Brændeovn.

Vi er flyttet ind i et hus fra 1970, en såkaldt murermestervilla, hvor der i mange tilfælde er kræset lidt ekstra, for detaljerne,- men i hjørnet af den 60 kvadratmeter store vinkelstue, står der en Svendborg brændeovn, af ældre dato.

Familie og venner siger, at den skal skiftes ud med en ny konvektionsovn, da den gamle ikke giver nogen varme og blot kaster al energien op igennem skorstenen.

Jeg synes da ellers, at når der bliver fyret op i den, så kan der blive så varmt i den store stue, at radiatorerne skal nedskrues og alle døre skal lukkes op,- behøves den så absolut, at skiftes ud ?

Jeg har rent ud sagt, ingen tidligere erfaring med brændeovne.

Venligst Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
Vi er flyttet ind i et hus fra 1970, en såkaldt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
skulle ruderne i ovnen blive sodet, så brug evt salmiakspiritus på et stykke køkkenrulle. Det fungerer lige så fint som ovnrens, og koster en del mindre. Og så får du også lige renset næsen med det samme:-)

Mit gæt vil være at du kan halvere dit træforbrug med en ny ovn. Men det er jo bare et gæt. Du skal nok regne med  en del +- til mit gæt. Jeg er ikke ekspert, men har haft nogle forskellige brændeovne og interesserer mig meget for at optimere på økomonien og har drøftet emnet med nogen jeg regner for at være eksperter.

Jeg har ladet mig fortælle at man sjældent kommer op på en virkningsgrad på over 30% på en brændeovn. Enten har man for lidt knald på eller for lille et bål til at få forbrændt alle gasserne eller så har man knald på og lukker alt for varm luft ud i skorstenen. Princippet i masseovne tiltaler mig meget. Bål i en ordentlg størrelse og så meget knald på, så man når de 900C der skal til for at forbrænde alle gastyperne. Samtidig kan den store og hurtige energimængde lagres og afgives langsomt. Virkningsgrader op til mellem 70-90% skulle være muligt.

Der er dog et par ting der afholder mig fra at kaste mig ud i masseovn.

Det ene er at konen er lidt nostalgist og ikke vil af med de gamle ovne vi har. Slet ikke med den ælste, der både er sværest at fyre i og kun halv så effektiv som den anden gamle (men meget nyere) ovn. Den ene er en Morsø Calorator. Jeg vil gætte på at den er mindst 30 år. Den anden er en gammel Morsø 1440 (Der findes nyere 1440 udgaver, men ved ikke om der kun er kosmetiske ændringer).

Det andet er at det er lidt mere omfattende, end at sætte en brændeovn op.

Jeg går og pønser lidt på nogle ideer med en mellemløsning. Beholde vores ovne, men fyre på fuld knald og sende røgen gennem nogle kanaler i en stor stenmasse inden den når skorstenen. Termometer i skorstenen og nogle spjeld til at bestemme hvor lang vej røgen skal afhængig af temperatur. Starte med en direkte forbindelse for at få gang i trækket og så lave vejen længere, hver gang skorstenstemperaturen er højere end nødvedig. Måske det også var en løsning for dig?

Skifter du ovnen ud, men en anden uden betydelig varmelagring, ville jeg i dit tilfælde gå efter een der kan brænde rent ved så lav en effekt som muligt. Du får det jo nogle gange alt for varmt med din nuværende ovn. En sådan ovn betyder så nok at brændet skal saves i meget små stykker, som ved min 1440 (maks 28 cm for 1440'eren). Jeg har tidligere haft en god ovn, der bare var alt for stor til det hus. Skulle jeg have en ordentlig forbrænding, producerede jeg alt for meget varme, så jeg måtte lade den brænde ud og tænde nogle timer senere hver gang. Nogle meget tykke fedtsten hjalp med at glatte lidt ud på på temperaturen. Men det var langt fra nok. Det problem har jeg ikke i mit nuværende store, dårligt isolerede hus, hvor jeg skal holde gang i begge ovne hele tiden, hvis jeg vil lade pillefyret være slukket i perioder, hvor jeg er hjemme hele dage og kan fyre i brændeovnene.

Jeg renser aldrig ruden (på den der har en rude). Normalt bliver den ikke sodet. Hvis den gør det, er den gal med forbrændingen. Men den brænder ren igen, når der er kommet styr på det igen.

@Hans: Jeg blev også helt begejstret da jeg så et emne angående brændeovne - men spørgeren spurgte altså i 2003 såeeeeh.... :-)

Burde egentlig være rettet mod JensPeter men sådan er der så meget

Men Hans... Du skal regne med at nye ovne er uhyre effektive sammenlignet med dine gamle ovne (både den helt gamle og den gamle). Prøvningsattestkravene har virkelig fået producenterne til at oppe sig så man i dag opnår nogle virkningsgrader som tidligere ikke var tilgængelige (83-85%).

Når det er sagt så tiltaler masseovnen mig meget, men tvivler på at etageadskillelsen kan holde til det. Og der er ikke plads i kælderen.
Annonce
Det havde jeg ikke set.

Nå, men nu vi har gang i tråden. Googlede lige min gamle Morsø Calorator og opdagede at den er fra en gang omkring 1940. Det er dog også en konvektionsovn, så det er da et par dage siden de startede på det.
Kan du ikke undvære de par m2 i kælderen til understøtning? Måske et par kraftige rør kan gøre det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis