Loftudtag og dæmper - ophængningsproblemer

Hej - er ny i forummet, men har læst mange indlæg ...
Jeg har hængt en ny lampe op i et traditionelt loftudtag med fire skrueterminaler: jord (bruges ikke), 0 (blå), fase (brun) og M1 (rød).
Før hang der en anden lampe, og nu har jeg så skiftet ledning og lampe og sat blå til blå (altså 0) og brun fra lampen til rød/M1, som jeg antager er tændledning.Tidligere hang der to lamper, hvorfra der stadig hang nogle stumper ledning, som jeg tog af.
Problemet er, at der ikke var problemer med tænding og slukning af lampe før, men nu, hvor den nye lampe er monteret, tænder den ikke med ovennævnte opsætning. Ved forbinding til fase lyser den naturligvis hele tiden, men ved forbinding til M1/rød lyser den ikke.
Jeg har mao fulgt standardproceduren, men er kommet til at tænke på, om problemet kan skyldes, at lampestedet er forbundet til en drejelysdæmper? Hvordan kan det påvirke?
Håber på lidt hjælp - de grå hår bliver flere og flere!

kgram
Hej - er ny i forummet, men har læst mange indlæg... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dæmpers bagside - håber det var det, du mente?æmpers bagside - håber der er det, du mener?

kgram
Der er nogle ting vi lige skal have styr på hvis vi skal kunne hjælpe dig.
Vi bliver nød til at have et billede af lampeudtaget set forfra og et af lysdæmperen set forfra.
Hvor sidder den lysdæmper henne? Har du adskilt den for at tage et billede af den, det ligner at den ligger på dit ben?
De ledninger der er i lampe udtaget, det ligner at de går ud på forsiden af udtaget og jeg tror ikke at den brune ledninger forbinder nogle af de klemmer du har taget billeder af, (som du selv tro)
Tage nogle nye billeder så vi bedre kan se hvad vi har med at gøre..
Vh Michael 
Jeg forsøger at svare ... Her ses lampeudtaget, taget før jeg fjernede de to 'stumper' til andre lamper. det er ikke et godt billede, men da der ikke er lys i rummet, kan jeg ikke gøre bedre lige nu. Lysdæmperen hænger på væggen i samme rum, fra dit eget udtag, vist som adskilt i en tidligere besked. Jeg ved ikke, hvad du mener med, at du ikke tror at den brune ledning forbinder det jeg har taget billeder af - taler du om dæmperudtaget?

kgram
Vi bliver nød til at være sikker på at vi snakker om de samme ting.
-et sted hvor man tilslutte en lampe kalder vi et lampe udtag.
-et sted hvor man kan tænde en lampe kalder vi en afbryde eller lysdæmper hvis der er sådan en
-et sted hvor man kan sætte en alm. støvsuger til kalder vi en stikkontakt.
Hvad er det “brune” du havde taget billede af tidligere? Er det ikke dit udtag?
Og et billede af din lysdæmper set forfra...
Annonce
Tak for forklaringerne, Imaster! Jeg mener nu at have rimeligt styr på de forskellige betegnelser og har i hvert fald brugt dem, som du forklarer det, i tråden herover :-)
Der er tre billeder - det første er af indersiden af det udtag, hvor dæmperen hænger (det er det, jeg er i tvivl om i forhold til Fabrins råd om at forbinde ledningerne). Det andet er bagsiden af dæmperen, som Fabrin bad om billede af,og det tredje er af loftudtaget. Jeg forstår ikke helt, hvad du vil med et billede af dæmperen set forfra - det er en standard drejedæmper.

kgram
Lysdæmperen er den tilsluttede et udtag....?Den første billede ligner noget gammelt bakelit materiale, er det et udtag hvori lysdæmperen er monteret.
En lysdæmper sidder normalt i stedet for en afbryder og burde ikke være tilsluttede i et udtag...
Jeg sir det gerne igen flere billeder Vil hjælpe..
Imaster - kan desværre ikke tage flere billeder i dag, da jeg sidder i et tog på vej til møde ...
Men dæmperen hænger lidt uortodokst (men lavet af autoriseret elektriker) i ledning, der udgår fra udtag på væggen (derfor ser det på billedet ud som om, den ligger på noget stof). Den er mao ikke monteret direkte i udtaget, som man oftest ser det, og som vi har i fx køkkenet. Selve dæmperen er ikke skilt ad - det, du ser på fotoet med bakelitten, er udtaget, som er skruet ud af væggen og vender bagsiden udad, så man kan se, hvilke ledninger, der er monteret i den - det er dem, Fabrin anbefaler at jeg forbinder to af, så dæmperen sættes ud af spillet, da det sikkert er den, der er årsag til, at vi ikke har lys i lampen. Mit spørgsmål er derfor: hvilke to ledninger skal forbindes?
Som nævnt tidligere er der en rød ledning i loftsudtaget, der er forbundet til M1, og jeg har derfor sat den brune fra lampen til den, og blå til blå. Derfor går jeg ud fra, at den røde på¨fotoet fra vægudtaget er den samme, der går til loftudtaget. Den hvide kunne være fasen (jeg kender ikke denne type udtag), og den grå vel så nul.
Vi har ikke brug for dæmper længere, så jeg vil egentlig bare forbinde ledningerne, så lampen kan tændes og slukkes fra den anden vægafbryder, der sidder ved døren ind til rummet, og så montere blindpladen i væggen igen, hvor dæmperen hang, så dæmperen er bypasset.

kgram
Et billede af dæmperens tilslutninger på selve dæmperen, vil afsløre hvordan farverne i udtaget anvendes. Et billede af afbryderen bagfra vil også hjælpe.
Har man tidligere kunnet tænde og slukke lys på både dæmper og afbryder uafhængigt af hinanden (korrespondance)?
På bagsiden af den brune som du kalder dæmperudtaget ( meget uortodoks ) ses rød - hvid - og grå .
Den røde og den grå har forbindelse til 2 tynde ledninger h.h.v. blå og brun.
Har jeg ret i at de 2 tynde går ned til den dæmper der hænger. I SÅ FALD skal de 2 tynde skrues af og den grå og røde forbindes. Enten med et stykke ledning men lettest ved at rød flyttes til den grå.
Så vil det virke med afbryder alene.

U-nyttig forklaring: Rød er lampe tændledning - grå fra afbryder og hvid en fase der ikke er i bruge der.
Det du har er et gammelt korrespondance udtag til hængetryk korrespondance. Det har garanteret tidligere været soveværelse, og så sidder der korrespondance afbryder ved døren, og der hang en korrespondance afbryder ned ved sengens hovedgærde. SMART Vi har lys til at finde i seng og SÅ Godnat mor -kone - skat eller hvordan de nu titulerede hinanden og så kunne der slukkes ved lige at række en arm op og trykke.
Så har der været en meget fantasifuld elektriker som har monteret dæmper der hænger ned.
Sådan har jeg aldrig fået den før.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også