hjælp til indregulering af gulvvarme

ja som overskriften siger så søger jeg hjælp til indregulering af min gulvvarme.
vores problem er at gulvvarme ikke rigtig varmer i vores køkken/alrum. den er sat til 25 grader men bliver ikke rigtig varmere an 22-23 grader. vores 2værelser og 2 badeværelser bliver rigtig fint lune og lidt mere an de er sat til. vores stue bliver også lidt varmere an det den er sat til men det tror jeg er fordi vi har et rigtig stort glas karnap så solen virkelig får fat selv om der ikke er meget af den.

tidligere ejer har lavet nogle af sine egne programmer på styreenheden som fik nogle af de mindre rum til at slukke, og så var det som om at de 2 store rum fik et boost.

jeg har for 3 dage siden slettet alle de gamle programmer og sat det hele til at kører 24/7 og nu vil alrum slet ikke op over 22,5 og slet ikke hvis der ikke er noget sol.

trykket i vores oliefyr ligger 1,4-1,6 bar og det har jeg udluftet og jeg har også udluftet ved gulvvarmen så godt som jeg nu kan.

når jeg tager fat i nogle at rørene for at mærke om der kommer varme ud så er det kun nogle af dem der føles varme, de andre er bare lunkne og man kan sagtens holde om dem med en hånd. når jeg sætter mit lasertermo på så siger de lunkne rør 26-27grader. og hvis jeg tager telestatorne af på disse rør så bliver de varme med det samme. jeg har også haft alle telestator af og alle stifter kører ind og ud som de skal. har også prøvet at skifte indstillingen på min pumpe. den har kørt i 2 dage på hver a de 3 indstillinger den har.

jeg har ni kredse i gulvarmen dog er en af dem dobbelt (2 telestator) den med 2 tror jeg er til køkken/alrum. der står nemlig ikke hvilket rum de forskellige kredse er til. der er kun numre på.

efter alt det jeg har læst på nettet, og det er meget. så lyder det som om at gulvvarmen ikke er indreguleret som den skal. så jeg vil hører om der er nogle af jer der kan forklare mig hvordan jeg kan indregulere gulvvarmen selv. vil helst slippe for at skulle betale nogen for det, da vi skal fyret ud med en LV varmepumpe næste år.

her er nogle billeder af vores anlæg

ja som overskriften siger så søger jeg hjælp til... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis der er en lille kontrollampe på styring for hver udgang, så vil den nok være tændt når der kaldes på varme. Ellers kan du sikkert se på telestater at de hæver toppen, så der bliver en farvet ring synlig. Men det vil tage 5 - 10 minutter før der er resultat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
så fik jeg ordnet kredsene. skruet op til 35 grader en ad gangen. det tog lige 2 til 3 minutter så kunne jeg mærke hvilken kreds der blev varm. jeg kunne også følge med på styringen og se hvad der forgik.

der var 3 kredse som ikke reagerede da der blev kaldt på varme. det var køkken,bad og gæstebad. jeg prøvede at tage nogle af de andre telestator og sætte på de 3 kredse som ikke reagerede og der var ingen forskel. det sjove er bare at de 2 badeværelser har fin varme i gulvet. det er kun køkkenet som ikke kan nå temp 
nogen som ved hvad der kan være galt. hvordan kan de 2 badeværelser varme og ikke køkkenet når de ikke reagere på styringen. 
Når du fejlfinder på noget som har så mange muligheder for fejl skal du være meget systematisk.
3 kredse der ikke reagerede Nu kommer det jo an på hvilken måde de ikke reagerede på.
Kunne du få lys i udgang på styring ?
kommer der farvet ring på telestat ( åbner ) ?
eller er det rørene der fortsat er varme/kolde.  ?
Du skal være ret forsigtig med at " tage nogle andre telestater og sætte på dem der ikke reagerede"
Du kan nemt få byttet om så ( et eksempel): termostat der sidder i stuen tænder lampe 4 i styring som åbner for telestat 6 som er til bad.
Først ville jeg følge hver enkelt ledning fra telestat. Ser det ud til at de rammer udgange i samme rækkefølge. ( det behøver ikke at være tilfældet, men hvis de fleste gør så er nok det system det er lavet efter.
Så jeg ville fortsætte min kortlægning, som du naturligvis har skrevet ind i et skema.
Skrue 1 termostat helt ned igen i et af små rummene, se om rette telestat lukker og så vente et døgn og føle om det er rigtige gulv der bliver kold.
Din oplevelse tyder på at der er byttet om på noget.
Jeg har engang haft en kunde hvor intet var mærket op så han måtte besøges hver dag i en periode.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
der lyser intet. måden jeg fandt de kredsene på var ved at sænke det hele til 2 grader. så gik jeg ind i min styreboks og skruede hvert rum op til 35 grader en efter en. når jeg skruede op så kunne jeg følge med på styringsboksen og der kunne jeg se ændring i frem og tilbage løb. plus at man efter meget kort tid kunne mærke hvilket rør der fik varme, ligesom når man fjerne telestaten helt.  

de 3 rum som ikke gav nogen som helst ændring på styreboksen fandt jeg frem til ved at fjerne telestaten og vente et minut og tilbage med den. så registrerede styrings boksen hvilket rum temperaturen var hævet i. 
Annonce
Ok sådan.
Det sidste afsnit forstår jeg ikke, 3 rum uden noget som helst ændring  - - -   men så registrerede styrings boksen hvilket rum temperaturen var hævet i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
EV elmand, at den telestat der blev fjernet, resulterede i varme i et rum, hvilket kunne aflæses på lokalets temperatur sensor, og på dén måde kunne trådstarter se, at telestat X var i rum Y, grundet temp. Z steg når X blev fjernet.

 

har kigget alle ledningerne igennem og det ser ud til at de alle sidder som de skal. tænker at jeg vil prøve at skylle hele system igennem. er der nogen af jer der kan forklare mig hvordan jeg nemmest gør det. har set nogle videoer på youtube og de er alle forskellige. der er nogle der skyller igennem med vand og andre ikke.

jeg går ud fra at jeg skal have sat slanger på de 2 haner/ventiler som jeg har markeret. men hvilken skal der vand igennem og hvilken skal der aftappes på. for at få flow igennem skal jeg så fjerne telestatorne en efter en.
Hvis du har flow igennem allerede (rørene bliver varme) så er der ingen grund til at flushe linierne.

Men ellers så JA, så er det af med telestaten, og på med en haveslange, og så spule igennem den relevante kreds.Jeg kan ikke se ud af dit billede hvad der er ind og ud, men det plejer at være udløb der har telestaten på så hut jeg visker. Det ved du selv, da du ved om det er den ende med telestaten der er varmes eller koldest, på de kredse der virker. Den der er varmest er tilgang, den der er koldest er afgang, og så ved du hvilken af de to haner du skal hhv. tappe (afgang) eller fylde (tilgang)

 

Altså slange på ( som skal være skyllet ren for luft) , og aftap til afløb. Og så skal der kun være åben for 1 kreds ad gangen. Også de kredse der fungerer nu skal være lukkede. Ellers har du ingen føling med hvilken vej "skyllevandet" løber. Du kan lukke ved at skrue termostater langt ned.
Men igen hvis kredsene bliver varme når telestat afmonteres, så er der gennemgang og du skal koncentrere dig om styringen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis