Lysdæmper/afbryder med 4 ledninger

Jeg er strandet i mit forsøg på at flytte afbryder/dæmper til en anden placering i lokalet.Som det ses på billedet er der 4 ledninger tilsluttet.Jeg har forlænget alle 4 ledninger med et 15 meter langt kabel, og tilsluttede til samme positioner. Først blinkede lyset helt vildt, så virkede ingenting. Nu virker kun tænd/sluk. Og kun hvis jeg afmonterer de to nederste + og -, som jeg går ud fra styrer selve dæmperen. Hvis alle 4 sidder i, virker intet. 
Jeg har prøvet at lave en reverse og monterede igen som oprindeligt, uden forlængerkabel, men her sker nu det samme, ingen dæmpemulighed.

Kan der være røget en slags sikring inde i dæmperen? Jeg har prøvet at søge efter denne slags dæmper, men kan kun finde dem til 3 ledninger.
Håber nogen kan hjælpe 🙏

Jeg er strandet i mit forsøg på at flytte afbryder... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mon den her kan bruges til ledning 3+4? Ser ud til at køre separat fra ledning 1+2 på alm. afbryder
https://www.sunflux.dk/da/product/1-10v-kontroller-og-lysdaemper/1-10v-drejelysdaemper-t-led-paneler--lamper-sort

Ja, den kan bruges til at styre din lysdæmper på klemme 3 og 4. Men den har du jo et sted i forvejen. Du skriver, at du ikke kan komme til potentiometret. Hvordan har du så reguleret lyset.


fase
Lysdæmperen virkede på den gamle kontakt ved at dreje på kuglen foran, og trykke på den for tænd/sluk. Når jeg tilslutter ledning 3&4 nu, virker den slet ikke. Uden ledning 3/4 virker den med tænd/sluk. Tænker derfor, hvis det er en defekt i kontaktens dæmperfunktion, om jeg kan bruge den nævnte til selve dæmpningen. 
Annonce
Ja, du kan bruge det viste potentiometer.

fase
Så vidt jeg kan læse når jeg følger trådstarters link så er der tale om en afbryder med potentiometer.
Altså sidder selve lysdæmperen et andet sted, hvor denne enhed så giver styresignalet. Det er bydende nødvendigt at finde denne dæmper for at kunne finde en løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har du ret i, men den kan åbenbart ikke findes. Den må sidde et sted, måske bygget ind i blinddæksel.

fase
Der er et forsænket loft, hvor ledningerne forsvinder op under. I loftet er monteret 9 “lyskasser” på ca 50x50 cm, og de er heller ikke lige til at åbne/afmontere. Har de mon hver sin dæmper eller en fælles?
Nu har jeg bestilt potentiometeret, så må vi se om den virker.

Læs det jeg skrev tidligere....
Der er højst tænkeligt tale om en eller flere spoler der kan dæmpes via et 1-10v signal, derfor findes der nok ikke en dæmper da denne funktion nok ligger i spole der er placeret i lampen.
Hvilke lamper er det der er tilsluttet?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis