Vandpåfyldning på naturgasfyr

Hej LDS!

Vi står i den situation at sommeren er ovre, og der skal til at varme på huset!

Jeg er løbet ind i det issue, at vandtrykket på mit naturgasfyr står på 0, og jeg er usikker på hvordan der påfyldes vand.

Som jeg har kunne forstå, så skal der sidde en tilslutningsslange mellem de 2 haner markeret med rød cirkel. Den er indkøbt og påsat, efter den var tømt for luft. Jeg lukker herefter op for de 2 håndtag, dog stiger trykket på fyret ikke en millimeter (der kan komme vand ud af begge studse).

Hvad gør jeg galt her? Håber i kan hjælpe!
Hej LDS! Vi står i den situation at sommeren er... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er naturligvis også den mulighed at det er manometeret der er gået i stykker, så den viser konstant 0 bar.
Prøv at tænde fyret og mærk om der kommer varme på rørene under fyret, og senere i resten af huset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-10-2019 21:49:56

Der er naturligvis også den mulighed at det er manometeret der er gået i stykker, så den viser konstant 0 bar.
Prøv at tænde fyret og mærk om der kommer varme på rørene under fyret, og senere i resten af huset.

 Den har jeg også overvejet, jeg tror det dog ikke. Efter kort tid melder fyret E1, som jeg går ud fra er en fejl fordi der ikke er vand på?

Kan du ikke prøve at tage et billede af ventilen til venstre hvor du tilslutter slangen. Det ligner et sikkerhedsaggregat til brugsvandet i din varmtvandsbeholder. Der burde kunne tappes vand fra denne ventil.
De to rør til højre der går ned i gulvet, er ret sikkert til "radiatorvandet", og aftapningsventilen ved gulvet burde kunne bruges til påfyldning. Hvis dit manometer i fyret viser 0, burde der ikke være tryk på dit anlæg, og når du åbner aftapningsventilen vil det ikke "sprøjte" ud. Er det tilfældet kan det også være et defekt manometer.

Søren O
Søren O skrev den 29-10-2019 21:59:37

Kan du ikke prøve at tage et billede af ventilen til venstre hvor du tilslutter slangen. Det ligner et sikkerhedsaggregat til brugsvandet i din varmtvandsbeholder. Der burde kunne tappes vand fra denne ventil.
De to rør til højre der går ned i gulvet, er ret sikkert til "radiatorvandet", og aftapningsventilen ved gulvet burde kunne bruges til påfyldning. Hvis dit manometer i fyret viser 0, burde der ikke være tryk på dit anlæg, og når du åbner aftapningsventilen vil det ikke "sprøjte" ud. Er det tilfældet kan det også være et defekt manometer.

 

Ventilen til venstre

Billede hvor slangen er koblet til de 2 haner. På displayet skiftes der mellem at stå "60" og "E1". Ved genstart af fyret starter tallet omkring 30, og går derefter langsomt op på 60, hvor den så melder fejl igen, ca. 5 min efter genstart.
Annonce
Du bliver nødt til at kontrollere dine ventiler igen. Prøv at tappe f.eks. en hel spand vand fra aftapningsventilen ved gulvet. Hvis der stadig er fuld tryk på efter 2 spande vand, er der noget der tyder på at det ikke er det rigtige rør vi har fat i.

Søren O
Søren O skrev den 30-10-2019 06:39:32

Du bliver nødt til at kontrollere dine ventiler igen. Prøv at tappe f.eks. en hel spand vand fra aftapningsventilen ved gulvet. Hvis der stadig er fuld tryk på efter 2 spande vand, er der noget der tyder på at det ikke er det rigtige rør vi har fat i.

 Det er hermed testet igen. Ventilen ved gulvet mister forholdsvis hurtigt trykket, hvorefter der kommer meget lidt vand ud. Øverste ventil kan derimod blive ved for fuld tryk.

Det tyder på at dit anlæg er som det skal være, og du burde kunne fylde vand på som du tidligere har gjort. Hvis manometret så ikke giver udslag er det defekt.
Jeg har ikke undersøgt dine fejlkodet, men mon ikke du kan "google", eller se dem i din manual.

Søren O
Hvad med ventilen i den blå cirkel er den åben eller lukket? Den skal være åben.

fase
Jeg tror at kunne konstatere at måleren er defekt. Jeg har tømt fyret helt, fyldt vand på, hvorefter jeg kunne høre at der sker noget i fyret. Herefter har jeg kunne tømme tappen ved gulvet endnu en gang. Alt imens måleren ikke rykker sig det mindste. Fejlkoden kan jeg til trods for ihærdig googling ikke finde svar på. Det er et giminox fyr, jeg kan dog desværre ikke finde et modelnavn. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis