Indvendig renovering af hus fra 30erne (cellotex på vægge, nye elinstallationer, mm) - råd og erfaringer ønskes

Hej

Jeg skal i gang med en større renovation af vores hus fra 30'erne.

Først lidt om huset:
Det er en klassisk murermestervilla, hvor der ikke er lavet meget om siden det blev bygget.
Det betyder bl.a. at ydermurene er indvendigt beklædt med cellotex.
Der er blevet hulmursisoleret med papir for få år siden.
Plankegulv af fyrretræ.
Loftet er pudset lov med strå/siv og en smule stuk i kanterne.
Elinstallationer er de originale. Dvs. stofledninger og vist ikke jord til stikkontakter.
Stikkontakterne sidder forholdsvist højt og der er ikke så mange af dem. Jeg vil gerne hve nogle flere samt have flyttet dem ned til gulvlisterne.

Helt overordnet vil jeg gerne have cellotex ned fra væggene pga. brandfare men også for at sikre mig, at der ikke er skimmel eller lign. bagved samt pga. udseendet: cellotex'en er revnet flere steder, hvilket ikke ser så pænt ud.

Jeg er specielt i tvivl om, hvorvidt jeg skal isolere indvendigt, når jeg tager cellotex'en af?
Eller om det er bedst ikke at gøre det?

Jeg hælder nok mest til ikke at isolere indvendigt idet det vil tage en del af pladsen samt at jeg ikke vil risikere problemer med fugt/skimmel der måtte opstå ved at flytte dugpunktet.

Hvis jeg ikke isolerer, hvad er så den bedste tilgang?
Skal jeg pudse murene, så de bliver glatte og så bare male dem?
Sætter man noget glasvæv på dem?
Er opgaven med at pudse murene en gør-det-selv-opgave eller bør man overlade det til en murer?

Hvad med stikkontakterne? Risikerer jeg at skulle udskifte alt el hvis jeg begynder at flytte den slags?
Jeg mindes at have hørt noget om, at hvis man begynder at pille ved gamle stofledninger, så ender man med at udskifte det hele, fordi det er mørt og enhver forstyrrelse vil risikere at medføre problemer...
Jeg vil naturligvis lade en elektriker udføre arbejdet med installationerne, men vil gerne vide om jeg skal have et tilbud på en opgave om at flytte/oprette et antal stikkontakter eller om jeg skal have et tilbud på at udskifte alle installationer...

Og her kommer vi så også ind på loftet. Fordi hvis alle elinstallationer skal udskiftes, så frygter jeg, at jeg også bliver nødt til at skulle igennem loftet. Og det er vel ikke lige til at reparere sådan et gammelt pudset loft - eller hvad?

Råd og erfaringer ønskes.

Hej Jeg skal i gang med en større renovation af... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-11-2019 08:28:56

Du lukker rillerne med en blanding af sand og cement i forholdet 4 dele sand og en del cement.

 Det vil altså sige noget beton og ikke mørtel. Skyldes det, at det skal bevare mere styrke i murværket end mørtel kan gøre? Skal det ligefrem være ekspanderende beton?

 Det vil altså sige noget beton og ikke mørtel. Skyldes det, at det skal bevare mere styrke i murværket end mørtel kan gøre? Skal det ligefrem være ekspanderende beton?
Den blanding er ikke beton af den simple grund, at der ikke er sten i, som der skal være for at kalde det beton. Den blanding, jeg omtaler, kaldes bastardmørtel. At der skulle bruges bastardmørtel kommer fra den tid, hvor man brugte stålrør i installationen. Det har dog også den fordel at være lidt hårdere at bore i, så du får en forvarsel om, at der måske er et rør eller kabel lige under den normale puds. Og jeg ved godt, at elektrikeren i dag ikke er i stand til/gider ikke selv fylde rillerne op, når kabler eller rør er trukket.

fase
Jeg så i en anden tråd her på forum et forslag om at bruge varmvægsplader på ydervægge.
Ville de være egnede til mit projekt også?

Det er så vidt jeg kan se gipsplader med flamingo på bagsiden og indbygget dampspærre?

Eksempel her:
https://www.jemogfix.dk/gips-varmvaegsplade-43-mm-60-x-250-cm/4132/9046674/

Hvis man skulle bruge det, vil der vel stadig være behov for et eller anden form for skelet at skrue dem op i... Og så er vi vel ude i, at der alligevel forsvinder en del plads i rummet ved at vægge bliver tykkere. Eller hvad?
Sålænge du skræller alt organisk af væggene du vil sætte dem op imod så kan de bruges, men det skulle du gøre alligevel. Hvis du har et indvendigt pudslag på dine vægge kan du banke det ned samtidig og spare et par cm indvendig plads - systemet fylder en smule mindre end en alm forsatsvæg med to lag gips og er hurtigere at etablere hvis underlaget er lige. Prisen er højere end at bygge forsatsvæg.

Pladerne kan også fås med fibergips istedet for alm hvid gips. Alt andet arbejde er det samme - kontakter der skal rykkes med ud, kabler der skal forlænges/trækkes om, nye fodlister etc.

Der er ikke brug for yderligere dampspærre da eps'en er diffusionsæt og der fuges i overlap. - de fikseres/skrues imod et lægtesystem som du køber sammen med pladerne, se mere her:

https://mdbapi.knauf.com/v1/pdf_download.php?p=g&action=download&a=353526&c=fe7445b412d05064f3ee1813472bedde

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 08-11-2019 10:59:57

Sålænge du skræller alt organisk af væggene du vil sætte dem op imod så kan de bruges, men det skulle du gøre alligevel. Hvis du har et indvendigt pudslag på dine vægge kan du banke det ned samtidig og spare et par cm indvendig plads - systemet fylder en smule mindre end en alm forsatsvæg med to lag gips og er hurtigere at etablere hvis underlaget er lige. Prisen er højere end at bygge forsatsvæg.

Pladerne kan også fås med fibergips istedet for alm hvid gips. Alt andet arbejde er det samme - kontakter der skal rykkes med ud, kabler der skal forlænges/trækkes om, nye fodlister etc.

Der er ikke brug for yderligere dampspærre da eps'en er diffusionsæt og der fuges i overlap. - de fikseres/skrues imod et lægtesystem som du køber sammen med pladerne, se mere her:

https://mdbapi.knauf.com/v1/pdf_download.php?p=g&action=download&a=353526&c=fe7445b412d05064f3ee1813472bedde

/BOFH

 Tak for info. Har du erfaringer med opsætning af den slags i et gammelt hus?

Jeg tænker at det også kunne være en måde at slippe for at skulle fræse ud til elinstallationer. Fordi kabler til stikkontakter kan vel bare føres bagved disse varmeplader, ikke?

Er pladerne stærke nok til at man kan montere stikdåser direkte i dem? Eller skal man have nogle indmuringsdåser ind i selve muren bagved?
Annonce
LennartBertelsen skrev den 10-11-2019 15:09:57

 Tak for info. Har du erfaringer med opsætning af den slags i et gammelt hus?

Jeg tænker at det også kunne være en måde at slippe for at skulle fræse ud til elinstallationer. Fordi kabler til stikkontakter kan vel bare føres bagved disse varmeplader, ikke?

Er pladerne stærke nok til at man kan montere stikdåser direkte i dem? Eller skal man have nogle indmuringsdåser ind i selve muren bagved?

 

Er der mon nogen der kan svare på denne del?
Forfra eller air dåser skulle kunne klare opgaven, på samme vis som når du monterer dem i gips-plader.

 

Steensen skrev den 11-11-2019 08:05:35

Forfra eller air dåser skulle kunne klare opgaven, på samme vis som når du monterer dem i gips-plader.

 Tak for svar. 

Jeg kendte ikke AIR dåserne. Hvad er forskellen på dem og alm. forfradåser?
AIR dåserne er beregnede til brug i huse, hvor der er installeret dampspærre, og hvor der er krav om lufttæthed. Hvis du ikke har krav om lufttæthed, kan du bare bruge alm. forfradåser.

fase
Enig, forfradåser da det er gips yderst.

Jeg skal ikke kloge i om det er lettere at skære ud i væggene istedet for bagsiden af pladen. Umiddelbart tror jeg det første er nemmere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også