Problemer med at lave et betongulv.

Jeg har fået lavet fundamentet til mit kommende skur/værksted, og nu kommer det så til gulvet, jeg ville gerne have et beton gulv, men jeg er lidt ved at opgive tanken pga det enten bliver virkelig hårdt eller virkelig dyrt..

jeg ville gerne have leveret beton, men mit skur ligger bagerst i haven, der er 27 meter til starten af skuret, 33 meter til enden, og har siddet og kigget på prislister på leveret beton, og det lader til at man maks kan få det 11-14 meter normalt uden ekstra omkostninger, op til 24 meter med bånd, og over 24 meter skal der pumpe på, også løber udgifterne helt løbsk, hvis det drejede sig om et helt parcelhus der skulle støbes, ville det måske ikke være så vildt i betragtning, men når det er ca. 2 m3.

Så står jeg tilbage med muligheden for at lave det selv, jeg har en betonblander, men det er bare rigtig mange læs og en stensikker øm ryg, det kunne jeg nok leve med, men ikke hvis resultatet ligner noget møg, og da jeg ikke har prøvet det før, er der en god mulighed for det.  

Findes der noget "beton" man kan løbe som færdigblandet og hælde oven på et støbt betongulv som så og sige er selvnivellerende, så man blander der og hælder det ud, også er det bare lige??, fordi så gjorde det ikke det vilde, hvis det jeg selv har lavet nedeunder er lidt ujævnt..

Jeg har fået lavet fundamentet til mit kommende... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 12-08-2019 15:53:36

Få en god trillebør. Smør hjulet og få dækket pumpet. Læg brædder ud som kørespor så trillebøren ikke laver et blødt kørerspor. Lad være med at fylde trillebøren til randen - så sparer du ryggen.

Til beton er en fritfaldsblander bedst, da du også bruger søsten som tilslag, og det er hård kost for en tvangsblander.


 Jeg har en betonbør, den er ny og fungere fint, hvor skal jeg lægge brædder ud?, oven på rionet? selve fundamentet er støbt, og der er muret lecablokke på i 2 skifte, der skal ikke støbes op til toppen af lecablokke(ikke at det ville gøre noget, men det er ikke nødvendigt, da det øverste skifte er over jordplan, så jeg ville have beton op til ca halvdelen af den øverste blok. )

Jeg har allerede en 120L blander, den må klare det, går den i stykker er det ærgeligt, men den er købt brugt og har ikke kostet alverden. 

Her er forresten et billed af hvordan det ser ud nu, der er ikke gravet af indvendigt endnu. 

GSH skrev den 12-08-2019 16:06:47

Er du helt ene mand om det? Har du ikke venner/familie som kan hjælpe?

Tidligere har jeg støbt udestuegulv, ca 2,5 m3, hvor der manglede ca 12-15 meter i at båndet, fra Betonkanonen, kunne nå. Løsning blev 2 mand med hver sin trillebør, og 2 mand for udlægning af betonen. Aflæsningen blev klaret på klap 3/4 time. Betaling for 1/2 time i ventetid, de første 20 min i aflæsningen er incl. normal levering.


 Jeg har da en jeg kan ringe til, kunne nok også få andre til at hjælpe, men jeg har ikke rigtig nogen ledige weekender for tiden, og man skal jo helst tilbyde folk noget mad eller lign, og det er vejret heller ikke rigtig til, og når jeg har lidt travlt med at få det klar som jeg kan komme videre, så må jeg nok bare lave det selv eller med en enkelt ven, den med trillebøre kunne nok lade sig gøre, men som de andre skriver burde det ikke være noget problem at blande det selv, også er der nok også mindre stress på.. :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Sidste sommer støbte min far og jeg 88 m2 kældergulv med 10 m3 beton på 8 dage. Der var 7 rum, så ét rum om dagen og klargøring af næste rum til dagen efter. Min far blandede og hældte beton ind af kældervinduerne og jeg rettede af og gjorde klar til dagen efter.

Inden da havde vi gravet de 88 m2 ud og bar ca. 60 ton jord/sand og gammel beton op af kælderen i 12 liters spande ud på traileren og så på lossepladsen for at læsse af. Det tog dog noget længere tid.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 12-08-2019 16:17:56

I foråret støbte jeg og min fritfaldsblander et fundament med nogenlunde samme mængde beton.

Betonen blev efter den var blandet kørt op ad havegangen - gennem en port - rundt om huset - ned ad skrænten og hældt i hullet.

Jeg startede tidligt inden det blev varmt, og var færdig ved middagstid. Jeg fylder snart 70 - er almindelig højde og drøjde, men tilhører også en generation der ikke frygter lidt sved på panden.   

 har intet problem med at svede lidt, jeg støbte da det meste af fundamentet i 30 grader. mine problemer er mest hvordan man gør :)

Du spørger til hvordan du gør og har et par spørgsmål undervejs. 

De brædder der nævnes skal lægges ud er på din græsplæne så er det lettere at køre. 

Din blandemaskine er nok med 120 l tromle, men den kan maksimalt blande når den er under 1/2 fuld, så det er sikkert i orden.

Når du har fyldt den blandede beton i trillebør, kører du denne lidt væk og fylder i maskinen med vand først. Tag dette med en spand, så du får erfaring med hvor stor mængde der skal i pr. blanding. 

Medens maskinen kører kan du trille blandingen om til skuret og få det læsset af, når så du kommer tilbage er næste blanding klar. 

Det letteste er at bestille støbemix ved en vognmand. Husk at bestille lidt mere end 2 m3 da det svinder lidt når der blandes vand i. 

Når du har fyld og udjævnet ca 1 m. så skal du have pudset overfladen med et pudse bræt. Så kan du nå ind over. Efter pudsning trækker du overfladen helt glat med et glitte bræt.  Tryk for link


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 12-08-2019 19:23:34

Du spørger til hvordan du gør og har et par spørgsmål undervejs. 

De brædder der nævnes skal lægges ud er på din græsplæne så er det lettere at køre. 

Din blandemaskine er nok med 120 l tromle, men den kan maksimalt blande når den er under 1/2 fuld, så det er sikkert i orden.

Når du har fyldt den blandede beton i trillebør, kører du denne lidt væk og fylder i maskinen med vand først. Tag dette med en spand, så du får erfaring med hvor stor mængde der skal i pr. blanding. 

Medens maskinen kører kan du trille blandingen om til skuret og få det læsset af, når så du kommer tilbage er næste blanding klar. 

Det letteste er at bestille støbemix ved en vognmand. Husk at bestille lidt mere end 2 m3 da det svinder lidt når der blandes vand i. 

Når du har fyld og udjævnet ca 1 m. så skal du have pudset overfladen med et pudse bræt. Så kan du nå ind over. Efter pudsning trækker du overfladen helt glat med et glitte bræt.  Tryk for link

 okay på den måde, hvordan kører jeg så ind hvor betonen skal læsses af, læsser jeg bare af fra siden og trækker det over? selve konsistensen er jeg lidt i tvivl om, jeg ahr set flere videoer på nettet, og nogen gange er den så tynd så den flyder meget let, andre tykkere, den skal vel ikke være for tynd hvis jeg kun skal lave 1 meter af gangen. og kommer der ikke støbeskel hvis man først laver en meter, også fortsætter en time senere på det næste?

Og beton til gulv, er det noget med 1 beton til 4 støbemix? det synes jeg at jeg læste et sted..

Lyt til ev elmands fremgangsmåde - det er tydeligt at han har prøvet det selv.   

Trillebøren du har stående i baggrunden ligner en Randersbør, og den er helt fin til jobbet - den er måske lidt medtaget efter brugen, men det er så prisen.

Derudover skal du have fjernet al organisk materiale hvor gulvet skal støbes.

Betonblandinger der svarer præcis til dit behov kan du finde på Aalborg Portlands hjemmeside.

Om blandingerne svinger en smule betyder intet - det er jo ikke fundamentet til et A-kraftværk du skal konstruerer   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Også et dumt spørgsmål, beton og andet der bruger cement beregner man vel altid i Liter, ala 1 m3 = 1000 liter, hvorfor sælges cement så i poser med 25 kg, i stedet for at skrive liter indholdet..

Jeg fandt selv svaret på Google, allborg portland basis cement fylder vist 23 liter for 25 kg. så langt så godt :)

De fleste blandinger til støbninger omtales i rummål. Det betyder i praksis at du kan regne med skovlfulde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også