Hjælp til montering af komfur

Hej Forum. Håber i kan hjælpe, jeg har lige købt et brugt komfur og skal til at montere det, dog er der ikke en stikprop for enden af ledning og jeg har købt et, men ved ikke helt hvilke farver der skal til hvad da det er flerpolet og om jeg overhovedet kan bruge en almindelig stikkontakt til denne ledning.              Se Billeder
Hej Forum. Håber i kan hjælpe, jeg har lige købt... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Altså komfuret sad i en stikdåse da det blev afmonteret
Billedet kom vist ikke med. 

Elektronikteknikeren
Vedhæftede filer:
Ja du har kun den ene 13A fase at gøre godt med. Og det er desværre ikke nok til at drive komfuret.
Billigste løsning er at anskaffe det gaskomfur.
Med den strøm du har til rådighed kan du kun køre enten ovnen alene, eller 2 kogeplader, sådan Ca.
Før sikringen vil sprænge. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Øv.  Hvis man nu skal lave en Quick and dirty så jeg kan lave noget aftensmad, hvor skal jeg koble den grå og sorte ledning hen?
Quick and dirty:

Grøngul er midterbenet i stikket. Og jord symbolet bag på ovnen. (PE) 

Du skal koble bøjlerne og ovnens ledninger efter diagrammet 1N bag på ovnen. Altså på selve ovnen i skruerækken hvor ledningen er sluttet til. 

Den blå ledning skal sidde på N både i stikprop og bag på ovn.
Den brune sættes i L i stikprop og L1 i ovn. Resten af lederne skal ikke bruges, heller ikke bag på ovnen, så sørg for at de er af vejen. 

Ovenstående er sådan set ikke farligt, når det ellers forbindes og forankres korrekt, da din sikring beskytter mod at du kan hive for meget strøm. 

Elektronikteknikeren
Tak for dine råd!  
 Hvis nu mit stik kunne trække det, kunne man så sætte en stikprop på og så bruge det.  Og er de sorte og grå ledninger helt uden betydning?
Du kan bruge det nødtørftig. Mærkepladen på komfuret fortæller at det kan bruge 9,2 kw På din 13 A gruppe kan du aftage ca. 3 kw og lidt mere kortvarig. Så du kan populært sagt bruge 1/3 af komfuret samtidig. Så det er vist ikke en brugbar løsning.
Om du har flere faser i din lejlighed skal undersøges inden du beder elektriker om at trække kabel og montere 3 faset gruppe.
Når du monterer komfuret 1 faset skal du kun bruge 3 ledninger ligesom i en lampe. Så sort og grå skal ikke bruges.
Men fremtiden er gaskomfur med el ovn eller installation af mere strøm til køkkenet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
for at du kan bruge det komfur så SKAL du have mindst 2 faser og gerne på sin egen grupe og det har du ikke. jeg tror at du kun vil kunne benytte et par af dine kogeplader af gangen og ikke på fuld max ovnen kan så ikke kører samtidig, eller kun ovnen vil virke og ikke  kogepladerne overhovedet

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis