Mangler 1 cm - skal jeg flytte/blænde stik-kontakt?

Halløjsa, jeg har købt en ny skydedørs-garderobe fra Bauhaus og det er nu stort set leveret, men jeg kan se at jeg mangler noget afstand pga stik-kontakten! DAMN! Sagen er at det var ret svært at måle forinden, fordi der tidligere stod et skab som først skulle fjernes, før jeg kan se det nøjagtige mål. Men udover at der mangler vist ca 1 cm før stik-kontakten er "indenfor" garderobeskabet (ihvertfald ydergavlens bredde), har jeg nok også glemt at det er nok lige deromkring skydedørene skal køre...

Situationen er at ydergavlen (modsat stik-kontakten er 68 cm bred. Og jeg tror nok (skal checkes) at indenfor denne bredde kører skydedørene og der er 2 "spor" som fylder ca 8,5 cm. Hvis de 8,5 cm er "udenfor" gavlen (68 cm bredde), så går det måske næsten, ved at flytte det hele 1-1,5 cm længere ud fra bagvæggen. Men sådan tror jeg desværre ikke det er - jeg tror nærmere stik-kontakten skal flyttes ca. 15 cm til venstre så dørene glider indenfor totalbredden på 68 cm (jeg tror det er en totalbredde, jeg skal checke det).

Jeg har taget et par billeder - se venligst enten via link her: https://ibb.co/8c6W0tL - eller jeg prøver også at vedhæfte til forummet... Umiddelbart tænker jeg at jeg skal bestille en elektriker... Jeg har kigget vha spejl ned gennem hulvet og der er en gulv-bærende klods til højre for stik-kontakten + jeg vil helst ikke have smadret mit gulv mere. Men det er vel muligt at flytte stik-kontakten til venstre, er det ikke?

En elektriker behøves vel ikke at ødelægge gulvet mere, for at flytte den - nu der så tilfældigvist er et hul i forvejen (til at få fat i ledningerne nedenunder)?

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe elektrikeren eller er det fint nok? Og hvorfor har håndværkere åbenbart lavet hul i gulvet under det tidligere skab? En nødløsning er vel at blænde stik-kontakten helt, men jeg vil nok godt have den - så kan jeg så have strøm inde i skabet (måske f.eks. noget LED-lys indvendigt)...

Håber i kan hjælpe med nogen tanker/overvejelser, dette har desværre forsinket mit projekt lidt... :-)


Her er min signatur...
Halløjsa, jeg har købt en ny skydedørs-garderobe... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vælger at flytte den selv, så vær opmærksom på, at der skal være nok plads til kablerne, også når gulvet udvider sig - så kablerne ikke kommer i klemme.
@njord: Det blev sent i går og nu når jeg det heller ikke - min tanke er at prøve forsigtigt selv og hvis jeg kan flytte kontakten uden at afmontere ledninger - blot ved at løsne dækslet, skrue det ud og flytte det (med ledningerne siddende) så tror jeg det er overkill at få en elektriker ind. Men hvis der viser sig noget kompliceret - f.eks. for korte ledningerne, at ledningerne skal afmonteres og svejses/forlænges, så vil jeg nok lige skrive her i tråden og høre om en elektriker kan løse problemet - og så bestiller jeg en elektriker til det. Jeg håber at give en tilbagemelding indenfor et par dage - det burde være realistisk...

jenshøj skrev den 14-01-2020 16:58:24

Hvis du vælger at flytte den selv, så vær opmærksom på, at der skal være nok plads til kablerne, også når gulvet udvider sig - så kablerne ikke kommer i klemme.

 God pointe, tusind tak. Jeg satser på at give en tilbagemelding om et par dage - måske med et afsluttende billede, hvis det lykkes. Som det ses i det seneste billede jeg postede (med 4 mindre billeder i), nederst til højre, så tror jeg ikke jeg kan få stik-kontakten til højre pga den bærende gulv-brædde-klods under gulvet. Men det er fint nok - jeg satser på at stik-kontakten rykkes måske ca. 20 cm til venstre og dermed ender inde i det nye skab... 

Afsluttende billede håber jeg kommer om et par dage (og tusind tak for sparring/feedback, råd og kommentarer), medmindre jeg er tvunget ud i at hyre en elektriker og vente på en sådan har tid til at komme...

Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hmmm... Der er opstået et mindre problem - den grønne, røde - og den sidste knap - til at "udløse" og fjerne ledningerne ser ikke ud til at virke, se billede: https://ibb.co/5v6kdJC - eller her:
Såvidt jeg husker skal man trykke ned på den grønne knap for at fjerne jord-ledningen, så der er en fjeder der løsner sig. Det samme med knapperne til N og L (blå og røde knapper) - men knapperne sidder fuldstændigt løst og jeg har også prøvet at hive, men det virker ikke som om "udløseren" virker og kobberet sidder bare fast? Er stik-kontakten defekt? Gør jeg noget forkert?

Jeg er ikke vild med at skulle have fat i en elektriker allerede nu - vil helst "forberede" mest muligt og også male væggen og vide at projektet kan lade sig gøre med højst 1 elektriker-besøg (eller hvis jeg selv kan ordne det gør jeg nok også det)...

Er det en ny stik-kontakt i et byggemarked? Worst-case er at hive voldsomt eller klippe kobberet - men håber jeg overser eller gør noget galt... Men der er heller ingen "modstand" i de knapper, jeg mindes at det er ligesom at trykke på en fjeder - stik-kontakten virker umiddelbart defekt i mine øjne, kan det passe?


Her er min signatur...
Der skal trykkes ret godt i bund, og så skal ledninger hives ud samtidig. Det er faktisk lidt bøvlet men virker da som regel. Det ville være meget usandsynlig at alle 3 knapper fejler på den samme stikkontakt. Prøv at holde stikkontakt ind imod væg eller lignende for modhold.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-01-2020 08:27:49

Der skal trykkes ret godt i bund, og så skal ledninger hives ud samtidig. Det er faktisk lidt bøvlet men virker da som regel. Det ville være meget usandsynlig at alle 3 knapper fejler på den samme stikkontakt. Prøv at holde stikkontakt ind imod væg eller lignende for modhold.

 Mange tak - jeg har vist dummet mig en smule og hevet voldsomt meget, men det lykkes tilsidst. Da jeg fik ledningerne ud, kunne jeg se at det er lettere at trykke den ene ende helt i bund end den anden. Jeg er ikke helt så stolt af det her, måske burde jeg fjerne noget isolering og ikke genbruge det blottede kobber. Der er en god og en dårlig ting ved det her - billede-link: https://ibb.co/SXY8190 og billede:

Den gode nyhed: Jeg kan nu gøre klar til - og begynde at male. Den dårlige nyhed: Den ene ledning er kun lige nøjagtig lang nok til at kunne komme op af det ca. 12x12 cm store hul.

Jeg kan simpelthen ikke umiddelbart se hvordan jeg skal kunne flytte stik-kontakten længere til højre uden at pille gulvet op - hvilket jeg selvfølgeligt ikke vil. Og den ene ledning er for kort til at flytte kontakten længere til venstre (jeg tror nok den korte ledning kommer fra stik-kontakten til højre for den som er vist herover, altså på den samme væg).

Spørgsmål 1: Så er det vel heromkring man bør bestille en elektriker? Eller kan jeg forberede mere selv?

Spørgsmål 2: Vil en elektriker nøjes med at forlænge den eksisterende ledning eller vil han trække et nyt længere kabel (vistnok fra stik-kontakten til højre) og så afmontere stik-kontakten til højre for den som jeg har vist og få en ny ned gennem det lille hul man også kan se på nogen af de billeder jeg har postet, men for stikkontakten til højre? Eller noget andet?

Forhåbentligt er det en billig og hurtig omgang - han må bare virkeligt ikke miste en ledning under gulvet! :-)

Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis det er til at se hvor det korte kabel kommer fra vil han helt sikkert bare skifte det til et nyt der kan nå.
Det ligner ikke den store opgave, men thumbs up for at du ringer efter en elektriker, og ikke bare selv kaster der ud i noget klamp med samlemuffer under gulv. Den er set før ;)
Og ja husk og lav et par huller med et bor til hvor kablerne kommer op til den nye kontakt. Et gulv kan give sig ret meget, og klemme på kablerne.
Thni92 skrev den 17-01-2020 06:25:08

Hvis det er til at se hvor det korte kabel kommer fra vil han helt sikkert bare skifte det til et nyt der kan nå.
Det ligner ikke den store opgave, men thumbs up for at du ringer efter en elektriker, og ikke bare selv kaster der ud i noget klamp med samlemuffer under gulv. Den er set før ;)
Og ja husk og lav et par huller med et bor til hvor kablerne kommer op til den nye kontakt. Et gulv kan give sig ret meget, og klemme på kablerne.

Jeg er træt af dårlige løsninger! :-) Jeg kan godt lide af gøre det meste selv - og så ringe til en professionel til det sidste og så bliver den endelig pris og mere rimelig. Hvis der f.eks. kommer en vandskade, fugt osv under gulvet så tænker jeg at det duer ikke med en dårlig løsning og der kommer en tung skydedørsgarderobe og indmad ovenpå det eksisterende 12x12 cm hul, så det er ikke noget jeg har lyst til at afmontere, når det først er samlet og monteret på plads.

Under gulvet kan jeg se 2 ledninger til den stikkontakt jeg nu har åbnet: En går mod højre - der er intet udover en ydervæg og en stik-kontakt. Den anden ledning går bagud og lidt til venstre, hen imod døren i værelset og her er en stikkontakt ved siden af. Jeg tror at stikkontakterne er serieforbundne og så må det være til at samle ledningerne og føre en ny ned  og dermed forlænge ledningen der er for kort. Jeg gætter på at alle 4 stik-kontakter i rummet er serie-forbundne - kan det passe? Det er et soveværelse og jeg glemte at samle de 2 ledninger (N, L og J) oprindeligt og tændte for strømmen og kunne se at jeg ikke havde strøm til køleskabet. Så soveværelset og køleskabets kontakter - de er sikkert alle serieforbundne, på den sikring, korrekt?

Hvis jeg vil forberede mig lidt, så tror jeg at jeg skal åbne stik-kontakten til højre (ikke vist på billederne, den hvor ledningen er for kort, til den nye position) og så når elektrikeren kommer håber jeg det hele er til at gå til og hurtigt overstået. Måske bør jeg også på forhånd bore hul i væggen til den nye stikkontakts placering og sætte stikkontakt-metallet fast i væggen, så jeg ikke betaler 500 kr/timen for noget jeg selv kunne? Men så skal der selvfølgeligt helst ikke opstå uforudsete problemer...

Well, det ser ud til at jeg kan komme i mål nu med elektrikeren og projektet, heldigvist - pyh.. Tak for hjælpen til alle :-)

Her er min signatur...
Alle stikkontakter er forbundne, ja. Det hedder dog en parallel-forbindelse og ikke en serie-forbindelse.

Det tager elektrikeren få minutter at pille den eksisterende kapsling af, og bore og skrue. Du kommer ikke til at spare noget økonimisk ved at du selv gør det, da du ikke afregner manden pr. minut men pr. time.
jenshøj skrev den 17-01-2020 11:20:10

Alle stikkontakter er forbundne, ja. Det hedder dog en parallel-forbindelse og ikke en serie-forbindelse.

Det tager elektrikeren få minutter at pille den eksisterende kapsling af, og bore og skrue. Du kommer ikke til at spare noget økonimisk ved at du selv gør det, da du ikke afregner manden pr. minut men pr. time.

Super, mange tak - blot en undring: Det giver god mening at de er parallelforbundne. Men de 2 (gange 3, L/N/Gnd) ledninger startede jeg med at have hængende ud i luften, dog med isoleringsfætre/kapper på. Da jeg så tændte sikringsgruppen var der bl.a. ikke strøm i køle-fryseskab (og vistnok lys eller mindst 1 anden kontakt). Hvis de er/var parallelforbundne (og det giver jo god mening, da de skal virke uafhængigt af hinanden)  så burde de vel godt kunne hænge ud i loften, dog med isolering på kobber-enderne?

Eller er det måske bare jord - eller N-ledningerne der skal forbindes, mens de 2 faser kan hænge i luften (jeg ændrer ikke noget nu, tingene får lov at være som vist på sidste billede indtil jeg får en elektriker ind og forlænge og flytte stikkontakten)? Blot nysgerrighed (håber min installation er ok og lovlig, det tror jeg nu nok)...

Her er min signatur...
Du kan tænke det som at strømmen kommer ind gennem det ene kabel, og går videre gennem det næste. Hvis du afbryder forbindelsen, så kommer der ikke noget strøm til det som sidder efter det næste kabel.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også