El forbrug i sovende hus.

Jeg er ved at kigge lidt på vores elforbrug.
Jeg har enlig aldrig rigtig kigge på det.
Men var ved at rette budget til i netbank og vi ligger oppe på 6.100Kwh ialt om året for os 5 personer.
Jeg kan se at forbruget når vi enten ikke er hjemme eller sover ligger på gennemsnit 0,3-0,4kvh pr time.
Det giver så omkring 1.600kwh om året til en pris omkring 3.600kr om året.
Er det normal forbrug for hustand med 5 per. eller er det for meget.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaaa - hvis i ikke gør noget for at spare, er der stor sansynlighed for at det passer. Det har selvfølgelig en helt masse med forbrugsvaner at gøre. Stand-by forbruget indikerer at der er temmelig meget forbrug på - hvor mange køle- og fryseskabe har i? El-apparater der ikke er helt slukkede bruger også energi.
Prøv at få fat i en "løs" måler der kan tilsluttes en stikkontakt. Mål så forbruget "hele vejen rundt" - et par dage hvert sted, og skriv resultatet ned.
Det vil være en rigtig god ide at notere hvad din elmåler viser, f.eks. en gang ugentlig.
God jagt.

Søren O
Den billige måler virker fint.
Kig også efter ældre cirkulationspumper, de kan også være strømslugere.
Vi er to, til daglig i timerne 24-6 bruger vi o,1-o,13. På årsbasis bruger vi ca 4000kwh. Så dit standby forbrug ser lidt højt ud.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, lyder som højt standby-forbrug. Jeg ligger på under 0.12 kWh om natten.

Sandsynligvis har du mere end 15 ting på standby, hvis du kigger efter.
Bare et eksempel fra mit eget hjem: Forstærkeren til mit tv-signal bruger 3W lige meget om der ses tv eller ej.
Annonce
Jeg har været i jem og fix og købe en energimåler. Den er nu sat på skab frysere ude i værkstedet. Så må jeg hvad den har brugt i morgen.
Hvis i har nogle "smart dimser" bruger de også standby strøm. Det være sig Philips hue og lignende wifi ting. 

Elektronikteknikeren
Hvidevare der står kolde steder som opvarmede garage o.l. bruger ENORMT meget mere strøm da de ikke er egnede til at stå i lokaler under 12 grader. 
mfrost skrev den 27-12-2019 18:31:31

Hvidevare der står kolde steder som opvarmede garage o.l. bruger ENORMT meget mere strøm da de ikke er egnede til at stå i lokaler under 12 grader. 

 Mit fryseskab står i en værksted med 16 grader varme.

Det med at frysere bruger "enormt meget mere" i kolde rum er ikke korrekt. Hvis det er meget koldt kan kompressor olien være mere sejt så den har svært ved at komme i gang, men når den er i gang så er det hurtigt varmt. Des koldere en fryser står jo mere sjældent går den i gang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis