Er det skimmelsvamp?

Jeg har netop lagt tagpap på garagen og brugt brædder med fer og not. Her 2 måneder efter er der små sorte plamager på undersiden. Se billeder.

Er det skimmelsvamp og hvad gør jeg for at fjerne det?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det over hele loftet og eller er det også på siderne af garagen?

Hvad har du af udluftning i garagen? skimmelsvamp dør af sig selv når det bliver tørt nok (under 70% relativ luftfugtighed)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er kun der som ses på billedet (og heller ikke andre steder på loftet) og ikke på siderne.
Det var allerede lidt mørkt da det blev monteret, og er lidt i tvivl om det er det samme som dengang.

Der er 10 cm åbent ved gavlen og ud hele vejen rund og ellers er der døren som tit står åbent. 
Jeg ville blot holde øje med det og se hvordan det udvikler sig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay, det vil jeg gøre. Tak for svar! 
Jeg tror det er blåsplint du har.
Blåsplint er en svamp der allerede er i træet mens det gror, men kan trække ud i tømmer/brædder som et resultat af forket opbevaring. Typisk er det fordi træet ikke har været "pinnet" rigtigt, og fugt kan få lov til at ophobe sig i overfladen.
Du skal ikke være så nervøs, da det ikke spreder sig når det ikke får fugt (ligesom alle svampe er den afhængig af fugt for at leve).
Som andre skriver så se tiden an, og eventuelt sprøjt de angrebne områder med Rodalon.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det vil jeg gøre. Tak for gode råd. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis