Træk under loft/vindbræt?

Hej
Jeg oplever i bestemt vindretning stort træk under loftbrædder i stuen, og lampeudtag i køkken.
Der er oprindeligt fladt tag, men ovenpå ekststerende flade tag, er der bygget ståltag på gitterspær, mener jeg det hedder.
Jeg kan jo ikke isolere ovenpå det gamle flade tag, da der er 150 mm ventilation over de 80-100 mm isolering der er i taget.
Jeg fik mistanke til vindbrædder, og adskilte udhæng fler steder for at se tilstanden.
Mange steder er der brugt leca blokke til vindbræt/mursten til at fylde ud med. Der er flere steder store mellemrum mellem spær og leca blok, og enkelte steder er blokken helt løs og mursten brugt til udfyldning, er væltet. Det er dog ikke her jeg oplever træk.
Der hvor jeg har træk når vinden er på, er der opsat et bræt der lige nøjagtig går til overkant af den sparsomme isolering. Der er ikke fuget rundt bræt, enkelte steder små sprækker nederst på vindbræt, men ikke meget og et enkelt sted buede isoleringen lidt op over vinbræt. Er det nok til at det kan trække meget ind?
Hvad har I af råd til mig? Jeg har indkøbt 50 mm terrænbats til formålet, men er det spildt arbejde at pille alt udhæng ned, og tætne vindbrædder? Hvad ville I gøre?
Vil i samme tråd høre om nogen har erfaring med at lave huller for hver meter i eksisterende asfalt tag til udluftning, lukke eksisterende udluftning, opfylde nuværende ventilation over eksisterende isolering med isolering blæst ind? Så burde man kunne efterisolere ovenpå taget?
Hilsen OleDenne side jeg oplever træk.


Ole
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke ekspert men da jeg lavede garagen lavede jeg vindbrædder helt ud ved ydervæggen så luften ledes op langs taget. Havde en del tvivl om da overfladen af ventilationen ikke bliver stor men fik ok fra cembrit. Det ser ud til at der noget helt galt med den måde det er udført hos dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det vil nok være godt med din plan om at "ødelægge " den gamle vandtætte tagpap membran. Jeg ville nok gøre meget mere ved det end du antyder med dine huller. En god stærk håndrundsav eller måske en motorsav, hvis du er ferm til at bruge sådan en uden at blive invalid. Så skærer du lange strimler af på  50 cm bredde eller hvad du nu kan få ned fra loftet. så bliver der plads til at efterisolere så du har mere end dine 80 -100 mm
Det er også ok at sætte terrænbats op som vindspærre, men du skal beholde ventilation op i tagrummet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis