El forbrug i sovende hus.

Jeg er ved at kigge lidt på vores elforbrug.
Jeg har enlig aldrig rigtig kigge på det.
Men var ved at rette budget til i netbank og vi ligger oppe på 6.100Kwh ialt om året for os 5 personer.
Jeg kan se at forbruget når vi enten ikke er hjemme eller sover ligger på gennemsnit 0,3-0,4kvh pr time.
Det giver så omkring 1.600kwh om året til en pris omkring 3.600kr om året.
Er det normal forbrug for hustand med 5 per. eller er det for meget.
Jeg er ved at kigge lidt på vores elforbrug. Jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Første måling på fryse skabet siger 0,3Kwh pr døgn.
Så det er ikke den der bruger alt strømmen.
Jeg undrer mig tit over andres store elforbrug. Vores forbrug ligger på 2.500 kwh om året for et hus med 2 voksne + 2 børn (7 og 9 år) om natten ligger dvale forbruget på 0.1 kwh i timen. Vi har led pærer over alt, a++ pumpe på fjernvarmeunit, ingen fryser og tørretumbler (dog køleskab inkl fryser), men tilgengæld en affugter i kælderen til om sommeren og til når der hænger tøj indefor. Induktionskomfur og ingen el-gulvvarme. Så vidt jeg ved er det eneste vi har tændt 24/7 WIFI router, pumpe (kun om vinteren), køle/frys + en lille NAS/Server (den bruger kun 4-5 watt)
Hov 0,3 kwh på en fryser er meget lidt, måske den ikke måler præcist? Helt nye og a+++ frysere ligger omkring 160 kwh om året som er 0,44 kwh i døgnet.
Men det er stadigvæk spændende hvordan du kan bruger 300-400 watt i tomgang. Nyere apparaters standby strøm ligger under 1 watt fx på et TV.
Annonce
Stigmand skrev den 28-12-2019 22:45:17

Hov 0,3 kwh på en fryser er meget lidt, måske den ikke måler præcist? Helt nye og a+++ frysere ligger omkring 160 kwh om året som er 0,44 kwh i døgnet.

Jeg tror hænger sammen med at fryseren står køligt og derved køre kompresser ikke så tit som den ville gøre hvis den stod i stue temperatur.

Så har jeg målt min bærebar plus skærm på standby. 0.1kwh på et døgn.
Det er omkring 80kr om året. Så den kan vist godt blive i stikket.
Hvis du har elevationssenge så prøv at tage en måling på dem. Jeg har nogle fra ca. år 2000, de tager strøm blot stikket er i stikkontakten. Også "gamle" vækkeure/alarmure tager noget - husk at der er i begge tilfælde 24timer i 360 dage, så det løber op.
Ligeledes som en anden nævnte, sensor på udelamper kan også bruge en del, afhængig af alder.
Nu du er på LDS, formoder jeg at du også anvender "hobby" værktøj, hvad tager de når de bruges?

Jeg har et 153m2 hus i 2 plan plus 84m2 kælder, 2 voksne, 3 små børn og en teenager (faktisk 2 pga hendes kæreste er der det meste af tiden), vi har et tomgangs forbrug omkring 230w med el-varmen i værkstedet sat til 15°.
Vores primære st. By brug er vores anlæg i stuen til TV'et altid står tændt samt en NAS med 6 diske i der kører 24/7. Vi kører altid med tumbler til tørring af tøj, og jeg har haft et forbrug i 2019 på 4100kWh.

Et sted at kigge efter forbrug, er jeres TV.
Mit 55" bruger 135W, mens det gamle 46" fra mine forældre, der står på et børne værelse, sluger 250W.

Så alene pga. Reduceret el-forbrug kan det af og til betale sig at skifte sit TV ud med en nyere og mere energi optimeret model.

Andre steder at undersøge:
-lys-kilder. Hvis du har florucerende lamper, og evt. Har skiftet til LED rør, så skal du have koblet transformerne og kondensator fra, det er 20w du sparer på el-regningen pr armatur

-Centralvarme cirkulations pumpe
-Varmt vands cirkulations pumpe
-akvarium, varmelegemet er ofte ikke nødvendigt, skift til LED lys istedet for lysstof rør, mindre/nyere filter pumpe
-musik anlæg der kører konstant for at høre radio, istedet for en transistor radio
-kører ventilatorerne på WC konstant når i tænder lyset, eller er de fugt styrede
-mekanisk udluftning med varme genvinding, det sluger også en del energi
-Computer, printer pc-skærme i st-by sluger også en vis mængde strøm.

Edit: stavefejl.

 

Mange tak for idéer til hvor jeg kan finde "strømtyve"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis