Tilslutning af regulator til kanalventilator

Hej LDS,

Jeg skal have anskaffet en regulator til en kanalventilator.

Jeg overvejer en "DUKA Regulator ST700", men tilslutningsdiagrammet i dokumentationen virker lidt mangelfuldt, da det ikke er synligt hvor fase samt nul fra kanalventilatoren skal tilsluttes i regulatoren.

I beskrivelsen står der "ventilatoren tilsluttes mellem nul og udgang" - dette kan indikere, at fase/nul fra ventilatoren skal tilsluttes i indgang 4-6 - eller måske kun 5-6, da de to ben fra motoren går hertil.

Følgende er et par udklip fra dokumentationen til regulatoren:

Den fulde dokumentation kan hentes her:

https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1524373693/product/1595589.pdf

Dokumentationen for kanalventilatoren indeholder følgende tilslutningsdiagram ifm. tilslutning af regulator:

Kan nogle af jer kaste noget lys over dette?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej LDS, Jeg skal have anskaffet en regulator til... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Efter en del undersøgelse, så lader min oplevelse til at være helt normal, da jeg benytter en TRIAC regulator som "skærer i noget af sinebølgen". Udover den nævnte brummen/summen så skulle det også forkorte levetiden på ventilationsmotoren. Regulatoren der ikke giver disse problemer skal fungere vha. kapacitorer (sådan en er trinreguleret - og er desværre oftest også dyrere).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 01-03-2020 07:45:56

En eller anden har fortalt dig, at motoren taget skade af blive reguleret af en triac. Triac regulatoren er ofte anvendt som regulator. Hvorfor skulle motoren tage skade?

Jeg har også haft samme tanke - de bliver jo solgt i massevis - og lige præcis til dette formål. 

Det skulle forkorte levetiden pga. ekstra varme samt vibrationer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis