Loftudtag og dæmper - ophængningsproblemer

Hej - er ny i forummet, men har læst mange indlæg ...
Jeg har hængt en ny lampe op i et traditionelt loftudtag med fire skrueterminaler: jord (bruges ikke), 0 (blå), fase (brun) og M1 (rød).
Før hang der en anden lampe, og nu har jeg så skiftet ledning og lampe og sat blå til blå (altså 0) og brun fra lampen til rød/M1, som jeg antager er tændledning.Tidligere hang der to lamper, hvorfra der stadig hang nogle stumper ledning, som jeg tog af.
Problemet er, at der ikke var problemer med tænding og slukning af lampe før, men nu, hvor den nye lampe er monteret, tænder den ikke med ovennævnte opsætning. Ved forbinding til fase lyser den naturligvis hele tiden, men ved forbinding til M1/rød lyser den ikke.
Jeg har mao fulgt standardproceduren, men er kommet til at tænke på, om problemet kan skyldes, at lampestedet er forbundet til en drejelysdæmper? Hvordan kan det påvirke?
Håber på lidt hjælp - de grå hår bliver flere og flere!

kgram
Hej - er ny i forummet, men har læst mange indlæg... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og en ligeså unyttig forklaring. Det kaldes også en husmandskorrespondance, fordi man tændte lyset ved døren og slukkede ved /i sengen og omvendt, når man stod op.     

fase
NEEJ  Fabrin. jeg mener at husmands korrespondance er 2 en pol afbryder til den samme lampe. Så kan man tænde lyset både fra den ene vej og den anden MEN man skal gå ud og slukke hvor man kom ind.
Det her var ofte en rigtig korrespondance.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er jeg ikke sikker på, at du har ret i, men lad os ikke ødelægge vores nattesøvn med det. Der må være en grund til, at det hedder en husmandskorrespondance, nemlig at det ikke er en rigtig korrespondance.

fase
ev elmand og Fabrin: I er meget tæt på beskrivelsen af vores rum, man skulle tro I havde været her!
Det er ganske rigtigt et tidligere soveværelse, hvor der var en trykafbryder over sengen. Og jeres råd om at koble hvid fra og sætte rød og grå sammen i vægudtaget virker perfekt - tak for det! Nu kan der tændes og slukkes på afbryderen inden for døren til rummet.
Faktisk viste der sig at være en tredje ledning, der sammen med de to andre (blå og brun) udgjorde det kabel, dæmperen hang i. men nu er dæmperen afmonteret og jeg skal finde ud af at dække hullet i væggen med noget fornuftigt ... Men: tak igen!

kgram
Og så lige en sidste til den roman. Det er næsten sikker at ledninger fra både korrespondance ved døren og den gamle hænge korrespondance går igennem over lampeudtag. Så hvis man skruer den ned, så kan den hvide, røde og grå henne fra hængetryk trækkes ud. Så skal man bruge den grå til tændledning. Dermed kan man helt nedlægge den hængetryk dåse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Helt korrekt, ev elmand! Og det er nøjagtig det, jeg har gjort!
Faktisk er det eneste, jeg mangler at gøre, at dække det grimme hul i væggen bag en eller anden dækplade - den gamle bakelit med hul til ledning er ikke så køn ...

kgram
Hvis du har trukket ledninger ud, så der er helt tom kan du nedlægge denne korrespondance dåse.
Smid en klat mørtel i den, pudse det glat og male det over.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja selvfølgelig kunne jeg mure den til, men i hullet sidder jo stadig de gamle ledninger, hvoraf en har fået en slutmuffe og de to andre er blevet forbundet. Det skal jo gerne være muligt at få adgang til dem igen, hvis der sker et eller andet, så derfor ...

kgram
Jeg skrev bl.a. kl. 10.06 Så hvis man skruer den ned, så kan den hvide, røde og grå henne fra hængetryk trækkes ud
Kgram skrev bl.a. kl 20,32 Helt korrekt, ev elmand! Og det er nøjagtig det, jeg har gjort!

Så har jeg lige misforstået den



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Besked slettet.

Af en eller anden grund kunne jeg ikke se alle beskeder i tråden, da jeg svarede.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også