Indregulering af Nilan CT150 anlæg

Hej

Jeg søger lidt viden om indregulering af vores ventilationsanlæg. Vi har købt et nyopført hus på 108 m2, med 1 køkken, 1 bad, 1 bryggers, 1 stue og 2 værelser. Huset er opført i 2017, og har stået tomt indtil vi overtog det for ca. 3 mdr. siden. I huset er der monteret et Nilan CT150 anlæg, og det virker som om det ikke har den store effekt på ventileringen af huset.

Det vi oplever er, at huset generelt er meget fugtigt og luften er tung. Når der kommer gæster beder de oftest om at vi åbner nogle vinduer, da luftkvaliteten er ringe.

Jeg har målt fugtigheden forskellige steder i huset, og i soveværelset har vi f.eks. 70% fugtighed og i stuen er der 66% fugtighed det meste af tiden. Dette kan bedres ved at lade anlægget køre på trin 3, og det har vi måtte gøre i lange perioder.

Jeg har beregnet at luftskiftet i huset skal være på 162 m3/t, og kan se at anlægget er indreguleret til at køre dette på trin 3. Men et Nilan CT150 anlæg kan maks. klare 175 m3/t, og derfor er anlægget sat til at køre i trin 2, hvor ventileringen er på 116 m3/t. Det svarer til det min. luftskifte der skal være jf. BR2015.

I vores købsaftale står der, at anlægget er et Nilan Comfort 300, og det er også det som energimærket er udarbejdet efter. Men det er en fejl oplyser bygherre, og afviser at det nuværende anlæg i huset er forkert. Faktisk siger de, at et Comfort 300 anlæg vil være alt for stort til huset, og derfor vil tørre det så meget ud, at vi ikke kan bo her 4 mdr. om året.

Jeg synes det er svært at blive klog på, så er der nogen der kan forklare hvorfor:

1. Hvorfor indregulere anlægget på trin 3, og derefter sætte det ned på trin 2? Anlægget kommer jo aldrig til at køre på trin 3, medmindre man gør noget aktivt.
2. Hvis anlægget skal køre på trin 3 hele tiden ( 79% af dets kapacitet ) vil det vel alt andet lige forringe levetiden på anlægget.
3. Er det korrekt at et Comfort 300 anlæg er så stort, at det vil udtørre huset om vinteren? Det kan vel også sættes til at køre langsommere når det er koldt?

Håber der er en der ved lidt om dette, som kan hjælpe os videre.

/Claus.

Hej Jeg søger lidt viden om indregulering af... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kopi Fra Nilan CT150:
Tilført elektrisk effekt til ventilatorer
            og styring ved maksimal volumenstrøm
55,7 W

I Indreguleringsrapporten er anført Watt 24 og SEL 554. Dette skal måles ved de 162 m3.
162/175 (175 m3 er max for CT150) det giver, alt andet lige, 92,5% belastning af motorerne ved 162 m3.

Alt andet lige 55,7 W x 0,925 = 51,5 W. Det hænger slet ikke sammen med de anførte 24 W i Indreguleringsrapporten.

I min optik har firmaet, som har lavet Indreguleringsrapporten og designet anlægget, et gevaldigt problem, samt Bygherre/Sælger også!
Ja, det er efterhånden lidt kryptisk. Det er bekymrende at Billigventilation siger at bygningsreglementet ikke kan overholdes ved mere end 125 m3/t...

Huset vi snakker om ligger i Haslev.

Nu skal det siges, at firmaet har oplyst til mig, at de er de eneste i DK der kan få dette anlæg til at køre med så lavt et strømforbrug. Om de gør et eller andet specielt ved jeg ikke.
At firmaet oplyser at de, er de eneste i DK, der kan få et Nilan CT 150 til køre med lavt strømforbrug, lyder meget mærkeligt.
Firmaet kan måske også gå på vandet.!?  

Hvordan er anlægget tilsluttet til dit El-net?
Såfremt det er via en almindelig stikkontakt, er det let at eftermåle strømforbruget, med en almindelig Energimåler, a la dem man kan købe hos f.eks. Harald Nyborg til kr. 89.

Hvis du har mulighed for det, kan du måle strømforbruget på Trin 3, eller alle 1-4 Trin, og oplyse det her, så kan vi lave en SEL beregning ud fra det.

Det var en meget kompetent person, som ringede mig op, fra BilligVentilation, jeg er slet ikke i tvivl om at hun viste hvad hun snakkede om.
Ja, det kan de måske også ;)

Det lyder som en god plan. Jeg vil undersøge om jeg kan måle strømforbruget i morgen og giver så en melding herinde.

Indtil videre - 1000 tak for din hjælp !
Ovennævnte tal, i w, afslører ikke noget unormalt. For at sammenligne med de 24 w, i Indreguleringsrapporten, skal fratrækkes standby forbruget, i din måling, for anlægget, Nilan oplyser 3,5 w. I ovennævnte tilfælde om det er 24 w eller 26,5 w flytter ikke væsentlig på SEL værdien,  554 kontra 611, det må anses at ligge inden for normalt måleusikkerhed, kan også skyldtes tilstoppet filter.

Hvornår er filterne i anlægget skiftet?
Hvordan er ventilationsrørene tilstand indvendig, efter næsten 2 års, formentlig stillestående tilstand?
Nilan anbefaler at anlægget ikke stoppes, i længere tid, pga. risiko for skimmelvækst mv.

En forklaring/årsag på det lave w forbrug, 24 w, på Trin 3, kan ligger i 2 forklaringer:

1. For at nedsænke w forbruget er anlægget dimensioneret med lave lufthastigheder, og eller korte føringsveje for rørene. Dvs. ned med hastigheden, medfører op i rørdimension. F.eks. rør Ø125 = 3,67m/s, rør Ø160 = 2,24 m/s. Høj lufthastighed medfører højt trykfald og højt w forbrug.

2. Den faktiske luftmængde, m3/h, stemmer ikke overens med den anført luftmængde, m3/h, i indreguleringsrapporten, for Trin-3.

I ventilation branchen er der også meget hård konkurrence, som ofte medfører "snydt på vægten".

Såfremt forklaring 1 og indreguleringsrapporten er korrekt, hænger det ikke sammen med dit dårlige indeklima og høje luftfugtighed, såfremt rør og/eller filter ikke er " tilsmudset ".

Forklaring 2 hænger sammen med dårligt indeklima og høj luftfugtighed.

En afklaring om der er sket "snydt på vægten" kan kun ske ved en uvildig kontrol/eftermåling af Trin-3 luftmængde.

Findes der tegning af anlæggets rørføring?
Filtrene skiftes hver 3. md, og er skiftet for ikke så længe siden. De bør ikke fejle noget.
Der findes ikke nogen tegning over rørføringen, men det ser ud til at det er rimeligt korte rør, hvor anlægget er placeret nogenlunde i midten.

Jeg tror ikke at anlægget har stået stille i 2 år. Jeg tror det har kørt på trin 2 hele tiden, og der er ikke noget der indikerer, at der er  smuds i rørene.

Jeg vil holde øje med fugt-niveauet i den kommende tid, og så må der evt. en uvildig måling til, hvis de dårlige luftforhold fortsætter.

Tusind tak for din hjælp.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis