Placering af spær på murværket

Er der monstro nogen som kan svare på hvorvidt et spær blot skal hvile på bagmuren eller om det også skal hvile på formuren. Evt. om der er forskel på hvorvidt det er et 1 plans eller 1 1/2 plans hus.

Mvh

Lars
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindeligvis hviler spærene på en rem placeret på bagmuren...
Men det kan vel også forekomme at der er tale om en placering på facademuren.

Der er ingen forskel på 1 plan og 1½ plan..

MVH Njord
Årsagen til spørsmålet var en ide om, at hvis et spær hvilede på både for- og bagmur, ville det være bedre understøttet end hvis det kun var på bagmuren. Da en 1 1/2 plans tagkonstruktion vel er tungere end en 1 plans, tænkte jeg så, at man her understøttede på begge mure, men det har måske ikke noget på sig ?

Mvh

Lars
Jeg har aldrig hørt om placering på formuren, ikke sagt det ikke kan forekomme, men som Njord allerede har skrevet, så placeres spærene normalt på en rem på bagmuren, og denne er stærk nok til at bære både en almindelig 1-plans og en 1½-plans konstruktion.

Ved nye huse, kan det have noget at gøre med, at man gerne vil have huset under tag hurtigst muligt, og derfor starter med bagmuren, så man kan komme til taget lige bagefter. Herefter kan man mure formur uden alt for megen afdækning for vejrlig.
Denne betragtning vil nok bero på et indlæg fra en murer også.

:lol: :lol: Selvgjort er velgjort, ik' os' Njord :lol: :lol:
Jeg har aldrig hørt om placering på formuren, ikke sagt det ikke kan forekomme, men som Njord allerede har skrevet, så placeres spærene normalt på en rem på bagmuren, og denne er stærk nok til at bære både en almindelig 1-plans og en 1½-plans konstruktion.



Hej Carsten,

Ved du om der så er forskel på måden at etablere en bagmur når det drejer sig om 1 1/2 frem for 1 plan. Murer man eks. på en anden måde ?

Mvh

Lars
Hej

Jeg har selv et nyt 1½ plans hus og her er spærene placeret på indermuren, der er så også en langsgående, delt i flere dele, der understøtter spærene med gennem huset. Og hvor der ikke er en mur er der indlagt en jernbjælke i spærlaget til at optage tykket, og fordele det på murene.

Mit hus er af den gamle type med murede gesimser og tegltag uden udhæng. PÅ et hus af denne type går facaden jo op forbi bjælke enderne og spærene kan derfor kun ligge på indermuren.

At det også anvendes ved 1 planshuse er sikkert netop at det er nemmest... huset bliver hurtigt lukket og byggeriet går hurtigere.

MVH Njord
Annonce
Hvis det endelig skal være, så ser man på hvilken styrke stenene og mørtlen har, ellers ingen forskel.

Man kan også mure med sten i det brede format (168 mm), men hvornår man gør det, og hvilke fordele det giver, må vi have en murer til at svare på, evt. Milton.
At lave en mur i det brede format bruges hvis den almindelige ikke kan bære trykket...

De bruges oftest hvor der er lavet et dæk mellem to etager der skal optage et stort tryk eller hvor fx et betoelementdæk samles hen over en mur.

Det kan også ses hvor der er forskudte tagflader og spærene er halvspær.. på hver sin side af muren, der er sikkert noget omkring nogle trykforhold fra spærene....

Jeg har også set en bred 12-15 cm multiblok anvendt på tilsvarende vis ved en meget høj mur en enkelt gang eller to.

Venligst Njord

MVH Njord
Hvis det endelig skal være, så ser man på hvilken styrke stenene og mørtlen har, ellers ingen forskel.



Vil det sige der er forskel på styrken i sten og mørtel og at man vælger bestemte sten/mørtel til tungere tagkonstruktioner (1 1/2 plan) ?
Ja, sten inddeles i styrkeklasser og mørtel fås i forskellige blandingsforhold.
Om man vælger stærkere sten end ellers til 1½ etages huse, har jeg ingen erfaring med, men jeg tror det ikke. Jeg vil tro, der skal flere etager på huset, før man ser på styrken i stenene, men vi er nødt til at have en murer eller en ingeniør på banen, som daglig arbejder med dette.

Er det dig selv, som skal bygge?
Hvis, er du så i gang med det, eller er du på planlægningsstadiet?
Hej Carsten,

Ja, det er nogle overvejelser på et MEGET tildligt stadie jeg er ved at gøre mig.

Las os se om der dukker en murer op.

Mvh

Lars
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis