ikke er defekt.

fase
Hmm, det var en god ide med at udskifte kapsling, det havde jeg ikke lige tænkt som en mulighed.

Men er cirkulationspumpen ikke denne?

Dit billede viser cirkulationspumpen.

fase
S. Fabrin skrev den 28-01-2020 20:45:44

Dit billede viser cirkulationspumpen.

Har jeg så to? 

Borghild skrev den 28-01-2020 20:46:27

Har jeg så to? 

På dit billede er der kun vist en, så hvorfor mener du, at du har to?

fase
Annonce
Det øverste billede viser styringen af en cirkulationspumpe og det nederste viser en cirkulationspumpe. Det må da være nemt finde ud af om du har to.

fase
Aaah se det svarer på det hele jo, jeg har bare bøvlet med at finde ud af hvad hulen den grå boks er da den ikke fremgår af fjernvarmediagrammerne modsat alle de andre dimser. Tusind tak! 
Spørgsmålet er om du skal beholde denne ur styring. På den lille tekst label står der noget med at Pumpe og lys i fyrrum slukkes ved hoved afbryder ved døren. 
det lyder lidt kryptisk så få en snak med elektriker om behovet i det hele taget for denne styring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 28-01-2020 21:32:06

Pumpe og lys i fyrrum slukkes ved hoved afbryder ved døren.  
Ja der er mange spændende mysterier :) Pumpen kan også være dykpumpen i krybekælderen, som ligesom denne styringsenhed får el fra samme sted som lyset i loftet i fyrrummet aka det lille skab fjernvarmeanlægget er i. Hovedafbryder ved døren kunne referere til eltavlen - de må være på samme sikring?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få den fjernet eller udskiftet, både pga. pladsen men så sandelig også larmen (det er som at have et lille elværktøj kørende) og el-regningen. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis