Brændeovn.

Vi er flyttet ind i et hus fra 1970, en såkaldt murermestervilla, hvor der i mange tilfælde er kræset lidt ekstra, for detaljerne,- men i hjørnet af den 60 kvadratmeter store vinkelstue, står der en Svendborg brændeovn, af ældre dato.

Familie og venner siger, at den skal skiftes ud med en ny konvektionsovn, da den gamle ikke giver nogen varme og blot kaster al energien op igennem skorstenen.

Jeg synes da ellers, at når der bliver fyret op i den, så kan der blive så varmt i den store stue, at radiatorerne skal nedskrues og alle døre skal lukkes op,- behøves den så absolut, at skiftes ud ?

Jeg har rent ud sagt, ingen tidligere erfaring med brændeovne.

Venligst Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Du har selv sagt det.. du skal åbne døre og vinduer når du fyrer godt op i "dyret"..

Ved konvektion bliver varmen frigivet jævnt, og der er kun strålevarme ved glasruderne.

Desuden er der varmefordeler plader i nye ovne, som sørger for at den varme røg frigiver sin varme til ovnen og ikke til skorstenen.

Luften omkring ovnen kommer igennem nogle metalplader, som samtidig sørger for at den opvarmede luft cirkulerer, og derved blvier varmen langsomt fordelt rundt. (også til tilstødende rum).

Men alt i alt, er det jo en "cost-benefit" vurdering..

Er du glad for din ovn, og er du ligeglad med at meget af varmen fiser ud i det blå og ovnen kun bliver brugt til "hyggevarme", så behold den.

Den sparer dig nok ikke for meget olie/gas/fjern/el-varme, men det kunne en ny konvektionsovn.

Iøvrigt bliver der stort set ikke solgt nogen strålevarmeovne mere.

Hvis du skal have en ny ovn, så vælge en der er lidt underdimensioneret, så du fyrer "hårdt" i den.
Problemet er ofte at man har valgt en ovn med for stort kapacitet, så skruer man helt ned for ovnen, og den begynder at sode. Når den soder, så forbrænder den kun ca. halvdelen af de kalorier der er i brændet.
Så hellere fyre helt op i ovnen, så den virkelig får brændt alle gasser af.
Herved holder ovnen sig også altid ren. (ruder og skorsten)

Der kommer kun røg op af vores skorsten lige når vi har tændt op - ellers er den stort set røgfri.
Vi bruger KUN brændeovn til at opvarme vores hus med... (over 130 kvm i 2 plan)
Vi bruger ca. 3-4 ton briketter (presset savsmuld) pr år. (4000 - 5000 kr)

Mvh ThomasB
Hej igen smile

Soden fjerner du først ved at fyre HELT op i ovnen i et par timer - det fjerner det meste. Bare fyld godt med brænde i og sørg for at der er MEGET gang i den. Den skal altså være BRANDVARM!

Så vil der sidde noget aske tilbage fra soden, og den fjerner du med en krøllet avis dyppet i lidt vand og aske. Gnid gnid gnid..

Se mere her: http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=5147&highlight=sod+glasl%E5ger

Mvh ThomasB
OK. HOW EASY !!!

Nu vi er igang, hvad er så proceduren med de 2 små runde luftspjæld ?

Mvh
Selvbyggeren
Hej igen igen smile

Nu kender jeg ikke din ovn, men hvis luftspjældne sidder på hver sin låge, og ikke 1 oppe og en nede, så har de samme funktion.

Du tænder op, og åbner alle sluser.
Når der er godt gang i brændet, så skruer du ned så flammerne bliver helt rolige, og nærmest går ud. Nu kender du maximum og minimum luften. Der et sted i mellem, skal dine spjæld stå. (husk at tælle omdrejninger på spjældne, så du altid kan huske hvor de skal stå)

Finten er at finde lige præcis det sted hvor lågerne begynder at sode en smule (kan man kun se efter 1 times tid). Fra det punkt, giver du den ½-1 omgang på hvert spjæld - udaf.

Hvis ovnen har et spjæld oppe og et nede, så kan du styre primær og sekundær luften - og her må jeg melde fra, for det skal man prøve sig frem med.

Mvh ThomasB
Annonce
Havde først en gammel ovn med strålevarme og senere en konvektionsovn og ,jo, der er mange penge at spare uanset hvilken du har. Havde muremesterville på ca. 140 kvm og nedsatte fjernvarmen med ca. 6000 kr, hvor jeg kun brugte ca. 2000 på bøgeklodser.
Styringen går rigtignok ud på at starte med fuld blus. Når det brænder fint skal du regulere luften på den øverste ventil og faktisk intet luft have fra den nederste. Det lærte jeg fra et lille hæfte jeg fik med den første ovn og jeg vil tro at du kan finde det på nettet.

Sniffer  
@Johnny V:
Det er da rart med kloge venner og familie! Har de også tilbudt at give tilskud til den nye ovn :wink:

Der er ingen tvivl om, at en konvektionsovn giver større komfort, hvis ovnen bruges som supplement til rumopvarmning for at spare penge, men at strålevarmeovnen lukker al energien ud i skorstenen er noget direkte sludder - det kan være, de tænker på åbne pejse?

Hvis forbrændingen er god (ren) kan effektiviteten måles på røgtemperaturen - lav temperatur betyder god udnyttelse af varmen. Forskellen på konvektion og strålevarme er så, at konvektionsvarmen fordeles noget bedre, hvor strålevarmen er mere koncentreret.

Vi har selv en strålevarmeovn, og den er altså perfekt, når man kommer hjem, det er vådt og råkoldt udenfor, og man har brug for lidt hurtig ekstra varme - fødderne op og et glas rødvin, og så bare nyde varmen fra "bålet"!

Alt i alt er der mange ting, der spiller ind, men kig først på, hvor mange penge, I bruger på brænde og se, om en eventuel besparelse kan betale for en ny ovn

@ThomasB:
Jeg er enig i, at man ikke skal "knibe" luften, så ovnen soder, men jeg kan ikke helt følge dit forslag om at fyre hårdt i en underdimensioneret ovn; Det vil godt nok omdanne en større del af energien i brændet til varme, men vil det ikke samtidig betyde, at en stor del af varmen vil komme gråspurvene til gode i form af (for) høj røgtemperatur, så tabet bare sker i skorstenen i stedet for i ovnen?

Jeg er ikke ekspert, men vil mene, at det bedste må være at have en "rigtigt" dimensioneret eller lidt for stor ovn og så regulere effekten ved mængden af brænde snarere end mængden af luft.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej smile

Der er ingen tvivl om, at en konvektionsovn giver større komfort, hvis ovnen bruges som supplement til rumopvarmning for at spare penge, men at strålevarmeovnen lukker al energien ud i skorstenen er noget direkte sludder - det kan være, de tænker på åbne pejse?

Thomas, det er faktisk ikke noget sludder. Der er 2 ting i det:
1. En ny ovn har bedre røglederplader, som fjerner varmen fra røgen, og fører den ud til resten af ovnen.
2. På en konvektionsovn bliver ovnen kølet ned, af den cirkulerende luft, som trækkes fra gulvet og ledes gennem plader på siderne.
På den måde afledes varmen fra forbrændingen og ud i rumluften - og ikke op gennem skorstenen.
På en strålevarmeovn bliver siderne enormt varme, da der ikke cirkuleres luft i samme omfang. Dette medfører en højere temperatur af røggasserne - som fuglene får glæde af smile


Jeg er enig i, at man ikke skal "knibe" luften, så ovnen soder, men jeg kan ikke helt følge dit forslag om at fyre hårdt i en underdimensioneret ovn; Det vil godt nok omdanne en større del af energien i brændet til varme, men vil det ikke samtidig betyde, at en stor del af varmen vil komme gråspurvene til gode i form af (for) høj røgtemperatur, så tabet bare sker i skorstenen i stedet for i ovnen?

Du har selvfølgelig ret.
Men jeg mener heller ikke at man skal købe en ovn, som er beregnet til at opvarme 50 kvm, hvis ens behov er en ovn der skal kunne opvarme 130 kvm - men jeg ville vælge en ovn som er LIDT underdimensioneret (som jeg skrev), f.eks 110 kvm. Det er trods alt sjældent at vi har minus 15-20 grader, og når det er hård frost, så tænder man en nogle lys, eller en lille el-radiator.

Vi har en Morsø 2140 (eneste varmekilde), som er beregnet til at opvarme op til 120 kvm. (vi har 130 kvm)
Den er altså lidt svær at "hidse" ned, og her er ALTID varmt. (dog ikke om morgenen)
Det skal også lige siges, at vi har en 8 meter stålskorsten, med et enormt træk. (når vi tænder op, klikker det i ørene biggrin)

Jeg er ikke ekspert, men vil mene, at det bedste må være at have en "rigtigt" dimensioneret eller lidt for stor ovn og så regulere effekten ved mængden af brænde snarere end mængden af luft.

Igen har du ret smile
Bortset fra at en stor ovn, ikke er egnet til at fyre med små mængder brænde - det fiser simpelthen af på ingen tid, da ovnen skal have en vis driftstemperatur, for at forbrænde alle gasser af.

Det er mine erfaringer og hvad jeg har hørt rundt omkring da vi selv skulle have ny ovn. (jeg er heller ikke ekspert)

Mvh ThomasB
Citat fra ThomasB



1. En ny ovn har bedre røglederplader, som fjerner varmen fra røgen, og fører den ud til resten af ovnen.
2. På en konvektionsovn bliver ovnen kølet ned, af den cirkulerende luft, som trækkes fra gulvet og ledes gennem plader på siderne.
På den måde afledes varmen fra forbrændingen og ud i rumluften - og ikke op gennem skorstenen.
På en strålevarmeovn bliver siderne enormt varme, da der ikke cirkuleres luft i samme omfang. Dette medfører en højere temperatur af røggasserne - som fuglene får glæde af smile


Nå ja, fuglene skal vel også mærke, at det (snart) er jul biggrin
Det er sikkert rigtigt, konvektionsovne i praksis er mere effektive, men spørgsmålet gik på, om det virkelig var nødvendigt at skifte ovnen, og om det var rigtigt, at "den gamle ikke giver nogen varme og blot kaster al energien op igennem skorstenen". Det sidste vil jeg holde på er noget sludder, da en strålevarmeovn sagtens kan være rimeligt effektiv og derfor ikke nødvendigvis skal skiftes. Noget andet er så, at det givetvis er en god ide at købe en konvektionsovn, hvis man skifter.

smile
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tak for alle de mange tiltag,- det er da rart, at få lidt indspark her og der.

Jeg har nu ikke tænkt mig, at skifte ovnen ud foreløbigt, da den faktisk kan gøre stuen rigtig varm 60 m2 og hvis man skal være rigtig skarp og udregne kontra en konvektionsovn, hvor meget man kan spare pr. år, så er der vel foreløbigt også langt op til de 4-5000,- som en ny koster.

Desuden skal der også laves om, på udgangshullet som er muret i væggen og op til den ca. 7 meter høje stålskorsten, så det kan ho gå hen og blive helt akademisk,........

Mvh
Selvbyggeren
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis