Tilslutning af regulator til kanalventilator

Hej LDS,

Jeg skal have anskaffet en regulator til en kanalventilator.

Jeg overvejer en "DUKA Regulator ST700", men tilslutningsdiagrammet i dokumentationen virker lidt mangelfuldt, da det ikke er synligt hvor fase samt nul fra kanalventilatoren skal tilsluttes i regulatoren.

I beskrivelsen står der "ventilatoren tilsluttes mellem nul og udgang" - dette kan indikere, at fase/nul fra ventilatoren skal tilsluttes i indgang 4-6 - eller måske kun 5-6, da de to ben fra motoren går hertil.

Følgende er et par udklip fra dokumentationen til regulatoren:

Den fulde dokumentation kan hentes her:

https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1524373693/product/1595589.pdf

Dokumentationen for kanalventilatoren indeholder følgende tilslutningsdiagram ifm. tilslutning af regulator:

Kan nogle af jer kaste noget lys over dette?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej LDS, Jeg skal have anskaffet en regulator til... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-11-2019 01:20:36

Relæ -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder (er blot muffet heri og er ikke en del af afbryderens tænd/sluk funktion) -> installationskabel -> regulator -> installationskabel -> sikkerhedsafbryder -> tilledning -> kanalventilator.
Du skriver at den første sikkerhedsafbryder blot bliver brugt som samledåse, så erstat den med en samledåse. Fra den fører du et femleder kabel hen/ned til regulatoren (den gulgrønne skal ikke bruges). Brun og lyseblå bruges til fase og nul. De to andre bruges til forsyning af ventilator. De føres med et stykke treleder kabel til sikkerhedsafbryderen og videre til ventilatoren. Det giver tre kabler i samledåsen, to kabler i sikkerhedsafbryderen og et kabel i regulatoren. Jeg går her ud fra, at installationen sidder på loftet og regulatoren sidder i et rum under loftet. Grunden til, at jeg vil skifte den ene sikkerhedsafbryder ud med en dåse, er at sikkerhedsafbryderen ikke skal tjene som samledåse. Jeg har forstået din forklaring som der er to sikkerhedsafbrydere. Skulle det ikke være tilfældet ville jeg sætte en samledåse, så sikkerhedsafbryderen ikke skal fungere som samledåse.

 Den første sikkerhedsafbryder kan afbryde en cirkulationspumpe, så den bruges ikke kun som samledåse.

Den første sikkerhedsafbryder rummer tre kabler:

#1 installationskabel til relæet (treleder)
#2 installationskabel til kanalventilatoren (via den sidste sikkerhedsafbryder) (treleder)
#3 tilledning til cirkulationspumpen

#1 samt #2 er samlet i den ene af de indbyggede "porte" i toppen i sikkerhedsafbryderen
#3 er tilsluttet i den ene af de indbyggede "porte" i bunden (der kan afbrydes), så den får strøm fra #1 i toppen

Kanalventilator samt den sidste sikkerhedsafbryder er placeret på loftet, og alt andet i et rum under loftet.

Dit forslag med femlederkablet stemmer godt overens med min forespørgsel. Jeg havde blot tænkt mig at bruge et trelederkabel og tilslutte det lidt anderledes:

1. tilføje et trelederkabel mellem regulatoren og #1 i den første sikkerhedsafbryder
2. flytte det eksisterende kabel (#2) mellem kanalventilatoren og den første sikkerhedsafbryder, så det i stedet er mellem kanalventilatoren og regulatoren

Er denne løsning også gangbar?

Skal jeg forstå det som, at det er forbudt, at samle ledere i en sikkerhedsafbryder, når det ikke sker i de indbyggede "porte"?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 28-11-2019 16:39:18

Kunne du ikke tage et billede af den første sikkerhedsafbryder? Jeg forstår ikke, hvad du mener med indbyggede porte.

Det kan du tro.

Sikkerhedsafbryderen er af denne slags:

https://www.harald-nyborg.dk/p7597/sikkerhedsafbryder-16a-3-pol

Toppen (#1 + #2):

Bunden (#3):
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du må godt føre installationskabel videre fra din afbryder ved cirkulationspumpe. Der skal så ikke bruges muffer de skal blot i de samme klemmer som tilgangskabel ( fra gruppeafbryder ).

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg spørger mig selv, hvorfor er der ikke brug en stikkontakt som sikkerhedsafbryder i stedet for et skrummel af sikkerhedsafbryder. Det er lovligt. Det samme gælder ved ventilatoren. Når du har afbryderen lige ved siden af, er der ingen problemer i det. Nå med tilbage til opgaven. Du fører som vist din tilgang ind i toppen af afbryderen. Fra de samme klemmer (dem du kalder porte) fører du et kabel til regulatoren. fra regulatoren fører du et kabel videre til sikkerhedsafbryderen for ventilatoren. I begge tilfælde føres der tilslutningskabler til henholdsvis til pumpe og ventilator.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-11-2019 20:10:00

Jeg spørger mig selv, hvorfor er der ikke brug en stikkontakt som sikkerhedsafbryder i stedet for et skrummel af sikkerhedsafbryder. Det er lovligt. Det samme gælder ved ventilatoren. Når du har afbryderen lige ved siden af, er der ingen problemer i det. Nå med tilbage til opgaven. Du fører som vist din tilgang ind i toppen af afbryderen. Fra de samme klemmer (dem du kalder porte) fører du et kabel til regulatoren. fra regulatoren fører du et kabel videre til sikkerhedsafbryderen for ventilatoren. I begge tilfælde føres der tilslutningskabler til henholdsvis til pumpe og ventilator.

Jeg ved ikke hvorfor der er brugt sikkerhedsafbrydere. Kan det skyldes. at man vil undgå ulykker under arbejde på apparaterne, der er tilsluttet sikkerhedsafbryderne? En almindelig afbryder vil jo være nemmere at komme til at ramme og tænde end en sikkerhedsafbryder. 

Godt at få bekræftet at det er OK at gøre som forespurgt - tak!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En sikkerhedsafbryder kan i modsætning til en almindelig afbryder forsynes med en lås, så derfor kan en almindelig afbryder ikke bruges. En stikkontakt kan bruges som sikkerhedsafbryder i dit tilfælde, fordi effekten er lille og afbryderen kan anbringes, så den kan overses fra det tilsluttede.

fase
Og stikprop kan hives ud så man er meget sikret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg oplever at kanalventilatoren brummer/summer en del mere, når hastigheden på regulatoren er skruet langt ned (propellen kører stadig). Er det normalt?

Når hastigheden er skruet op på det maksimale, så lyder den som den plejer.

Maksimal hastighed: https://www.youtube.com/watch?v=OLXP1bPgiU4
Lav hastighed: https://www.youtube.com/watch?v=EBder-PMXbM

For en sikkerheds skyld er regulatoren pillet ned indtil der er kommet afklaring på dette.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Superhelten skrev den 29-02-2020 21:22:40

Jeg oplever at kanalventilatoren brummer/summer en del mere, når hastigheden på regulatoren er skruet langt ned (propellen kører stadig). Er det normalt?

Når hastigheden er skruet op på det maksimale, så lyder den som den plejer.

Maksimal hastighed: https://www.youtube.com/watch?v=OLXP1bPgiU4
Lav hastighed: https://www.youtube.com/watch?v=EBder-PMXbM

For en sikkerheds skyld er regulatoren pillet ned indtil der er kommet afklaring på dette.

Det kan måske ikke høres så nemt på de to videoer: når hastigheden er på maksimal, så kan man høre en brummen/summen MEGET SVAGT, mens den bliver meget mere tydeligt når hastigheden skrues ned. Den høje brummen/summen (på lav hastighed) erstatter faktisk den lidt mere skingre lyd (ved høj hastighed) i stedet for at overdøve den.

Det skal også siges, at regulatoren giver en elektrisk summelyd ved lave hastigheder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis