Plant buske direkte i græs

Jeg skal have plantet en del træer/buske i gammel græsplæne  (ca 1000 stk) , det skal foregå flere forskellige steder på matriklen, og det i sig selv er jo da en 1/2 stor opgave, og jeg ved godt det bedste ville være at sprøjte alt græsset ned, fræse det hele, plante til og kører flis på - men det står økonomien og tiden ikke rigtig til. Så jeg overvejer at sprøjte i pletter på størrelse med en murerbalje nu, når vi kommer til efterår, så leje et pælebor og bore alle hullerne (for at løsne jorden) også plante. De flg år passe det med sprøjten (tæt på planterne- inden de får blade) og ellers plæneklipper/buskrydder indtil de kan klare sig selv.

Hvad tænker I om den fremgangsmåde ?

(og jeg behøver ingen moralske holdninger til det at sprøjte😘)

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du overvejet papskiver (planteplader) - det har jeg med godt resultat selv brugt da jeg plantede et areal til med nåletræer.   

Du laver dem da bare selv ud af bølgepapkasser   det gjorde jeg, og de holdte omkring 4 år.  

Jeg har plantet træer og buske i græsplænen, efter følgende metode:

Grav et passende hul i forhold til rodstørrelsen, og derefter udvidder du "toppen" til det dobbelte (altså af med græstørven i en cirkel omkring hullet).
Så planter du, og bruger en stak gamle aviser, som du eventuelt gør våde (det gør dem nemmere at arbejde med) til at dække "hullet" af med.
Så en gang flis på toppen.
Når aviserne er rådnet op, har træet/busken fået den nødvendige tid til at etablere et sundt rodnet, og græsset kan langsomt vende tilbage omkring stammen uden at træet tager skade. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Frank Chr. skrev den 18-08-2019 09:34:43

Jeg fandt denne her version https://www.hd2412.dk/planteplader-i-pap-25-cm men flade papskiver virker nu fint. Og så kan man evt. hælde lidt flis ovenpå så de ikke vipper op i blæsevejr.

 Ja det er jo her jeg syntes det løber løbsk, det er 7.500kr i papskiver 😂😂

PinkHenrik skrev den 18-08-2019 09:34:22

Jeg har plantet træer og buske i græsplænen, efter følgende metode:

Grav et passende hul i forhold til rodstørrelsen, og derefter udvidder du "toppen" til det dobbelte (altså af med græstørven i en cirkel omkring hullet).
Så planter du, og bruger en stak gamle aviser, som du eventuelt gør våde (det gør dem nemmere at arbejde med) til at dække "hullet" af med.
Så en gang flis på toppen.
Når aviserne er rådnet op, har træet/busken fået den nødvendige tid til at etablere et sundt rodnet, og græsset kan langsomt vende tilbage omkring stammen uden at træet tager skade. 

 Jeg tænker mere i bede, så det skulle gerne kvæle græsset på et tidspunkt, jeg har allerede lavet bede med ca 1500 træer/buske og der blev det både fræset og lagt flis i, men det var et kæmpe arbejde.

jhjorsal skrev den 18-08-2019 09:47:36

 Ja det er jo her jeg syntes det løber løbsk, det er 7.500kr i papskiver 😂😂

 Der er mængderabat på 41,7% ved 1000 stk. 4,38kr/stk.   

Jeg tænker bare, at du starter med at skrive at det skal være billigt, og det er aviser...
Din metode med at sprøjte koster vel også en sjat penge, pr hul (og jeg skal nok lade være med at tale om miljø   ).

Ja, det er et stort arbejde at grave så mange træer ned... men det er vel prisen værd når man tænker på resultatet, og ellers havde du vel bare beholdt en græsplæne   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Frank Chr. skrev den 18-08-2019 09:55:32

 Der er mængderabat på 41,7% ved 1000 stk. 4,38kr/stk.   

 Jeg så engang en I DBA der solgte flade runde skivet i papkasse materiale for 1,5kr pr stk, ærger mig over at jeg ikke fik købt dengang 😂😂

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis