Mangler 1 cm - skal jeg flytte/blænde stik-kontakt?

Halløjsa, jeg har købt en ny skydedørs-garderobe fra Bauhaus og det er nu stort set leveret, men jeg kan se at jeg mangler noget afstand pga stik-kontakten! DAMN! Sagen er at det var ret svært at måle forinden, fordi der tidligere stod et skab som først skulle fjernes, før jeg kan se det nøjagtige mål. Men udover at der mangler vist ca 1 cm før stik-kontakten er "indenfor" garderobeskabet (ihvertfald ydergavlens bredde), har jeg nok også glemt at det er nok lige deromkring skydedørene skal køre...

Situationen er at ydergavlen (modsat stik-kontakten er 68 cm bred. Og jeg tror nok (skal checkes) at indenfor denne bredde kører skydedørene og der er 2 "spor" som fylder ca 8,5 cm. Hvis de 8,5 cm er "udenfor" gavlen (68 cm bredde), så går det måske næsten, ved at flytte det hele 1-1,5 cm længere ud fra bagvæggen. Men sådan tror jeg desværre ikke det er - jeg tror nærmere stik-kontakten skal flyttes ca. 15 cm til venstre så dørene glider indenfor totalbredden på 68 cm (jeg tror det er en totalbredde, jeg skal checke det).

Jeg har taget et par billeder - se venligst enten via link her: https://ibb.co/8c6W0tL - eller jeg prøver også at vedhæfte til forummet... Umiddelbart tænker jeg at jeg skal bestille en elektriker... Jeg har kigget vha spejl ned gennem hulvet og der er en gulv-bærende klods til højre for stik-kontakten + jeg vil helst ikke have smadret mit gulv mere. Men det er vel muligt at flytte stik-kontakten til venstre, er det ikke?

En elektriker behøves vel ikke at ødelægge gulvet mere, for at flytte den - nu der så tilfældigvist er et hul i forvejen (til at få fat i ledningerne nedenunder)?

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe elektrikeren eller er det fint nok? Og hvorfor har håndværkere åbenbart lavet hul i gulvet under det tidligere skab? En nødløsning er vel at blænde stik-kontakten helt, men jeg vil nok godt have den - så kan jeg så have strøm inde i skabet (måske f.eks. noget LED-lys indvendigt)...

Håber i kan hjælpe med nogen tanker/overvejelser, dette har desværre forsinket mit projekt lidt... :-)


Her er min signatur...
Halløjsa, jeg har købt en ny skydedørs-garderobe... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke du skulle ringe til en elektriker, og få ham til at løse dit problem. Du sparer ikke noget særligt ved at forberede fastgørelsen af underlaget. Det tager elektrikeren få minutter at gøre stikkontakten fast, og han vil sikkert bare skifte det kabel, der er for kort. Dine stikkontakter er parallelforbundne, så når du bryder forbindelsen et sted, virker det efterfølgende ikke.

fase
Måske er der bare mig, men det ser da unægtelig ud til at der er rigelig med kabel til at flytte kontakten 1 cm.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den skal flyttes mere end 1 cm.
Trådstarter: Lad elektriske blive som det er, og gør det andet færdig. Jeg forstår måske ikke hvorfor du vil male rund om stikkontakt inden det monteres. Det bliver vel dækket af skabet.
Indrømmet jeg har ikke læst alle mellem kommentarer.
Der skal laves hul i skabet efter elektriker har været der.
Og så lige for at gøre din forvirring total. Alle stikkontakter i dit hus er parallel forbundne, men kabler kører rundt fra den ene til den næste i en serie  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jenshøj skrev den 17-01-2020 11:59:51

Du kan tænke det som at strømmen kommer ind gennem det ene kabel, og går videre gennem det næste. Hvis du afbryder forbindelsen, så kommer der ikke noget strøm til det som sidder efter det næste kabel.

Ja, ok, det svarer til at fjerne ledningen 2-3 og 6-7 her: https://www.allaboutcircuits.com/textbook/direct-current/chpt-5/simple-parallel-circuits/ det giver ok mening... Well, jeg må få malet og finde en lokal elektriker på mandag eller deromkring... Mange tak for hjælpen, resten er vist lige til at overskue, det lyder som piece of cake for elektrikeren at trække det nye kabel og forlænge den for korte ledning, det håber jeg ihvertfald, tak for nu :-)


Her er min signatur...
En samlet post til med de måske sidste kommentarer :-)

@S. Fabrin: Jo/ja, enig, jeg får fat i en elektriker herfra. Det var mere i starten at jeg var meget forvirret over hvad der kunne/kan lade sig gøre... Desuden er det bedst at have tid til at gennemtænke løsningen og undgå at elektrikeren skal bruge for mange timer på banalt arbejde jeg selv kunne har gjort. Nu ved jeg at der kun er brug for 1 elektriker-besøg, fordi jeg er forberedt og har undersøgt sagen på forhånd... Det er jeg glad for.

@Jens J: Titlen er lidt forkert og jeg kan ikke rigtigt ændre den. Det jeg mente med titlen og de 1 cm var at ydersiden (til højre) af stik-kontakten er ca. 68 cm fra væggen. Hvis nu venstre yderside af stik-kontakten var ca. 69 cm fra væggen, ville jeg have plads til skydedørsgarderoben. Men flytningen er uanset hvad mere end 1 cm og jeg har undervejs opdaget at det er utroligt besværligt - måske umuligt at flytte stikkontakten længere til højre (pga en klods under gulvet der spærrer). Men det er også helt fint at få stik-kontakten til venstre, ind i det kommende skab. Så ligger der ikke ledninger og flyder henover gulvet, hvis jeg f.eks. har en lille højttaler eller anden små-elektronik i skabet, evt. LED-lys og den slags får jeg nok....

Jeg skal flytte stik-kontakten absolut mindst 10 cm til venstre, for at komme forbi de 2 "spor" til skydedørsgarderoben. Men nok helst ca.15- 20 cm... Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg ændrer titlen, men det går nok at den er lidt misvisende nu mht. den 1 cm (jeg blev klogere undervejs, bl.a. efter at have kigget under gulvet).

@ev elmand: Jeg vil male nu fordi så bliver det pænest og det er lettest at male på en helt blank/plan væg. Jeg kunne også male, hvis stik-kontakten nu var på sin endelige position og det ville blive pænt, men jeg vil hellere have det overstået nu og bruger bl.a. denne weekend på at få malet 2-3 - måske alle 4 vægge, det beslutter jeg i morgen... Du skriver "Det bliver vel dækket af skabet" - der er ikke en bagvæg i det nye skab. Og der er købt i højre side "et anslag" som er en ca. 10 cm bred bjælke (altså ikke en hel bredde på de her 68 cm, den fulde breddes plade kalder de en "ydergavl" og den har jeg købt i venstre side, hvor der er frit - pga der er en dør). For at gøre en lang historie kort, er det bare lettere og pænest at male nu hvor alting er fjernet og væggene er helt plane, det betyder at når man åbner det nye skab (når det er på plads), så ser alt indeni helt "korrekt" og pænt ud - istedet for at der er steder der mangler maling f.eks. eller hvor væggen er grå (der er grå pletter efter det tidligere skab)... Jeg har også fjerne fodlisten der hvor det nye skab skal være, det giver mig mulighed for også at male der fordi fodlisten vil ikke være i det nye skab. Der kommer en bundplade om ca. 2-3 uger, for at dække hullet i gulvet og den går helt til væg - istedet for fodliste - og så kan jeg bygge resten af skabet ovenpå denne bundplade og med malingen overstået vil alt se pænt ud når skydedørene er åbne.

Jeg vil få fat i en elektriker og håber at resten er piece of cake (det med at forlænge den for korte ledning og flytte stikkontakten tilbage på en ny plads ca. 15-20 cm til venstre for den tidligere placering)...

Tusind tak for jeres hjælp, jeg var ret forvirret i starten over hvad det ville ende med, jeg var virkeligt noget bekymret i starten over tilsyneladende at have glemt at indregne stik-kontaktens placering i de special-byggede (specielle mål) skab, heldigvist kender jeg vist løsningen nu og det går vist lige præcist (totallængden af skabet er lige på grænsen, men det går vist altsammen) :-)

Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også