Problem med at holde lofttrappe lige

Jeg har opsat sådan en her https://profile.dk/andre-varer/lofttrapper/lofttrappe-stallux-mini

Opsætningen gik fint og længden på trappen er tilpasset jf vejledningen sådan at stigen er helt lige når den er foldet ud. 

Det fungere super fint når man kravler op af den. Men der er problemer når man ikke har vægt på den længere fx fordi man er oppe på loftet. Så ender det som på billedet og det kan være svært at komme ned igen... 

Jeg overvejer lidt om det er fjedrene der er for stramme eller hvad det er som sker. 

Nogle bud? 

Ask
Jeg har opsat sådan en her https://profile.dk... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ønsker at fjederen skal tække mindre, men aldrig blive slap, er det bedste at "afkorte" moment-armen i højre side af dit billede. Altså der hvor det lige stykke af fjederen har fat i det sorte metal. Du gør det ved at bore et ekstra hul i det sorte metal, længere nede af armen. Problemet er at få en ordentlig fastgørelse af fjederen. Jeg gætter på at der på nuværende tidspunkt sidder en form for rulle.

Det er en simpel moment-arm, så det er let at udregne hvor meget fjederkraften bliver mindre, hvis man flytter angrebspunktet. Halvvejs mellem den nuværende rulle og moment-arm fastgørelse på karmen, vil give halv kraft. Jeg ville starte med 1/4 nede. Du skal selvfølgelig passe på at hullet ikke kommer så langt ned at fjederen støder på hængslet. Du kan altid flytte tilbage, hvis du ikke borer hullet så stort at du svækker armen.

Jeg har også monteret sådan en trappe (eller meget lig den på billedet), man kan justere momentet vha de tre huller på knæk-armens led men det kompenserede ikke nok og blev ved mig aldrig helt godt - endte med at krybe til korset og indsætte 2-3 kædeled.
Den er aldrig hoppet af og efter at der har været vægt på den nogle gange mens den er foldet ud, mister fjedrene lidt af styrken så den ikke selv kan flytte den fra gulvet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ved at slække fjeder (kædeled) eller flytte på moment arm, så trækker den mindre. Men ønsket er vel at den kun skal trække mindre når trappen er nede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Lige nøjagtigt elmand. At indsætte kædeled ser jeg ikke som den rette løsning. 

Ønsker at opnå nuværende træk når den skal op. 

Så det handler om at få den rette fjederindstilling når armen er nede. 
Her er løsningen. Samme kraft når den skal op.

Ved at den er overstrakt(over vandret) når den er nede trækker den ikke længere op.

Hullet til bolten er 3cm fra kanten(buen)
Jeg har selv eksperimenteret lidt.
Hvis jeg stiller på armene (de stod som manualen angav) kan jeg få den til at være stille med to kædeled på.

For at gøre det uden kædeled kræves nok løsningen med en bolt 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis