Ikea Skab: Låger falder af - skruer binder ikke.

Hej,
Jeg har købt et Bestå garderobeskabmed 6 låger ( brugt ) og når jeg skruer hængslerne i binder skruerne ikke nok til 1 af lågerne fordi der allerede har været skruet i dem. Skulle jeg se om Ikea har noget Lim at putte i hullerne hvor skruerne skal i? Eller skal man prøve at skaffe nogle Rawplugs der passer til de små tykke skruer?

Jeg er nybegynder indenfor håndværks verden og håber der er nogen der kan hjælp / har en løsning til sådan en situation.

Det er det her skab jeg har købt
Bestå Skab
Hej, Jeg har købt et Bestå garderobeskabmed 6... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke bore for. Det er blødt og så store er skruerne altså heller ikke.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
savsmuld blandet med trælim er udmærket hvis det er ok at låger falder af inden for 1 måned.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PeterR skrev den 22-09-2019 20:41:37

Jeg ville ikke bore for. Det er blødt og så store er skruerne altså heller ikke.
Ville du ikke bore for efter at have sat dyvel i? Altså så bare bore skruen direkte ind i dyvel?

Jeg føger jeres råd og anskaffer mig nogle Rundstokke /dyvel på 10mm, og så anskaffer mig et bor på 10mm så jeg kan få plads til dyvel. Alternativet var at købe en ravplugs der passer til hullet og skruen eller at finde en skrue der er 1mm tykkere (og derved tager bedre fat), men det flosser sikkert mere Spånpladen som skabet er lavet af. 
Ved at bore for er du mere sikker på korrekt placering. Hvis skruen skubber sig lidt når den tager fat så " er du " på skideren "  Det er ikke muligt t sætte skrue i igen 1-2 mm fra gammel hul..

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ev Elmand: Okay Det giver god mening, så ville jeg klart forbore halvdelen af skruens længde eller mindre og så lade skruen tage fat det sidste stykke,

Her deler jeg lige 2 metoder til at sætte hængler i slidte spånplader:

Hængsler til spåndplader Vha Dyvel metoden
https://www.idenyt.dk/huset/hustips/sat-hangslet-i-skabet-ordentlig-fast/

Hængsler til spånplader vha Lus / krydsfiner plade metoden + stemmejern
https://www.idenyt.dk/huset/hustips/sat-hangslet-i-skabet-ordentlig-fast/

Du forborer med et bor der er mindre end skruens diameter. Derfor tager skrue fat hele vejen uanset hvor dybt du borer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Igen, Jeg fik lige nogle 10mm Rundstokke fra IKEA: de er vist for små til den skrue - De flækker bare!

Tror i jeg skal gå efter 13mm eller evt 15 eller 18 mm rundstokke? Er det ligemeget om det er Fyrtræ eller Egetræ?

De 10 mm dybler flækker ikke når de er limet ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som ev elmand skriver, så vil de ikke flække, når de er limet fast. Limen skal være tør osv. inden du begynder at skrue noget i. Dernæst skal du være opmærksom på, at den type skruer, som du viser på billedet, skal have forholdsvis store forborede huller, idet "kernen" af skruen er lige tyk hele vejen, og hullet skal faktisk være lige så bredt som "kernen" af skruen, således at kun kærven skal skære sig vej ind i dyblen. Du kan jo måle hulstørrelsen på et af de forborede huller, som der i øvrigt er i skabssiden, så ved du hvor stort hullet i dyblen skal være.

Kurt B. Andersen
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også