Indvendig renovering af hus fra 30erne (cellotex på vægge, nye elinstallationer, mm) - råd og erfaringer ønskes

Følg tråden
JohnnyW
JohnnyW
Postnr: 8600
JohnnyW JohnnyW
Det gode ved huse af den årgang er, at det er gode materialer, der kan ånde - og det giver et godt indeklima. Det ødelægger du med dampspærre. Det er næsten synd. Vi har et hus fra ‘32, som kun er hulmursisoleret. Vi holder varmen fint.

Koluda
Koluda
Postnr: 4490
Koluda Koluda
LennartBertelsen skrev den 06-11-2019 20:37:42

ev elmand skrev den 06-11-2019 20:05:20

Det svækker ikke murene at fræse kabler ind. Skal du have brækket gulve op er det en smal sag at føre rør/kabler der.

OK. Jeg skal ikke brække gulve op.

Er det til at leje sådan en fræser og gøre det selv? Eller skal man lade elektrikeren gøre det?

Lad du bare elektrikerne om det.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand
Jeg giver Koluda fuldstændig ret. Enten laver elektriker det, eller også får du ham på besøg og lader ham tegne streger på væggene og så låner du rillefræser af ham. Hvis du bare begynder på egen hånd, og tegning, så er der sikkert meget han alligevel vil have lavet om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau
Det gælder alt autoriseret arbejde som vand og kloak foruden el, men derfor kan man godt fungerer som stik-i-rend  dreng efter de autoriserede håndværkers anvisninger.

Fiahgt
Fiahgt
Postnr: 9240
Fiahgt Fiahgt
Som de andre så klarer din elektriker zde ting. Det er lavet i gamle stålrør og man kan som regel skifte ledninger op til lampestedet

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal
Hvor meget hulmur har du? Hvis det er under 75 mm bør du efterisolere. Lad elektrikeren fræse. Bare det han skal frem og tilbage, for først at instruere dig i, hvor der skal fræses, kontrollere arbejdet og så udføre kabeltræk, overgår omkostningen for, hvad han bruger af tid på, selv at fræse. Du kan selv lukke fugerne. Det er der penge i.

LennartBertelsen
LennartBertelsen
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter
uldal skrev den 07-11-2019 08:10:29

Hvor meget hulmur har du? Hvis det er under 75 mm bør du efterisolere. Lad elektrikeren fræse. Bare det han skal frem og tilbage, for først at instruere dig i, hvor der skal fræses, kontrollere arbejdet og så udføre kabeltræk, overgår omkostningen for, hvad han bruger af tid på, selv at fræse. Du kan selv lukke fugerne. Det er der penge i.

OK. Lukker man det bare med alm. mørtel? 

Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Du lukker rillerne med en blanding af sand og cement i forholdet 4 dele sand og en del cement.
fase

Steensen
Steensen
Postnr: 8700
Steensen Steensen
Når du nu skal pudse væggene alligevel, så bruger du bare samme mørtel til kabel rillerne som til væggenes overflade. Bad min murer om det i forbildelse med jeg lavede ny el i min stue. Nu er kablerne trukket, så afventer jeg bare mine finanser kan få råd til et genvex anlæg, før jeg bygger gips loft i stuen, og efterfølgende sætter min elektrikker igang med at forbinde det hele. (Har selv installatør eksamen, mangler bare erfaringen for selv at have licensens, og erfaringen har min onkel der er elektrikker på 25'ende år....)

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Steensen, jeg er ikke enig med dig.
fase

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.