(Gulvvarme) Spartling og isolering af gulv.

Hej

Efter en stor vandskade, hvor eksisterende trægulv + slidlag og leca-isolering er hevet ud af huset tænker jeg at skifte de gamle radiatorer ud med gulvvarme i mit 70'er hus. Det fjernede var samlet 14 centimeter højt og jeg er nede på klaplaget (beton). Er der nogen, der har erfaring med at lægge isolering og sporede gulvvarmeplader (altså ingen strør eller rionet og beton)? Klaplaget er meget ujævnt og skal jævnes ud først. Hvem udfører eventuelt sådanne totalløsninger?

Vh.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kermit_369
Kermit_369
1124 7860
Det er ikke en gangbar løsning. Der er simpelthen ikke plads til nok isolering. Det bliver for dyrt at køre med. Og uanset om du måske synes det her og nu er ok så ved vi jo nok alle at udgifter til opvarmning i fremtiden kun vil bevæge sig een vej OG hvis du en dag vil sælge vil du have et kæmpe forklaringsproblem. Køberne nu om dage kikker mere og mere på udgifter som opvarmning.
Tag turen ved hornene og få det lavet ordentligt. Få gravet ud så der er plads til minimum 300mm EPS eller 250mm SuperEPS. Og det kan fint laves som let gulv med sporplader m.v. direkte ovenpå isoleringen.

Igen: få det lavet ordentligt. I vil IKKE fortryde det.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

DanielM
DanielM
63 9352
Ja som Kermit skriver, smid 300 mm i. Det andet bliver alt for dyrt i både opvarmning og salgsværdi. 
Steensen
Steensen
1821 8700
Jeg vil støtte de andre:
Fortsæt med udgravningen nu hvor du er så langt allerede, og så ellers få lavet et bedre/up to date underlag til dit gulv, det vil give dig en stor forbedring i energi mærket på huset, forbedre din gensalgs værdi, og give dig en bedre drift økonomi på varmeregningen.
Husk at få lagt en radon spærre samtidig.
god arbejdslyst.

 

Annonce
tommelop
tommelop Trådstarter
11
Tak for jeres svar. Jeg er fristet til at gøre det, men vil det ikke kræve en masse udgifter til at understøtte bærende vægge?

Selve området er omkring 60 kvm, og betondækket virker faktisk ikke ikke særligt tykt. Nedenunder ligger der et lag sten i størelsen 1/4 af en knytnæve og dernæst grus og jord.

Den første omgang med at få slidlaget og leca ud var en stor omgang for en uerfaren herre som mig, så det virker som en større mundfuld, men jeg er klar på det. Hvor længe tror i det tager 1-2 mand`at gøre dette?

Jeg vil gerne undgå at støbe kablerne ned, da jeg ikke gider at skulle opvarme beton og nedkøle beton. Jeg har nogle ret store sydvendte vinduer, så jeg er blevet rådet til at tage løsningen med sporede gulvvarmeplader. Ville det stadig være en mulighed hvis jeg hiver klap osv op?

Vh

ps: Jeg har fået at vide at løsningen med sporede plader om 10cm isolering er lovlig, så længe man ikke bryder klaplaget op. Men holder den i retten?

pps: Hvad ville det koste at få n håndværker til at bryde lortet op og køre det væk?
tommelop
tommelop Trådstarter
11
...Ok, jeg er gået i gang og har hakket ca. 70% af betonlaget op nu. Det sidste ryger mandag og så må jeg se hva faen jeg gør med udgravning. Det bliver på den hårde måde med skovlen. Nogen der har nogle fifs? Det virker umiddelbart som en  pain in the ass at få skovlen "under" alle de halvstore sten der ligger under betondækket.

Hvad er next step efter jeg har fået gravet det ud? Vil som sagt gerne ende med varmeslager i sporede plader og ikke et lag beton øverst.
Steensen
Steensen
1821 8700
Ikke andet end god gammel kno-fedt.
Tænker dog lige du skal "slå koldt vand i blodet" og kryds-tjekke at dit fundament går langt nok ned, ellers kan du ikke bare grave ud, da der i så fald skal understøbes, for at sørge for dine vægge ikke falder sammen.

Start med at grave ca. 50cm ned som "prøve klud" i et spor på 1 m langs væggen, og ca. 30-40cm ud fra ydder væggen, for at tjekke hvorvidt fundamentet går langt nok ned.

 

Annonce
tommelop
tommelop Trådstarter
11
Steensen skrev den 23-11-2019 17:10:08

Ikke andet end god gammel kno-fedt.
Tænker dog lige du skal "slå koldt vand i blodet" og kryds-tjekke at dit fundament går langt nok ned, ellers kan du ikke bare grave ud, da der i så fald skal understøbes, for at sørge for dine vægge ikke falder sammen.

Start med at grave ca. 50cm ned som "prøve klud" i et spor på 1 m langs væggen, og ca. 30-40cm ud fra ydder væggen, for at tjekke hvorvidt fundamentet går langt nok ned.

 Tak for hurtigt svar..

Jeg er allerede 14-20 centimeter "nede" fra gulvhøjde da det gamle leca og slidlag jo allerede er væk, så jeg bør vel ikke grave hele 40-50 cm ned. Eller?

Du skal bare lige tjekke hvor langt soklen går ned ved at grave et lille hul så langt ned så du kan få fingeren ind under soklen og så måle derned til fra gulvhøjde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ev elmand
ev elmand
18372 7480
Du får tjek på sokkel både ydermur som sikkert er langt nok nede på et 70`r hus og inder mure som godt kan stå på klaplaget. Hvis det er tilfældet skal du grave ind til / under inder mur på ca. 1 m længde . Her mures op fra 50 cm under færdig gulv og op til muren. Du må godt lave et nyt 1 m hul under inder mur 2 m derfra o.s.v. og mure denne op samtidig. Så venter du 2 dage og må så grave og mure op på  et nyt hul på 1 m  under inder mur ved den ene side af din 2dage gammel  understøtning o.s.v.
Så skal hele gulvet graves ud til ca. 40 cm under færdig gulv højde. og jævnes nogenlunde ud. Der udlægges radon dug som hele vejen rundt klæbes til sokkel.
Du kører så ca. 5 cm sand ind og stamper det godt. Det afrettes meget præcis som når man lægger fliser. Det er her højde og jævnhed på færdig gulv fastlægges da eps, spånplader m.m. ikke kan give sig i tykkelse.
Nu kommer der 300 mm eps ind med trykstyrke 250 ( det almindelige har 60 i trykstyrke )
Udlæg sporplader, varmefordelingsplader, og varmeslanger. Når der er 60 m2 er det vist lige ved at være på grænsen at have 2 kredse.
Derover kan du lægge gulvspånplader og slutte af med vinyl, klikgulv eller andet.

Når jeg i hele beskrivelsen har skrevet ca. mål så er det fordi du skal tage dine konkrete mål og regne sammen før du afslutter sand afretning. Husk at måle på eps pladerne. Jeg har opdaget at nogle 150 mm kun var 145 mm så er det jo irriterende at mangle 10 mm i den øvre ende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Steensen
Steensen
1821 8700
God beskrivelse EV Elmand lavede der. Det er årsagen til jeg siger du skal grave 50cm ned, for at du har plads til de 300mm isolering du skal have under gulvet, plus selve gulv og materialer.

Det fremgår ikke helt tydeligt/klart af indlægget erik skrev, men hvis du skal igang med at understøbe dit fundament, så må du gerne have mange huller af 1meters længde, også på samme væg, der skal bare være ca. 2 meter med imellem, hvor du ikke fjerner jorden, så huset/væggen har mindst 66% af sit oprindelige fodaftryk til at stå på endnu.
Når du har gravet huller til 1 meter understøbning, så får du støbt dem alle samme dag, lader dem stå i mindst 2 dage, og så kan du grave ud til de næste huller og starte møllem forfra, ind til du har fået understøbt alle de vægge der skal understøbes.

Du kan godt grave ud i hele rummet imens, så længe der er ca. 1 meter jord fra væggen på de steder hvor du ikke har understøbt endnu.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Bryde klaplag op, men hvad med væggene?
    Lav-Hus (7 svar)
  2. Afretning af betonklaplag inden der lægges EPS
    Lav-Hus (13 svar)
  3. Erfaring om støbning af gulv fra leverandør
    Lav-Hus (23 svar)
  4. Renovering af 70'er hus
    Lav-Hus (44 svar)
  5. Isolering af gulv (260mm fri rum)
    Lav-Hus (15 svar)
  6. Isolering i gulv efter vandskade
    Jura, reglementer og krav (4 svar)
  7. Gulvvarme
    Lav-Hus (6 svar)
  8. Gulvvarme i klaplag
    Lav-Hus (4 svar)
  9. fugt under gulv i sommerhus
    Lav-Hus (5 svar)
  10. Gulvvarme - 1985 hus
    Lav-Hus (3 svar)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis