Trægulv med bule

Hej.

Jeg overtog et hus i december sidste år, det er et hus fra 61.
Jeg bøvler en del med for høj luftfugtighed. Den er som regel på de 65-70 %. Og har egentlig hele tiden gjort det. Lufter ud 3 gange om dagen, tørre ikke tøj inde og emhætten er tændt når der laves mad. Jeg har en ventilator på badeværelse, som selv starter, men pt kører den i døgndrift. 
Nu har jeg så opdaget at der er kommet en ret stor bule på stuegulvet 😢
Jeg har sat en affugter igang, og varmen er tændt over det hele, jeg har pt 22 grader i hele huset.
Spørgsmålet er om bulen forsvinder med tiden og luftfugtigheden er kommet ned.. eller hvad gør jeg?

Håber nogle kan hjælpe 🙏🏼
Hej. Jeg overtog et hus i december sidste år... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja hvis hele gulvet buler op må det være det. Kan du se i siderne om gulvet ligger helt op ad væggen? Måske du skal fjerne et fodpanel.
Lidt dyrt men du får også et meget bedre indeklima, indstaller et “Genveks “ anlæg.
Indeluften bliver meget bedre og fugt og lugt forsvinder, jeg fik det installeret for 10 år siden og ja det er lidt dyrt, men det er den bedste investering jeg har lavet i min bolig.
Enig med de øvrige indlæg vedr. manglende plads under fodpalet, således af træet kan arbejde, udvidelse ved højere fugtighed.

Hvad med utæt vand- eller varmerør under gulvet, i krybekælderen?

En bekendt fandt først ud af at han havde et utæt vandrør, da han fik en regning, fra vandværket, på ca. 60.000,00 kr.

Det kan godt betale sig at holde lidt øje med vand- og varmerørene, forbrug og utallige påfyldninger af vand på varmeanlægget.
Mange tak for alle jeres input 🙏🏼
Efter at have affugteren tændt i ca 2 dage er luftfugtigheden nede på 53 % og bulen har allerede fortaget sig meget, skide dejligt 👏🏼
Jeg skal selvfølgelig ha tjekket op på om der er sket en skade i krybekælderen, skal lige ha fundet ud af hvem der kan gøre det?

Det er helt sikkert ikke en rør skade, da alle radiator rør er synlig, og jeg får en SMS hver uge omkring mit vand forbrug, og den er ikke højere end normalt.

Og så skal jeg selvfølgelig ha indhentet tilbud på at få lavet nye ventilationshuller, og lukket de gamle. De stod også næsten øverste på listen over ting der skulle laves, men ja der har bare været andre ting jeg har prioritet først, og det var nok dumt 🤷🏽‍♀️
Spørgsmålet er om du f.eks. kan se om der siver lidt vand ud, f.eks.3-5 liter/dg?

Et almindeligt hus forbrug ligger nok på 200-250 L/dg og i forhold til 3-5 L/dg, kan det måske blive svært at se.

Spørgsmålet er selvfølgelig kun aktuel hvis du har vandrør i og ved krybekælderen.
Annonce
Jeg ved ikke om der er vandrør i krybekælderen, men mit bud er nej i forhold til hvor vanduret er.  Men vi har også undersøgt om der måske kan være en lille lækage, da jeg bruger mere vand her ind i den lejlighed jeg boede i tidligere.

Vi tappede vand, stoppede da uret havde rundet en liter, så tappede vi 9 del af, og tog hjemmefra i to dage, og den havde ikke ændret sig. Så tænker ikke der er noget vandrør der er utæt🤷🏽‍♀️
Desværre er det ikke alle vandmåler der kan registrerer små mængder over lang tid. Selvfølgelig de nye elektroniske er bedre end de gamle med roterende tæller.

Du kunne f.eks. selv lave en tryktest, hvis du har adgang til et manometer. Monterer manometeret et givet sted på din vandledning, luk for stophanen/hovedhanen og se om trykket falder over tid.
Det kræver selvfølgelig at din stophanen/hovedhanen er 100% tæt, samt de øvrige vandhaner og toiletter også er tætte. Jeg vil mene at hvis trykket falder til 0 i løbet af en time eller to så kunne det tyde på en læk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis