Problem med at holde lofttrappe lige

Jeg har opsat sådan en her https://profile.dk/andre-varer/lofttrapper/lofttrappe-stallux-mini

Opsætningen gik fint og længden på trappen er tilpasset jf vejledningen sådan at stigen er helt lige når den er foldet ud. 

Det fungere super fint når man kravler op af den. Men der er problemer når man ikke har vægt på den længere fx fordi man er oppe på loftet. Så ender det som på billedet og det kan være svært at komme ned igen... 

Jeg overvejer lidt om det er fjedrene der er for stramme eller hvad det er som sker. 

Nogle bud? 

Ask
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ud til at du er inde på det rigtige. Prøv at løsne fjedre, så de ikke hiver så hårdt i trappen. Den vil nok blive lidt sværere at løfte på plads.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Ja, man kan vist ikke direkte løsne fjedre i konstruktionen men i monteringsvejledninge er vist at man kan indsætte nogle kædeled for at løsne dem (det er så godtnok beregnet på lemme der er større end min, men det kan jo også virke her)

Ask
Hvad endte det her med ?

Har nøjagtig samme problemstilling med denne trappe. 

Vejledningen siger at den model umiddelbart ikke skal have kæde på. Forsøg har vist at fjederen nærmest hopper af når du lukker lemmen hvis der kommer et kædeled på. 
Jeg satte nogle kædeled på (og de hopper ikke af) men problemet er der stadig bare lidt mindre voldsomt.

Jeg lever med det men det betyder at jeg ikke går på loftet uden at der er en anden i huset som kan hjælpe når jeg skal ned

Ask
Hej Ask,

Tak for svar. Jeg synes det er helt i skoven at designet kan være så ringe hvad angår dette problem. 

Har aldrig set andre lofttrapper gøre det. De låser ligesom når de er helt åbne. 

Bare når jeg folder trappen ned begynder lemmen at trække op. Det er farligt. 

Har gået og tænkt om man kunne redesigne noget eller lave noget om for at afhjælpe men er ikke kommet frem til nogen god løsning. 
Annonce
Jeg kan ikke se selve konstruktionen oppe ved fjedre og omdrejnings punkt. Derfor ikke et konkret råd. 
Men principielt er det sådan at hvis fjederens angrebspunkt ( fastgørelse ) i begge ender er på linje med trappens hængsel når den er helt nede, så trækker den ikke op i trappen. Eller hvis de er tæt på at være på linje så trækker den minimal.
Er den kommet over linje punktet så vil den holde trappen nede i stedet. 

Hej elmand

Du har fat i noget her og jeg skal nok vende tilbage når jeg kommer hjem og undersøge nærmere. 

Jeg husker også at andre lofttrapper typisk ikke trækker når fjederen er vandret eller over vandret. 

Min fjeder så vidt jeg husker hælder stadig lidt op når lemmen er helt åben (frem til det mekaniske stop)

Det ses måske også lidt på manualen. 

Så jeg tænker løsningen er at flytte krogen i selve rammen op for at opnå vandret eller overstrakt position. 

Er du enig 
Nu er det ikke lige trappens hængsel osv. man skal fokusere på. Det er trækstangens omdrejnings punkt. Om den skal op eller på komme an på en prøve. Hvis det blev meget værre så var det desværre den anden vej  den skulle.  

Har rodet lidt med det. 

Prøvede de 3 indstillinger (huller på armen) som har fat i lemmen. Prøvede at bytte rundt på trækstang, fjeder, prøvede at indsætte et enkelt kædeled. 

Ligegodt hjælper det. 

Jeg tænker enten jeg skal have nogle mindre kraftige fjedre eller flytte krogen fra rammen op. 

Alt sidder dog nu i fabrikshuller med gevind så det er ikke lige til at flytte. 

Har heller ikke overbevist mig selv helt om at det vil afhjælpe at ændre konstruktionen. 

Hvis fjeder placeres længere nede henne på rammen, så mener jeg den vil trække mindre når trappen er nede. 
trækarm og armens omdrejnings punkt er der tæt på at være på linje. 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis