opstart af oliefyr

hej folkens. så er det på tide at starte op i oliedyret herhjemme. det er blevet en smule fodkoldt. da jeg slukkede fyret tidligere i år var trykket på 1.5bar, og det er så nede på 0 bar nu. jeg er i tvivl om jeg bare skal tænde fyret eller om der skal fyldes vand på først. eller stiger trykket når det kommer op og kører.
det er et baxi block 2 fyr. 
hej folkens. så er det på tide at starte op i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej det gjorde jeg ikke. øv 
der blev fyldt vand i til 1,3 bar. nu har jeg tændt fyret og trykket steg til 2 da det nåede 40grader, har så tappet lidt til det røg ned på 1 bar og nu er 58grader og trykket er steget til 2 igen.

skal jeg blive ved med at tappe af indtil jeg når den rette temp og tryk
Ja, der må et par iterationer til sådan at du rammer 1,5 bar ved din driftstemperatur
så fik jeg justeret lidt. når fyret rammer 61 grader stopper det ved 2 bar, det tænder så igen når det når 52-53 grader og der er trykket faldet til 0.7 bar. er det normalt at det svinger så meget når det falder og stiger i temp.

den nye ekspansionsbeholder siger at der er 1.5bar tryk i den. ved ik om det har nogen betydning.
Når der står 1,5 bar på ekspansions beholder skal du derover før ekspansions beholder virker. De 1,5 bar betyder at fortrykket i luft delen af din beholder er på det tryk. Så først når du når over begynder vandet at presse ballon og luft sammen.
Fortryk er faktisk for stor i din beholder, den bør være på ca. 1/2 delen af drifts tryk. Der sker nu ikke noget ved at der er 2-2,2 bar på fyret, det fiser bare ud af sikkerhedsventil hvis det bliver for højt.
Men et fortryk på 0,8 bar ville være mere passende. Det måler du når anlægstryk er på nul, altså når vandet er lukket af anlægget. Man måler på den lille ventil der sidder på siden, på samme måde som man måler dæktryk på bilen.
Så vil du ikke se så store udsving fra kold til varm tilstand på anlægget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
så er der ikke andet for an at slukke fyret, tappe vandet og af med noget luft. så er det igang igen imorgen.

mange tak for jeres hjælp. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis