Problem med fremtræk på tykkelseshøvl

Jeg har nylig købt en brugt Lurem c 210 b kombineret maskine. Jeg er rigtig glad for den, men har problemer med at fremtrækket på tykkelseshøvlen ikke kan trække. Det er er hjul(Se billede) der klemmes ind mod afretterakslen, men det skrider.
Skal der være en speciel belægning på hjulet, eller hvad kan der være galt ? Er der nogen der har et bud på en løsning?   Mvh sløjderen.
Jeg har nylig købt en brugt Lurem c 210 b... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.
Det var så ret let at skille ad alligevel, og der sidder rigtig nok en lille rulle bag remskiven. Den ser også ud til at kunne have haft en slags gummiagtig belægning som kunne give modstand nok til at det røde hjul kunne trille med.
Men så melder der sig et andet spørgsmål:
Rullen er bare en rørstump der er skubbet ind over akslen. Men den sidder løst på akslen, ikke skruet fast som remskiven. Der er heller ingen not eller lign. Hvordan pokker skulle den så kunne trække noget som helst?
Måske har den været presset på og er gået løs, men den rulle man ser i filmen fra Jens sidder også ganske løs.
Er der noget jeg har misforstået omkrig virkemåden?
Tror rullen skal holdes på plads, af det aksiale tryk, når du spænder bolten i enden af kutteren.
Er det bare en metalbøsning, uden nogen form for belægning?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det er det nu, men der har sandsynligvis siddet en slags gummibelægning på den. Måske man kan finde en slags gummislange der kan trækkes over? Måske krympeflex?
Tak for hjælpen til alle ovenstående. Jeg er blevet meget klogere :-)
Jvf ovenstående indlæg. Ved nogen hvad det er for en belægning der oprindeig har været på sådan en rulle/bøsning? Og evt. på det røde hjul??
Kan nye dele skaffes? Eller kan man lave nye belægninger?
Mvh Terkel
Annonce
Ved ikke hvilken belægning det har haft, men sandsynligvis har der været en vulkaniseret gummibelægning.
Hvis du kan finde en gummislange der passer over rullen, kan du lime den fast med sekundtlim, det limer metal og gummi rimelig godt sammen.

Ellers findes der firmaer der vulkanisere
Men måske du kan finde den som reservedel, den burde ikke koste det helt vilde.

Det ville jo være det bedste at finde ud af, hvordan den har været fra ny.
Men kan du finde en passende gummislange, sker der jo ikke noget ved at lave det forsøg. Et firma der handler med bilreservedele, eller et traktor værksted, har sikkert en passende kølerslange der kan bruges.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens.
Du har ret. Det kan ikke skade at prøve med en stump gummislange eller lign. Det er nok ikke let at finde en ny del til en en over 40 år gammel fransk maskine. Mvh Terkel
Hej
Har du set denne tråd Lds der er en der har en manual. 
Mv
Mini Me
Hej Mini Me.
Tak for tippet. Jeg hartraks skrevet til ham.
Mvh Terkel
Det ser ud til der skal være en gummibelægning..
Prøv at Google på lurem c 210 b bague de friction
Google med billeder

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis