Indregulering af Nilan CT150 anlæg

Hej

Jeg søger lidt viden om indregulering af vores ventilationsanlæg. Vi har købt et nyopført hus på 108 m2, med 1 køkken, 1 bad, 1 bryggers, 1 stue og 2 værelser. Huset er opført i 2017, og har stået tomt indtil vi overtog det for ca. 3 mdr. siden. I huset er der monteret et Nilan CT150 anlæg, og det virker som om det ikke har den store effekt på ventileringen af huset.

Det vi oplever er, at huset generelt er meget fugtigt og luften er tung. Når der kommer gæster beder de oftest om at vi åbner nogle vinduer, da luftkvaliteten er ringe.

Jeg har målt fugtigheden forskellige steder i huset, og i soveværelset har vi f.eks. 70% fugtighed og i stuen er der 66% fugtighed det meste af tiden. Dette kan bedres ved at lade anlægget køre på trin 3, og det har vi måtte gøre i lange perioder.

Jeg har beregnet at luftskiftet i huset skal være på 162 m3/t, og kan se at anlægget er indreguleret til at køre dette på trin 3. Men et Nilan CT150 anlæg kan maks. klare 175 m3/t, og derfor er anlægget sat til at køre i trin 2, hvor ventileringen er på 116 m3/t. Det svarer til det min. luftskifte der skal være jf. BR2015.

I vores købsaftale står der, at anlægget er et Nilan Comfort 300, og det er også det som energimærket er udarbejdet efter. Men det er en fejl oplyser bygherre, og afviser at det nuværende anlæg i huset er forkert. Faktisk siger de, at et Comfort 300 anlæg vil være alt for stort til huset, og derfor vil tørre det så meget ud, at vi ikke kan bo her 4 mdr. om året.

Jeg synes det er svært at blive klog på, så er der nogen der kan forklare hvorfor:

1. Hvorfor indregulere anlægget på trin 3, og derefter sætte det ned på trin 2? Anlægget kommer jo aldrig til at køre på trin 3, medmindre man gør noget aktivt.
2. Hvis anlægget skal køre på trin 3 hele tiden ( 79% af dets kapacitet ) vil det vel alt andet lige forringe levetiden på anlægget.
3. Er det korrekt at et Comfort 300 anlæg er så stort, at det vil udtørre huset om vinteren? Det kan vel også sættes til at køre langsommere når det er koldt?

Håber der er en der ved lidt om dette, som kan hjælpe os videre.

/Claus.

Hej Jeg søger lidt viden om indregulering af... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke selv et Nilan, men i min styring kan jeg aktivere "fugtstyring" som vil forsøge at øge luftmængden for at opnå ønskede luft-fugtighed. Den giver motoren lov til at afvige fra trinnets indstillede motoreffekt med op til 30%. Dette kan indstilles på min styring. Mon din kan det samme (formoder jeg) og hvad er den indstillet til? og er fugtstyring i det hele taget slået til...

Jeg har læst at styringen til Nilan CT 150 sammenligner den aktuelle luftfugtighed med den gennemsnitlige luftfugtighed de sidste 24 timer. Så hvis den gennemsnitlige luftfugtighed de sidste 24 timer er 70% vil anlægget tro at det er normalen. Den går således ikke efter hvad du ønsker eller indstiller (eller ikke indstiller, da der ikke er mulighed for indstilling af din ønskede luftfugtighed).

Når du går i bad, kan du indstille anlægget til at gå til trin 4 i menupunktet "Vent.høj fugtighed"

I punktet "Max tid høj fugt" kan du udvide tilladelsen til hvor lang tid anlægget max må køre på trin 4 (Vent.høj fugtighed).

ifølge manualen bruges trin 2 typisk som grundindstilling og trin 3 som bad og gæste-indstilling. Trin 4 som emhætte-indstilling. Men du skal selv indstille trinene som passer til dine behov i de forskellige funktioner.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu har jeg været igennem indstillingerne og 'fugt' er aktiveret. Den er sat til at køre på trin 4 i 60 minutter.

Det passer meget godt, at anlægget sammenligner det nuværende fugt-niveau med de sidste 24 timer, men det gør også, at fugtigheden kan stige uendeligt, blot det sker langsomt.

At trin 2 er en grundindstilling er sådan set fint, men lige nu er det sat til minimums skiftet jf. BR2015. Måske burde det stå til de 162 m3/t, men så tvivler jeg på at anlægget kan holde ret længe, da det jo er ret tæt på max kapaciteten.

Jeg kan fortsat ikke se, at trin 3 kommer i spil på dette anlæg. Som jeg ser det kører anlægget på trin 2 i normal drift, på trin 4 i en time hvis vi går i bad, og trin 1 hvis luftfugtigheden kommer under 40% om vinteren. Så det forceret luftskifte på 162 m3/t bliver aldrig aktuelt, og derfor undrer det mig fortsat, at anlægget er indreguleret til det...
Da trin to er normal drift skal det også indreguleres til 0,3 L/sek pr. m2 uden forøget luftmængde.

Trin tre er til forøget luftmængde ved fester, etc. Det er altså ikke et trin der kører hele tiden fordi beboerne synes luftfugtigheden generelt er for højt. Desværre.

Så indstillingen er korrekt fra montørs side.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men igen. Hvis du har behov for at ændre i indstillingerne, så gør du bare det. Sæt trin 2 op så du får en lavere luftfugtighed og tænkt ikke så meget over hvor meget det slider på anlægget. Det er i forvejen et billigt anlæg for at få et godt indeklima.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror gerne på, at montør har gjort det korrekt. Det virker bare underligt, at man skal stille på anlægget når man får gæster osv.

Jeg kan selvfølgelig ændre trin 2 til at køre hurtigere, men jeg føler bare, at jeg har fået en dårligere vare, end hvad jeg har betalt for. Comfort 300 vil være mindre belastet end CT150, og formentlig have en længere levetid. Derudover er der strømforbruget, som med en større rørdiameter, vil være billigere i drift. Så alt i alt en dårligere løsning synes jeg.
Annonce
Lejerne vil være mindre belastet, men strømforbruget tænker jeg ikke du mærker den store forskel på. En større motor bruger jo mere strøm end en mindre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tja, det er nok rigtigt. Det er en frustrerende situation, som er svær at vurdere - hvordan den håndteres bedst.

Igen tak for dine konstruktive input.
Du skriver:
Der er navn osv. på indreguleringsrapporten, og den er udarbejdet i november 2017. Det er et firma med et godt ry, der har udarbejdet den, men det er også dem der har projekteret anlægget. Når jeg kun har taget et billede af selve dataene, så er det fordi jeg ikke ønsker at hænge nogen ud.

Så langt så godt, ville også selv holde navn udelukket. I min optik ville et firme med god omtale, alt andet lige, ikke afleverer en indreguleringsrapport, som er så meget ude af balance, indblæsning på 150 m3 og udsugning på 162 m3!

Når jeg læser brugervejledningen for CT 150, styring CTS 602 undre det mig, når du skriver at styringen ikke regulerer for langsom stigende luftfugtighed.
Prøv selv at læse vedhæftet brugervejledning, egen erfaring er at det, som regel, ikke er nok kun at læse den 'en gang.

Der er frie muligheder for at indstille til givne Trin.

En anden ting der undre, i indreguleringsrapporten, er temperaturen på 16 gr. Vil det sige at huset har stået, mere eller mindre, uden opvarmning i ca. 2 år?
I så fald kan det være en af forklaringerne, på det dårlige indeklima, som du/i og jeres gæster oplever.

Så vidt jeg har forstået, så kører man normalt med en større udsugning end indblæsning. Men hvor stor vil du mene at forskellen skal være?

Jeg er klar over at der kan indstilles frit i trinene, men det vi oplever er, at vi skal have anlægget til at køre tæt på maks. kapacitet for at få skiftet luften. Og det bekymrer mig, om anlægget kan holde til det i længden, eller om det skal udskiftes væsentligt før tid. I så fald har jeg jo fået en dårligere vare end jeg har betalt for. Jeg kan iøvrigt ikke finde reservedele til CT150 anlægget, og kan derfor heller ikke vurdere, hvor dyre nye ventilatorer er. Koster de ingenting er det jo ok, men er prisen flere tusinde kroner, er det jo ikke noget man har lyst til at skifte ud, hvert 3. eller 4. år.

Alle termostaterne stod på 18 grader, da vi flyttede ind i huset, så der har næppe været mere varme på end det indtil nu. Så måske er det byggefugten der driller endnu?
Har lige forespurgt hos BilligVentilation, via mail, vedr. hvorfor de anbefaler max 125 m3/h for CT 150.
De svarer meget venligt pr. telefon at det er fordi anlægget ikke kan overholde Bygningsreglementet, når luftmængden kommer over 125 m3/h, pga. for højt strømforbrug.

Har set nærmere/mere på indreguleringsrapporten, der er noget der slet ikke hænger sammen, f.eks. strømforbruget, givne Trin i forhold til 162 m3. Et givet Trin reguleres/indstilles i %, således at det passer med f.eks. de 162 m3/h, f.eks Trin 3 eller 4.

Ud fra det BilligVentilation oplyser, en for mig Professionel Ingeniør, er der noget rivende galt med bl.a. Indreguleringsrapporten.

Hvis vi ved hvor i landet du befinder dig, er det måske nemmere at kunne anbefale given hjælp?
Given adresse bør du ikke oplyse, f.eks. Kommune er rigeligt.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis