Ventilationsanlæg hvad betyder Indblæsning Friskluft Afkast Udsugning ?

Hej Vi har haft et ventilationsanlæg fra Genvex i flere år nu, men det er stadigvæk ikke lykkedes mig at forstå hvad følgende tal betyder under temp. oversigten.

Indblæsning: 8,2 grader
Rum 24,8 grader
Friskluft 5,6 grader
Afkast 18,4 grader
Udsugning 19,3 grader

Tallene er aflæst 14-11-2019, altså i dag. Men hvad siger de ?
Er anlægget korrekt opsat indstillet ? Det er blevet indreguleret af et prof. firma, men i de varme somre, så har jeg ringet til firmaet og foretaget en ændring så der er direkte indblæsning for at køle huset lidt ned. Nu er jeg i tvivl om det er blevet ændret tilbage, og da jeg ikke forstår tallene ja så er jeg i tvivl. Er der nogen der kan give en forklaring ? Hilsen Kurt

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kører med sommerudstilling, hvor luften kører udenom veksleren (bypass). Det vil sige du smider varm luft ud og puster kold luft ind. Det skal du have ændret omgående. Det er alt for dyrt i varme og det må da også give træk?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Indblæsning: 8,2 grader --- temp på luften du blæser ind igennem alle indblæsnigs ventilerne i huset, temperaturen lige efter genvindings enheden.

Rum 24,8 grader --- Temperaturen i det rum hvor rum-føleren sidder i

Friskluft 5,6 grader --- temperaturen som anlægget suger ind ad indsugnings røret fra udenddørs luft

Afkast 18,4 grader --- Temperaturen på det luft du "smider ud" efter det har været igennem varme genvindings enheden

Udsugning 19,3 grader --- temperaturen der bliver suget fra huset ved "suge ventilerne" f.eks. i bryggers, køkken og badeværelser, lige før genvindings enheden.

Noget tyder på at din varme genvindings enhed, hvad end det er af rotor typen eller kryds felt typen, er meget beskidt/ikke bliver benyttet.

 

Måske er der monteret et sommerkryds??
https://www.sundthus.dk/sommerkryds-genvex-premium-2/

 

Tak til alle som indtil videre har skrevet og specielt til Steensen for beskrivelsen 😊Har talt med genvex i dag vi konstaterede først at anlægget ikke blæser kold luft direkte ind, der var en temp. Angivelse på 25 grader som gjorde at genvex manden gav mig det svar. Men derefter gik vi ind i menuen i punkter jeg ikke kan huske mere og rettede 2 steder der stod 3 og 4 grader dem skruede jeg op til 10. Så skulle det være iorden, men jeg holder øje med det nu. Lige nu kl 18.00 14-11-2019 står der

Indblæsning 7,8
Rum 23,4
Friskluft 4,8
Afkast 18,7
Udsugning 19,6

Jeg ville gerne høre fra jer, hvad jeres anlæg har af temp. Informationer ?

Anlægget er brugt konstant siden vi fik det i december 2016.
Det er fagfolk der har monteret og installeret og justeret det ind.

Jeg har selv ingen forstand på det her, men kan dog stadigvæk ikke helt forstå at systemet blæser iskold luft ind, så burde den vel bare recirkulere luften, fremfor at nedkøle ? Hilsen Kurt
Annonce
Som dine temperaturer viser så er der tilsyneladende ikke nogen genvinding.
Kan du måle eller mærke om indblæsning i virkeligheden er 7,8 grader.
Hvis du har en elektronisk ude/inde termometer, kan du prøve at anbringe udeføler i indblæsnings ventil i et rum. Hvis det føles/ er lunere end de 7,8 grader så har der måske hele tiden været en ombytning af føler for indblæs og afkast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, har lige prøvet med mit stegetermometer (sig det ik til konen😊) og det viser lige under 9 grader, men vi har også 550mm isolering i loftet, så rørene ligger godt isoleret. Hilsen Kurt 
Jamen så er målingen sikkert korrekt på de 7,8 grader og det er alt for lavt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er helt sikkert noget der ikke er rigtigt hvis det er rigtigt at dem blæser så kold luft ind.
Utroligt hvis de fortalte dig der ved Genvex??   

 

Okay jeg prøver at ringe til genvex i morgen, så må jeg høre hvad de siger.
Jeg ville ind i menuen og tvinge bypass systemet til frakobling, men kan ikke huske adgangskoden 😂
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis